I

indigo95

Hur gör ni med alla mygg och flygfän?? Hur tar era hästar det?? Våra i stort sett lider.. där vi bor är det allt annat än öppna marker, och dikerna ståt stilla det är inget flöde alls vilket betyder att myggen frodas..Vet inte vad jag ska göra, enligt mig så mår hästarna dåligt på betet. Men dom andra i stallet vill ha kvar dem dom tycker att hästarna tål det.. Men jag kan ju tillägga att vi har fått tagit hem hästarna de två tidigare åren för hästarna har fått feber m.m. pga alla myggen. Vill inte vänta så länge i år.. Jag kan ju tillägga att jag är en person som tycker att hästarna ska gå ute så mycket som möjligt men inte till vilket pris som hälst.. Vad tycker ni att jag ska göra??
Hur gör ni med era hästar?? Har ni mycket mygg?

SNÄLLA BEHÖVER HJÄLP MED RÅD, SLITER MIG I HÅRET..
 
Sv: Mygg!!!!!

våra hästar går nu på bete sedan tre veckor tillbaka. dom har både betesängar och skog att gå i. men myggen är hemska. det blir stora sår efter deras bett och vi smörger och sprutar på myggmedel 3 gånger om dagen. dom har även flugtäcken och flughuva alihopa. täckena är väldigt bra över bogarna, halsen och ryggen där dom inte kommer åt att vifta bort alla insekterna dock är dom ju öppna under magen där dom är värst bitna runt skapet osv. men då våra hästar är såpass utsmyckade och besprutade o det inte hjälper vet jag ej vad du ska göra.
 
Sv: Mygg!!!!!

Jag tycker du ska be de som vill ha kvar hästarna på betet att övernatta utomhus så får de se hur det är. ;)
Vi har inte våra hästar ute på natten av andra anledningar, men vi har knott här o de kommer så fort solen går ner och vi har bland andra ett engelskt fullblodssto som börjar vandra när hon tycker det blir för jobbigt. Så då tar vi in hästarna på direkten. Nu e de nästan aldrig ute längre än nio på kvällen. Som tur e har vi inga stora problem på dagarna med insekter.
Bara för att det är sommar så är det inte semester att ha häst!
 
Sv: Mygg!!!!!

Det är ju täcke som skyddar bäst. Jag har ett flugtäcke med magplatta, främst för att skydda mot bronsar på dagen. Det skyddar dock mest magen och halsen mot mygg men skulle man lägga på ett annat täcke över som ett vanligt nylontäcke så ger det fullgott skydd (används på kvällen och natten när det är svalare). Skapet och benen smörjer jag med tjärsalva då den e så fet att den sitter kvar länge.. tar ett ganska tjockt lager på skapet.
 
Sv: Mygg!!!!!

Stackare....fâr man frâga vart det är nâgonstans....hoppas inte i mina trakter:eek:
 
Sv: Mygg!!!!!

Brukar blanda vanlig olja som används vid matlagning, pressa vitlöksklyftor i och om hästarna redan är såriga så har jag i honung. Om hästarna inte är såriga kan man köpa sån där gul flaska som ser ut som en citron och ha i. Sen är det bara att smörja in hästen där det behövs. Det funkar jämt på våra hästar. :smirk: Ett kletigt men rätt bra medel tycker jag.
 
Sv: Mygg!!!!!

Har nog provat allt som går att prova.Har börjat att stalla in mina några timmar under dagen när det är som värst.Knotten verkar de inte berörda av.Hur kan det komma sig?Kan det vara så att mina som är av kallblodstyp och har relativt kraftig päls även sommartid inte känner av knotten så mycket.För de kan vara fulla med knott men ser helnöjda ut och viftar varken på svans eller öron.Men på dagen däremot så är de väldigt irriterade så då får de ta och komma in en stund och det uppskattar de:smirk:
 
Sv: Mygg!!!!!

Jag smörjer min häst med kärsalva och myggmedel och annvänder flugtäcke. Men det verkar inte räcka. Tycker att folk verkar tycka att bara för att det är sommar enligt kalendern så kan hästarna dumpas i en sommarhage för då behöver man ju inte åka upp varje dag... Blir så j***a förbannad. Ta ansvar året om.....:mad:
( Detta var ej menat till någon på denna tråd)
Ps bor i småland.
 
Sv: Mygg!!!!!

indigo95 skrev:
Hur gör ni med alla mygg och flygfän?? Hur tar era hästar det?? Våra i stort sett lider.. där vi bor är det allt annat än öppna marker, och dikerna ståt stilla det är inget flöde alls vilket betyder att myggen frodas..Vet inte vad jag ska göra, enligt mig så mår hästarna dåligt på betet. Men dom andra i stallet vill ha kvar dem dom tycker att hästarna tål det.. Men jag kan ju tillägga att vi har fått tagit hem hästarna de två tidigare åren för hästarna har fått feber m.m. pga alla myggen. Vill inte vänta så länge i år.. Jag kan ju tillägga att jag är en person som tycker att hästarna ska gå ute så mycket som möjligt men inte till vilket pris som hälst.. Vad tycker ni att jag ska göra??
Hur gör ni med era hästar?? Har ni mycket mygg?

SNÄLLA BEHÖVER HJÄLP MED RÅD, SLITER MIG I HÅRET..

Det som funkar bäst hos oss, är lösdriftsstall, där hästarna går ut och in som de vill, med köldridå, som skydd för dörrarna + insektstäcken.

Man kan också bygga nermonteringsbara lösdrifter, täckta på alla håll, som ett litet skjul.

Otroligt konstigt, att det är lag på att hästar ska ha tillgång till lösdrift på vintern, då de nästan aldrig använder den, men inte på sommaren, då de verkligen behöver den pga. insekterna.

Det borde vara tvärtom!
 
Sv: Mygg!!!!!

Har nyligen inhandlat ett flugtäcke men det var inte riktigt bra i passformen... Inhandlade även ett stycke flugspray som jag använder dagligen, är inget supermedel men lite lindrigare blir det ju i alla fall :crazy:
 
Sv: Mygg!!!!!

min bryr sig inte, går i en stor hagen med en å som rinner rätt igenom så det finns allt som äckeldjur där, men han klarar sig utan ngt flugskydd alls :bow: :bow:
 
Sv: Mygg!!!!!

Mina två hästar går ute dygnet runt. De kan gå in i en stor lada med spån. Jag bor i en by i norrbotten, och just nu är det inte myggen som är värst. Utan bromsen! Det är som stora moln runt hästarna mitt på dagen, då det är varmt! Det värsta är att en del sorters bromsar sätter sig även om man sätter medel på hästarna. Just nu blandar jag i 3-4 droppar bäckolja i en flaska djungelolja. Det är relativt billigt, funker super, och är inte farligt för hästarna.. Ger också vitlök i vetekli, vet inte riktigt om det funkar än, har nyss börjat. Ingen av våra är särskilt känsliga för insekterna, så de är relativt lugna fast det är så mycket. Hoppas du hittar nåt! lycka till.. (Skriv till mig, ifall du hittar något som funkar super)
 
Sv: Mygg!!!!!

Vi har inga mygg men en hel del jumbobromsar och flygfän som lägger ägg. Jag brukar smörja utsatta ställen med en salva som heter "superbra hästsalva" som håller dem borta. Dessutom försvinner de sår som redan finns snabbt. Salvan är fet och sitter länge(oftast över 24 h).

Vanlig flugspray tkr jag inte funkar något vidare. Har testat olika märken och de funkar väl sådär.
 
Sv: Mygg!!!!!

Var får man tag på bäckolja och jungfruolja någonstans?

Bromsarna tar verkligen kol på min stackars häst. :(
 
Sv: Mygg!!!!!

Bäckolja och djungelolja finns att köpa på de flesta mackar, vildmarksbutiker, och finns säkert på fiskebutiker också.
 
Sv: Mygg!!!!!

Håller verkligen med om att lösdriften är bäst på sommaren, mina håller sig inne på dagen och går ut efter solnedgången när bromsarna "försvinner". Ger dom hö att tugga på så dom kan käka lite gräs på nätterna men eftersom jag har en kille som är gräskänslig " FÅNGEST " finns på lur så tycker jag att det är bra att åteminstone han äter en del hö. Öppnar lit bete, det är vinterhagen på ca 2 ha, med några dagars mellanrum.
 
Sv: Mygg!!!!!

Min feta islänning får absolut inte vara ute på nätterna pga att gräsets sockerarter ändrar på natten så gräset blir farligt för fångbenägna hästar säger veterinärn. Och på dagarna är det en million bromsar... Så en stund på morgonen och en stund på kvällen då eller...:confused: Nej, hon får gå in ett par timmar mitt på dagen, det verkar hon gilla!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 782
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 836
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp