E

EdisonM99

Är det någon som har något tips hur man blir av med myggor i stallet? Jag börjar bli galen över att se ut som en prickig korv, hästarna är inte heller så glada.

Man bygger nätdörrar! :idea:

På så sätt kan man ha dörrarna öppna för vädring, men slipper myggen. Så länge folk är duktiga och stänger efter sig alltså... ;)

käka vitlök är bra mot alla insekter. så du kan ju börja med vitlökskapslar (så att du kan vara med folk) och ge pållen någon form av vitlöksfoder!
det ska nog hjälpa om ett tag! :D

jag har hört att man kan sätta ut en skål med äppelcidervinäger. Det luktar inte hallon men ska hålla myggor borta.

En fläkt eller ordna lite 'drag' i stallet är rätt effektivt, det gillar inte mygg & knott, de vill ha vindstilla.

Att INTE ha lampan tänd när hästarna är inne på kvällen och dörren är öppen fungerar också bra. Myggen dras nämligen till ljuset så en lampa är en stående inbjudan.

Sen gamla klassiker som draperier för dörrar och nät för öppna fönster fungerar också.

Jag har kallstall med god luftväxling och aldrig problem med mygg. FLUGORNA är en annan historia..

Det vet Du väl att man sprutar med DDT så försvinner alla myggor. Och Du dina prickar som ser ut som en korv går ALDRIG bort.

Myggbett ger med sig efter ett par dagar. Jag lider inte mest, tycker bara synd om mina hästar som skall behöva stå ut med de surrande varelserna.

Mina hästar står på vitlökstillskott från mars-okt. Bra mot det mesta. De får även äppelcidervinäger i sitt vatten regelbundet. Bygga nättdörrar i hela stallet låter lite väl tilltaget. De försvinner kanske, men spruta gift i stallet, där går gränsen...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 157
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka