myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Sv: myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Är de den wilmas beckolja du menar? Det står att den lockar till sig vildsvin:crazy:

Stämmer det?

jag har inte sett några vildsvin kring benen på min häst :cool:, och jag har använt det i många år.

Jag smörjer det på dom ställen han får eksem, som eksemmedel funkar det alldeles utmärkt. Men även som repellerande. Det luktar ju en del.

Så då ska jag blanda min olja med wilmas :banana:

okej kanske man vågar sig på detta då:) Vildsvins stammen har nämligen ökat här i bohuslän.

Blandar du de med rapsolja?

Om man köper den flaskan på 250 ml varar den hela sommarn då? Stryker du på varje kväll? Med en trasa?

okej kanske man vågar sig på detta då:) Vildsvins stammen har nämligen ökat här i bohuslän.

Blandar du de med rapsolja?

Om man köper den flaskan på 250 ml varar den hela sommarn då? Stryker du på varje kväll? Med en trasa?

Ja billigaste oljan :angel:, två flaskor brukar gå åt. Jag stryker inte på varje kväll, bara när det ser ut att klia mycket. Jag har renons också som mygg/flugmedel. Och switch och nåt annat i svarta flaskan (?). hade en flaska med pip förra året men nu är den borta:crazy: så jag får leta nåt med ett litet hål. Inget spill i nån trasa här inte.

Flusa tycker jag lät jättebra! Någon som vet var det går att köpa någon stans? :3 På internet eller i butik... :)
Min häst har fått jättemånga och jättesmå fästingar över hela halsen. Alla som kollar på det tycker iaf att det ser ut som fästingar. Men samtidigt har det blivit som "knölar" eller små "upphöjnader" där fästingen sitter, så funderar på om det kan vara något annat?

Granngården :)
Kolla på koavdelningen.

Lät intressant med Flusa! Har en fundering bara... Mina hästar står väldigt ofta och "tuggar" på varandra. Hur tänker ni andra angående detta i samband med Flusa, Switch, Ultrashield och liknande? Lägger ni på det vid man och svansrot i alla fall?

Det är ju ett gift och det tycker jag aldrig är roligt att hälla på hästen men för mig överväger de positiva fördelarna de negativa riskerna. Jag har en häst som är väldigt känslig och blir väldigt utsatt (helt sönderbiten) däremot, så skulle man ju som du säger, kunna undvika att behandla mankammen på hästen.

Ja, jag märker ju nu när värmen kommer att framför allt min "nyaste" häst (haft henne sedan oktober) har väldigt mycket insektsbett. Så jag tycker nog också att av två onda ting får man välja det minst onda - i detta fall gift då. Har haft både Ultra Shield och Switch till min andra häst tidigare och tyckt det funkat bra men då gick hon i en annan flock där de inte alls tuggade på varandra. M a o blir det nog en sväng på måndag för inköp av Flusa eller liknande och sedan hoppas på att insektseländena håller sig på avstånd. :devil:

Jag bor jättenära havet och här har vi inte så värst många broms. Fästingar har jag aldrig heller sett!

Däremot mygg och knott är ju bara :devil:

Ifjol körde jag på Ultrashield och det funkade kanon! På förpackningen står det att man först ska köra en "genomkörare" med sprayning 3dagar sen behöver man bara spraya var 14dag men då det regnade, hästarna svettades spayade jag ca varje vecka!

Så tummen upp för Ultrashield :idea:

Jag bor jättenära havet och här har vi inte så värst många broms. Fästingar har jag aldrig heller sett!

Däremot mygg och knott är ju bara :devil:

Ifjol körde jag på Ultrashield och det funkade kanon! På förpackningen står det att man först ska köra en "genomkörare" med sprayning 3dagar sen behöver man bara spraya var 14dag men då det regnade, hästarna svettades spayade jag ca varje vecka!

Så tummen upp för Ultrashield :idea:

Här kan du se utbredningen av fästingar , du kanske bor utanför det området.

Jag bor mitt i :devil:

http://www.lu.se/o.o.i.s/9659

Jag har ett litet tips .. Blanda 1 del Lysfotogen och 3 delar vatten i en spray flaska o duscha över hästen .( Min farfars gamla beprövade knep.) prövat detta i flera år och det hjälper. mot knott o andra bitohyra . Fästing tveksamt. men jag brukar dra en sträng switch på hästarna . nån gång. fotogen sprayen sprayar ja på framåt kvällen.. Dock aldrig i direkt solsken....
Ljusa hästar lider mer av knott. blinningar o bromsar. Jag har en Isabell hingst som lider på sommaren . Men det är bara att försöka hjälpa dom så mycket som möjligt....mina mörka hästar klarar sej bra...

Har du sen en hund kan du ta en droppe Switch mellan skulderbladen det håller fästingen borta på dom med. Samma medel som i dom dyra dropparna man köper i pipett...

Jag har ett litet tips .. Blanda 1 del Lysfotogen och 3 delar vatten i en spray flaska o duscha över hästen .( Min farfars gamla beprövade knep.) prövat detta i flera år och det hjälper. mot knott o andra bitohyra . Fästing tveksamt. men jag brukar dra en sträng switch på hästarna . nån gång. fotogen sprayen sprayar ja på framåt kvällen.. Dock aldrig i direkt solsken....
Ljusa hästar lider mer av knott. blinningar o bromsar. Jag har en Isabell hingst som lider på sommaren . Men det är bara att försöka hjälpa dom så mycket som möjligt....mina mörka hästar klarar sej bra...

Har du sen en hund kan du ta en droppe Switch mellan skulderbladen det håller fästingen borta på dom med. Samma medel som i dom dyra dropparna man köper i pipett...

Sätta lysfotogen skulle jag aldrig tordas göra ?

Att ljusa hästar skulle ha svårare med alla bitdjur tror jag inte på ,jag har en svartbrunt och en svart och de blir väldigt bitna och jag upplever att det faktiskt är väldigt olika hur de lider oavsett färg utan tror mer på vad för blod de har ?

Mia

Sätta lysfotogen skulle jag aldrig tordas göra ?

Att ljusa hästar skulle ha svårare med alla bitdjur tror jag inte på ,jag har en svartbrunt och en svart och de blir väldigt bitna och jag upplever att det faktiskt är väldigt olika hur de lider oavsett färg utan tror mer på vad för blod de har ?

Mia

En annan bidragande faktor kan ju vara hur mycket svans/man/pannlugg hästen har ifall den kan vifta undan flygfäna eller inte..

Att ljusa hästar skulle ha svårare med alla bitdjur tror jag inte på

Men ljusa hästar har ju mycket tunnare skinn=lättåtkomligare blodådror alltså kan ljusare hästar vara mer utsatta!

Men ljusa hästar har ju mycket tunnare skinn=lättåtkomligare blodådror alltså kan ljusare hästar vara mer utsatta!

Aha och det har inte tex fullblod eller mycket fullblodsinslag och att ljusare hästar hade TUNNARE SKINN viste jag inte dock så är de känsligare för solen pga av sitt pigment ?

Men det kanske stämmer med skinnet på ljusare hästar ?

Mia

Aha och det har inte tex fullblod eller mycket fullblodsinslag och att ljusare hästar hade TUNNARE SKINN viste jag inte dock så är de känsligare för solen pga av sitt pigment ?

Men det kanske stämmer med skinnet på ljusare hästar ?

Mia

Ja men hästar med ljusa kotor te.x strumpor har ju lättare att få mugg, det beror väl på att de har tunnare eller mycket känsligare skinn där?

Ljusa hästar kanske inte har tunnare skinn men iaf känsligare :bump:

kl

Ni som kört Ultra Field förra året. Märkte ni någon skillnad mot innan? Sommaren innan var det suveränt men sista flaskan jag köpte i somras var MKT sämre och trots spraya 2 ggr i veckan ett tag så var hon biten. Innan spraya jag en gång i veckan som mest och knappt ett enda bett.

Blev ju tydligen nya hårdare regler om vad insektsmedlen fick innehålla så fundera om de tvingats göra den svagare

Hej! Jag har en liten fråga.. Jag har kollat på ett insektsmedel som heter SuperShield men det har en liten röd etikett där det står att man ska skriva in i passet att hästen har behandlats med medlet. Någon sa då till mig att om man använder sådana medel på hästen så råder det livstids förbud på slakt då hästen inte får gå som livsmedel... Stämmer detta? Inte för att jag har några planer på att slakta min tvååring men jag tänkte ifall att det händer något. Hon är nordsvensk travare och ska tävla så man är ju väldigt försiktig med vad man använder eftersom dopingprov och så är så känsliga... Är Ultra Shield ett annat preparat? Finns det någon etikett på detta? Vi har så mycket mygg, bor precis vid en sjö så jag vill ju ha något som biter på de j-larna!!:devil

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka