myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Sv: myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

"knapplån"
kan man använda UltraShield på dräktiga ston?

kl

På Absorbine's Ultra Shield står det:

Hazards to humans and domestic animals: Harmful if absorbed through the skin. Avoid contact with skin, eyes and clothing. Wash thoroughly with soap and water after handling!

Hur tänker ni angående detta? Hästen har ju givetvis också skinn, som "äter" det man häller på den, precis som människohud. Jag är i alla fall inte så sugen på att spraya min häst med nånting som är så giftigt att man inte får få det på huden :crazy:

Det är lite detsamma som hur min häst har reagerat på den låga Flusadosen, han kliar sig i ett dygn på stället jag lagt på och sedan är det lugnt. Jag har inte ens gått upp i hel dos (ger 7ml utspädd). Frågan är hur jobbigt det är för honom med alla flygfän och om det är "värt" det dygnet med kliande för 3veckors lugn? Än så länge har jag inte märkt ett piss på att Flusan håller knotten på avstånd.

Jag tror att jag snart lånar ut min flaska till grannen så hon får testa om hennes mer tjockhudade halvblod klarar av Flusan, att min pålle blir lite grön på magen och insidan av låren här ute i skogen gör ju inget bara mitt gröna flugmedel håller knotten borta.

Vad är ditt gröna flugmedel ?

Mia

Det är någon örtblandning som mamma plockat här ute i skogen. Kommer inte ihåg just nu vad de heter men basen är matolja, vitlök, vinäger och sen 2-3 lustiga torkade örter. Man mixar ihop allt och så poff! så har man en kletig lera som färgar skimmlar gröna :rofl:

Jag kan höra med henne imorgon om hon kommer ihåg vad växterna heter. Vi har hursom använt det i mängder under de 5-6 åren vi bott här ute. Håller nästan alla flygfän på lite avstånd.

Hej! Jag har en liten fråga.. Jag har kollat på ett insektsmedel som heter SuperShield men det har en liten röd etikett där det står att man ska skriva in i passet att hästen har behandlats med medlet. Någon sa då till mig att om man använder sådana medel på hästen så råder det livstids förbud på slakt då hästen inte får gå som livsmedel... Stämmer detta? Inte för att jag har några planer på att slakta min tvååring men jag tänkte ifall att det händer något. Hon är nordsvensk travare och ska tävla så man är ju väldigt försiktig med vad man använder eftersom dopingprov och så är så känsliga... Är Ultra Shield ett annat preparat? Finns det någon etikett på detta? Vi har så mycket mygg, bor precis vid en sjö så jag vill ju ha något som biter på de j-larna!!:devil

På Ultra Shielden står också "behandlade hästar får inte gå till livsmedelsproduktion", vilket torde betyda livstids karens om man är noggran.
Såna här livstids karenser läggs enligt min uppfattning automatiskt på alla preparat som inte är testade just angående hur länge preparatet kan tänkas sitta kvar i kroppen.
Behöver alltså inte automatiskt betyda att preparatet är extra starkt/giftigt/långverkande utan kan också bero på ogjorda test.

Det som en del varnar för är att man skall fundera noga med att kombinera t.ex. Switch och Ultra Shield. De innehåller samma verksamma ämne (Permetrin) och doserar man båda samtidigt enligt anvisningar KAN det ge upphov till överkänslighet pga överdosering.
Användning av flera olika starka preparat samtidigt, t.ex. Perimetrin (Ultra Shield, Switch) o Cypermetrin (Flusa) är inte alltid heller att rekommendera, eftersom det kan bli "för mycket av det goda" för en del hästar.

Det är därför man byter ut Switch mot Flusa, den tar knotten med :idea:
Så slipper man sår på hästarna pga att knotten har ätit upp dem.
Flusa är ju speciellt framtaget för just knott (om jag inte minns helt fel).

Flusa, håller det bromsar/blinningar borta också?

Använder armens myggolja,den gröna lilla flaskan man kan köpa i vilken affär
som helst..Super bra ,smörjer skap,lår,mellan framben ,öron mm. Inte en enda fästing eller knottallergi..Fast längre fram åker eksem täcket på oxå...

knapplån

Ni vet de halsbanden man kunde köpa till sin hund? Nu finns det armband till oss människor! (googla "antimygg armband") Tänk om det hade kunnat komma en tofs eller liknande som man bara kunde sätta runt svansen på hästen eller nått och så vips! Inga mer flytande medel med gifter och livstidskarens!

Miaa Jag har fortfarande inte hunnit fråga mamma. Men jag tror Rölleka, Skvattram och Pors är de gröna örter/växter vi har i. Renfana ska visst också vara myggbortstötande men jag vet inte om vi använt det. Sen är ju eukalyptusolja och citroner poppis, men jag har aldrig testat.

Jag tror jag ska undersöka om man kan få ut de eteriska oljorna från växter på något vis :)

Fast poängen med armband/halsband är väl att gifterna ska utsöndras från det och gå in i blodet? Eller fungerar de "helt utvärtes"?

Ja du, jag vet inte. Men det borde vara något tillverkare kan fundera på, tycker jag. Om det är möjligt att använda sådant på hästar utan att det är "skadligt". Hellre att mindre skadliga ämnen går in i blodet än extrema gifter på hästen (om de verkligen inte alls skadliga dvs.)

De armbanden till människor verkade inte innehålla gift utan mer örter.

kl

Jag köpte ett billigare flugtäcke till mitt halvblod idag på Hööks, men jag känner mig lite osäker på det. Det sägs att det ska vara riktigt bra, men även om de säger att hästen inte blir varmare av täcket så känns det liksom fel att slänga på täcke under sommaren. Jag tänkte dock att det kunde vara skönt för honom om han ska gå ute även nattetid?!

Ingen som har någon erfarenhet av renons? Köpte det iår och ska använda det första gången idag. Köpte som refil flaska (1000ml, alltså en mkt större flaska en vanligt) och flaskan såg typ ut som ultra shields vite flaska :)

Förr var den helt suverän men numera så ok men kräver oftast minst 1 gång per dag för de går ur snabbt

Jo då jag har haft det i åratal, men vi har inget hårt mygg och flugtryck. Mot knotten har jag switch.

Någon som har testat Effols flugspray? Det står att det ska ta broms också. (flaskan med ett stort rött + på)

Senast ändrad:

Jag har den och tycker att den tar bromsarna helt ok! Dock måste det ju sprayas hela tiden för att ha någon effekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka