Myggmedel?

R

Rapp

Vad ska jag använda för myggmedel till mitt sto som har en liten fölis?? Vill inte att fölis ska få i sig medel som är giftiga......

Sv: Myggmedel?

Om fiskarna dör ifall häst med switch badar vad händer då med fölis eller nästa generation ? Mina hästar gnagar varandra på halsen när dom kramas.
Jag skulle använda Equi Lotion som är ett snällt naturmedel eller Superbra Hästsalva som åxå har "snälla " ingredienser

Senast ändrad av en moderator:

blanda vanlig olja -typ rapsolja med krossade vitlöksklyftor, låt dra ett par timmar. smöjr in hästen, sedan har du ett sto som luktar som en hel italiensk restaurang :) o de hemska krypen hatar det men fölis klarar sig helskinad från farliga ämnen!

En häst är ingen fisk. Det är en helt oväsentlig jämförelse. T.ex. dör katter av viss antibiotika som hundar tål och då pratar vi ändå om däggdjur så att relatera vad som är skadligt för fiskar till vad som är skadligt för hästar är meningslöst. Man kan ju undra hur bra en fisk skulle må om den fick havre. Eller EquiLotion för den delen...

Och när det gäller "snälla" medel så fick t.ex. min häst en jättereaktion av ett rent örtbaserat myggmedel som skulle vara SÅ snällt men har aldrig mått det minsta dåligt av Switch.
Jag kollade lite snabbt på nätet och hittade leg vet och Pharmacia (som gör Switch) som säger att det är inga problem om en häst får i sig Switch. Det smakar illa med är inte giftigt. Hon skrev att det går utmärkt att använda till ston och föl och det har även stått i Ridsport.

Dock, inte hjälper väl Switch mot mygg särskilt bra? Det är väl knott och fästingar? Min pålle har Switch på sig i år och det verkar inte avskräcka mygg eller bromsar.

Inte bromsar, men myggen här drar sig faktiskt för att bita. Nu har vi det mest för flugor eftersom det är vårat stora bekymmer här (bor nära kusten = väldigt lite mygg, existerar knappt några knott) och till det passar det utmärkt. Jag läste bara på förpackningen och eftersom det inte stod att man skulle undvika det när dom har föl, så slängde jag på det, och än är den lilla pigg...

Hej!!

Gå in på närmaste naturapotek och köp en flaska Tea tree oil och en flaska citronolja. Blanda 5-10 droppar av varje med vatten i en sprayflaska och spraya på. Oljorna är ganska dyra men de räcker i en evighet, minst två somrar! Funkar bra mot mygg, knott, broms och flugor. Om det har nån effekt på fästingar vet jag inte då vi har väldigt lite fästingar här. Å andra sidan har jag inte plockat en fästing på flera år så man vet ju inte vad det beror på!?

Håller med SofiaP. Tror knappast att tillverkarna skulle våga skriva att det kan användas på dräktiga och digivande om det inte vore helt ofarligt.

Tog visst fel knapp :o

Senast ändrad:

jag är väldigt försiktig med olja så den kan härskna i pälsen på hästar riktigt varma dagar.. Efter att det hänt mig vid ett tillfälle (vilket innebar idogt tvättande i ett par dagar för att få bort det) gör jag numera mina flugmedel i vatten/vinägerblandning..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 078
Svar
9
· Visningar
785
Senast: hundtant
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?