myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Sv: myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Hos oss har aldrig flugor varit något problem, däremot mygg och knott har vi till förbannelse om somrarna :devil: Jag tror jag har provat det mesta, egenblandade myggmedel med äppelcidervinäger, vitlök, osv.. även en hel del färdigköpta har också testats, utan någon större framgång. Det enda som har funkat har varit en egenblandad med bäckolja som verkligen höll odjuren på avstånd men nu har jag inte lyckats hitta någons där de säljer bäckolja på många år :( Förra sommaren fick jag dock tips om Absorbine Ultra Shield och det kommer jag nog fortsätta använda för myggen och knotten håller sig äntligen undan :)

Här har jag köpt
http://www.adolfstrom.com/handel/

eller här kanske

http://www.trappern.se/wilma/tjarp/index.htm

tusen tack! :bow:
till sommarn blir det att testa med beckolja igen och se om det är så effektivt som jag minns det :banana:

En reaktion av någonting har det blivit. Vet däremot inte om det är mygg eller Flusa som gjort det men min pålle är irriterad runt skapet och piskar med svansen. Inte mycket utan visar mer att det är något. Jag ska avvakta och se om det lägger sig och eventuellt sen göra ett nytt prov. Kan hända att jag la på lite för mycket på samma ställe när jag försökte mäta upp "någon ml" i ett kaffemått.

Men nordsvensken håller på att klia sig överallt nu så chansen är stor att det är myggen de har reagerat på.. Skitsvårt sånt här.

Det är därför man byter ut Switch mot Flusa, den tar knotten med :idea:
Så slipper man sår på hästarna pga att knotten har ätit upp dem.
Flusa är ju speciellt framtaget för just knott (om jag inte minns helt fel).

Det är därför man byter ut Switch mot Flusa, den tar knotten med :idea:
Så slipper man sår på hästarna pga att knotten har ätit upp dem.
Flusa är ju speciellt framtaget för just knott (om jag inte minns helt fel).

Vilken knott menar du? Svidknott ger inga sår?

Vilken knott menar du? Svidknott ger inga sår?

hos oss sätter sig knotten i stora klungor runt ögon, öron och vid juver/skap och de biter så mycket att det blir sår. men det är de lite större knotten. de pyttesmå som man knappt ser (som vi "där uppe" kallar sviro) är nog de du menar med svidknott, de har inte jag upplevt biter så mycket att det blir sår, däremot kliar det som :devil: när de varit i farten!

Jag kommer däruppifrån så JAG har koll på alla knort'n. :devil::D

hos oss sätter sig knotten i stora klungor runt ögon, öron och vid juver/skap och de biter så mycket att det blir sår. men det är de lite större knotten. de pyttesmå som man knappt ser (som vi "där uppe" kallar sviro) är nog de du menar med svidknott, de har inte jag upplevt biter så mycket att det blir sår, däremot kliar det som :devil: när de varit i farten!

Vi har bara svidarn här i mitt stall så flugor är det besvärligaste kring huvet. Flughuva är en nödvändighet.

Det kryllar verkligen av de äckliga krypen här nere, helt svart runt hästarna. Och jo de biter så att det blir sår runt naveln och insida av låren.

Jag har alltid Switch .. lätt att sätta på och håller ca 6-8 veckor (om jag inte minns fel)

Förra året använde jag både Switch och Ultrashield. Tog på Switch en gng inför säsongen, och sedan sprutade jag kontinuerligt med Ultra Shield. Jag sprutade på alldeles för ofta- hade inte läst instrtuktionstexten ordentligt, men hästarna reagerade inte negativt på det. I år kommer jag ha på Switch en gång och sedan ta Ultra Shield varannan vecka. Och så använder jag Skillingaryds Hästsalva runt skap och ögon.

Ok, så bra. Hur bra håller Ultra shield när man är ute och rider och hästarna blir svettiga?

hur gör du när du blandat ut det 50/50? tar du fortfarande på rekommenderad dos (5ml eller vad det nu va) eller tar du på mer?

Ett tips är att använda vanliga sprutar när man lägger på pour on preparat. Det blir superlätt att dosera det på djuret då!

Jag har aldrig blandat ut mitt, eftersom flusan är fettbaserad så löser den sig inte i vatten. Jag behandlade min unghäst igår och det gick nog åt ca 15 ml. Rekommenderad dos till ko är 10 ml. Men de behandlas från skulderbladen till svansrot och jag tar på båda sidorna av mankammen, längs hela ryggen och ut i svansen. Kan tillägga att hon är två år och inte rids så till en häst som rids går det ju åt mindre i så fall.

tyckte väl att det såg lite lustigt ut efter jag blandat ut flusa med vatten, då blir det ju inte utspätt utan bara lägre dos :rofl:

Jag får kanske lägga en ny sträng med 10-15ml (med spruta, det är smidigt och bra :) ) och se hur hästarna reagerar på det och hur det funkar med flygfän. Dessutom så regnar det väl bort om hästarna går ute i regn samma dag som man just lagt på det? Eller kanske inte om det är fettbaserat..

Det är fettbaserat så oroa dig inte för lite regn. Däremot är jag lite aktsam för att lägga på det en dag då solen skiner som mest. Får för mig att fettet kan ge brännsakador eller liknanade.

De enda gångerna som jag har märkt lite sämre skydd är när det har varit ihållande regn ett längre tag. Då brukar jag ta på en ny omgång.

Lägger ni flugmedel "pour on" på sidan av mankammen eller i mankammen eller slutar ni mellan bogen på hästen? :confused:

Jag lägger en sträng på varje sida om mankammen så det fördelar sig jämnt ner över halsen och bogen :)

Skitsvårt att få det jämt om man häller i manen.
Tänk på att inte behandla sadelläget om hästen rids!

Jag la ju lite vid svansen vid första provet, lite vid manken andra provet och mja, jag tror att det var för lite för att ge ett bra skydd. var väl 4 dagar i mellan proven men det behövs nog lägga på en heldos samtidigt för det är fortfarande mygg på dem. nu är det ju 2 veckor sen och då borde ju huden, om den blev irriterad, ha återhämtat sig för fulldos.

Så då kan man hälla det där det är lättast helt enkelt? För jag tror nog att i manen är lättare på min tunnis och bredvid mankammen på nordisen :D

Är det någon som vet vad som händer om man lägger det i sadelläget och hästen rids? Jag gör det ju inte men jag kom bara på att jag inte vet varför.

bäckolja alltså:) Sprayar du den som den är eller blandar du ut den med nåt? Hela kroppen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka