myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

cahs

Trådstartare
Förr om åren har min mamma och granne alltid blandat eget myggmedel (kommer inte ihåg hur) men nu när jag har skimmel så vill jag inte smeta på något brungrönt-klet även om det funkar rätt okey. Så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av färdiga myggmedel eller genomskinliga egenblandade,

hur funkar det emot:
mygg och knott?
fästingar?
bromsar och bitande flygfän?

Sen hörde jag någon gång längre tillbaka i tiden att man kunde ge sin häst typ äppelcidervinäger eller liknande i vattnet för att få mygg/knott att hålla sig borta, stämmer det?

Sv: myggmedel, fästingmedel och knottmedel, vilka funkade förra året?

Jag vet inte om äppelcidervinäger i dricksvattnet har någon funktion, men om du blandar 50/50 i en duschflaska och sprayar över kroppen, så håller det faktiskt bitflugorna lite på avstånd.
Fast du får räkna med att göra om det var och varannan dag.

Switch och Nylanders är annars vad jag har använt som jag tycker fungerar. Samt en Amerikansk på duschflaska vars namn jag just nu inte kommer på, men rel. ny produkt i Sverige. Jag får återkomma med namnet.

Jag slår ett mycket hårt slag för FLUSA.
Förra året tog det allt utom bromsen, men vad sjutton håller dem borta?

Det är det enda av min erfarenhet som håller de läskiga svidknotten på avstånd och dessutom även fästingarna. Läggs på precis som switch och jag brukar även ta lite på en trasa och gnida in på insidan av låren och runt ljuvret och på bringan, alltså extra utsatta ställen på hästen.

Hos oss har aldrig flugor varit något problem, däremot mygg och knott har vi till förbannelse om somrarna :devil: Jag tror jag har provat det mesta, egenblandade myggmedel med äppelcidervinäger, vitlök, osv.. även en hel del färdigköpta har också testats, utan någon större framgång. Det enda som har funkat har varit en egenblandad med bäckolja som verkligen höll odjuren på avstånd men nu har jag inte lyckats hitta någons där de säljer bäckolja på många år :( Förra sommaren fick jag dock tips om Absorbine Ultra Shield och det kommer jag nog fortsätta använda för myggen och knotten håller sig äntligen undan :)

Jag använder också Ultra Shield, och tyckte det funkade hyfsat. Det höll myggen borta en hel del iallafall. För fästingarna använder jag Swith pour On.

Jag slår ett mycket hårt slag för FLUSA.
Förra året tog det allt utom bromsen, men vad sjutton håller dem borta?

Det är det enda av min erfarenhet som håller de läskiga svidknotten på avstånd och dessutom även fästingarna. Läggs på precis som switch och jag brukar även ta lite på en trasa och gnida in på insidan av låren och runt ljuvret och på bringan, alltså extra utsatta ställen på hästen.

Här är en till! Flusa is the shit. Knotten håller tydligt avstånd från hästen o min häst hade EN fästing på hela förra året när han hade Flusa på sig..

Vissa hästar tål det inte dock för det är ett medel för bla. kor som har tjockar hud än hästar så man måste prova lite först. Men jag brukar blanda hälften vatten hälften Flusa på hästarna så blir det inte så koncentrerat direkt på huden.

Fast som du säger så finns nog inget som "biter" (!) på broms mer än installning tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Kör på switch, min häst rentav samlar på fästingar, men förra sommaren slapp vi dom nästan helt, flugor var det heller inte mycket av. Redan plockat två på honom i år..det sägs ju att den här vintern har gynnat fästingar, så man kan vänta sig ett riktigt fästingår :(

Slänger in en liten snabb fråga bara, när börjar man? Minns inte när jag började förra året men tror det var runt april månad.

ah, så Flusa eller Switch kanske kan funka då! Får kolla upp det lite närmare. Billigare att köpa ett starkare och späda ut också. Och reagerar hästen så går det kanske ha på man- och svanstopparna åtminstone.

Vi har verkligen extremt mycket mygg/knott där jag bor så det är nästan så jag vill ha myggnät runt mig 24/7. Appråpå myggnät, hur tycker ni att flugtäcken funkar? håller de borta mygg, knott och bromsar?

( Nej, jag bor inte i Norrland :P )

Jag är lite inne på att börja snart, myggen har börjat komma och likaså fästingarna. Iofs skulle det ju kännas mer välanvända pengar att börja när hästarna får gå ute 24/7...

Jag är lite inne på att börja snart, myggen har börjat komma och likaså fästingarna. Iofs skulle det ju kännas mer välanvända pengar att börja när hästarna får gå ute 24/7...

ja det känns som om man borde börja snart :) man ska väl helst börja lite innan allt kommer med då det har hunnit verka bättre.
våra går ute hela tiden så man ska kanske börja redan idag då

Använde Ultra Shield på vårt fullblod förra sommaren och en enda fästing hade han under hela sommaren, så det funkar nog inte bara mot mygg å knott utan mot fästingar med.

Jag tänker nog snacka med mamma. Nordsvensken hade typ småbulor, eventuellt knottreaktion, förra sommaren och nu kliar han sig mer än han brukar men det kan ju vara fällning med. Fast bättre börja för tidigt än försöka bli av med knottreaktionerna under resten av sommaren..

Tror väl att de brukar stå att det tar runt en vecka för switch att fördela sig i huden och uppnå full verkningsgrad? Hade det något annat år, därav minnet :P Och om fästingarna inte gillar hästarna så minskar det risken för att vi människor ska få fästingar med :D

KL

Jag har redan en flaska switch ståendes i stallet. Men blev lite nyfiken på ultra shield. Ni som testat båda, vilken föredrar ni?

Hur ofta har ni på ultra shield? Det står ju upp till 14 dagare, men hur ofta behöver ni spruta på?

Min häst är inte alls omtyckt av fästingar, när hagkompisarna har haft 50 fästingar han han haft 2. :banana:

Men blinningar är ju ett otyg, så dem vill jag gärna få bort. Kan man använda både något sånt som man sätter på sällan och någon spray vid behov när man är ute och rider eller varma sommardagar? Eller blir det dubbelt då?
Innan har vi använt switch och flugspray, men hur är det med ultrashield?

Av switch och flusa skulla jag välja flusan, den är även billigare än switchen!
Däremot är jag inte säker på att den tar alla mygg ordentligt. Min häst fick någon reaktion i somras, hon blev helt knottrig under en kort period och det såg precis ut som myggbett men känns inte så troligt att endast hon skulle ha blivit helt uppäten när de andra klarat sig helt och hållet.

Men som sagt, knott, fästingar, flugor och annat otyg tar det!
Tänk på att inte hälla på där sadeln ligger utan kör bara längs mankammen och över bakdelen och gnugga in lite extra på de områden som behöver.

Nu har jag gjort två tester på hästarna. blandade 50/50 FLUSA - vatten och la på lite bak på rumpan i en sträng. Inga reaktioner än så länge! Hur många dagar ska jag avvakta innan jag lägger på längst hela mankammen och rumpan?

Jag hoppas verkligen att det funkar, min arab har redan fått bubblor på ryggen (under mitten av sadelns bossor på båda sidorna) och enligt mamma (som fick lugna ner mig haha) så är de första vårmyggorna de värsta på bubblor och reaktioner. Så det kanske lugnar ner sig när myggen är "vanliga" igen.

En hudreaktion borde komma ganska snabbt, har det inte blivit något på ett dygn så hade jag behandlat hela hästen.

Ultra Shield använder jag. Och förra sommaren fick jag EN fästing på båda hästarna under hela sommaren! Tycker den tar bort insekter också. Mkt nöjd, och har redan inhandlat årets första flaska inför sommaren!

. Min häst fick någon reaktion i somras, hon blev helt knottrig under en kort period och det såg precis ut som myggbett men känns inte så troligt att endast hon skulle ha blivit helt uppäten när de andra klarat sig helt och hållet.

.

Sådär kan min ena häst också få, medans den andra är helt fri från knottror. Jag tror det har något att göra med att hon har känslig hud och tunn hårrem. De försvinner om jag lägger på ett flugtäcke, jag tror det är knotten hon reagerar på

Tror också att det kan vara någon reaktion men inte knotten eftersom de inte är runt henne överhuvudtaget...
Får undersöka fallet i sommar igen om det dyker upp.

Det enda jag tycker fungerar i hagen är Switch mot fästingarna. Vi får aldrig en enda fästing efter sådan behandling och det är det värt. En gång i början på sommaren och återigen en gång typ mitt i. 2 av våra 3 djur i familjen har haft en eller flera omgångar med borrelia/erlichia och blivit riktigt dåliga. Switch tar dock inte knott/flygfän öht här. Men vi har skapligt mycket knott. Mindre flygfän.

Mot bett i bringa/skap använder jag Skillingaryd 1-2 ggr om dagen. Socatil pasta om det blivit vätskande sår (dvs inte ofta alls, förra sommaren några upprepade gånger i ca 1 vecka).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka