Mycket gaser, men magen verkar stabil i övrigt - anledning?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillknatten har rejält med gaser, i klartext så fiser/pruttar han mycket och ljudligt. Dock är avföringen ua, han har inte haft minsta synbara/märkbara magproblem eller liknande (inga kolikkänningar, inget 'bajsvatten', ingen lös träck etc etc). Däremot är han i mitt tycke bukig, men att det skulle vara av gaser utan minsta andra symptom än det + fisig känns inte såå troligt? Å andra sidan finns det ingen eg anledning till bukigheten övht förutom åldern möjligen, det är en åring. Samtidigt bör/ska/brukar de ju inte per definition vara bukiga, även om alla inte är stöpta i samma form.

Han gör det tillsynes helt oberoende av kosten. Dvs han gjorde det när han fick på gräs och gör det när han inte går på gräs, det har inte blivit sämre nu när hösten kom och han petar i sig löv och grejer.

Han är generellt en frisk och glad liten skit, men som sagt det är massvis med gaser och jag är lite fundersam/nyfiken på varför och vad man skulle kunna göra åt det? Jäst/magtarmbalans/etc hjälper inte, och han får rejält med TS.

Sv: Mycket gaser, men magen verkar stabil i övrigt - anledning?

Nix. Kanske skulle förtydligat det när jag skrev "Å andra sidan finns det ingen eg anledning till bukigheten övht förutom åldern möjligen, det är en åring"

Men inte mask då (som annars är en berättigad gissning åtminstone för just det), ingen proteinbrist etc =)

äter han fortfarande helt otroliga mängder? Jag har träffat på ett kallblod som fick fri tillgång, som åt otroliga mängder som var sådan, rena pruttmaskinen och stor mage. När maten begränsades något försvann problemet.
Bukigheten kan vara bara utspänd av mat och (han är övermätt) som då producerar mer gaser av jäsningen. en tanke bara.

Nej, han har begränsat. Pruttigheten blev värre när han tryckte i sig de ofantliga mängderna ja, där är väl det enda jag sett som påverkar.

Men han får portionsgivor var 4e timme dygnet runt som de andra, just för det inte fungerade med varken fritt, fritt begränsat eller nästan fritt.

Idag får han totalt över dygnet knappt 5 TS. Vad han väger vetesjutton, men kanske 250 kg, kan det vara rimligt? (Welsh sekt B, är 50% sekt A dock så den mindre modellen, nånstans mellan 115 - 120 cm i mkh nu). Det ger ju då knappt 2kg kg TS/100 kg.

Han blev mindre spärrballong när maten ströps, just för han precis som du säger övermätt. Idag är han mätt men inte proppmätt, det är ju en ponny så någon botten eller tacka nej till mer mat finns ju inte, men han är på intet vis besatt av mat eller liknande. Han får mat sist, och oftast kliver han inte upp förrän maten ligger i boxen ;)

Senast ändrad:

Då vete :devil: vad det kan vara, hoppas nån annan vet.

Obalans i magen! Probiotika / yea-sacc hjälper kanske. Vet många med hästar som varit uppblåst och gasig där det hjälpt.

Jag har liknande problem med min islandskorsning. Vad jag än gör så nog tusan är hon sådär halvkass i magen med bajsvatten enstaka gånger även om bollarna normalt sett är fina. Hon får yea-sacc och 7,5 kg hö (och lite soja för att få upp proteinet) och väger ungefär 400 kg. Hon äter inte mer heller och hon håller lagom hull på det så jag trugar inte för jag vill ju inte att hon blir tjock. Hon klarar inga baljväxter som lusern eller klöver för då rinner det bajsvatten utan det ska vara timotejhö helt utan klöver vilket hon får nu och då mår hon bäst. Hon får hö fyra gånger/dygn. Hon är nollad på maskprov och har varit de fem åren hon har bott här hos mig.
Jag skulle också gärna få tips och förslag så jag följer tråden med intresse.

Senast ändrad:

Obalans i magen! Probiotika / yea-sacc hjälper kanske. Vet många med hästar som varit uppblåst och gasig där det hjälpt.

Varken jäst, magtarmbalans eller probimin har gjort någon skillnad. Tänkte du på något speciellt preparat?

Jag har liknande problem med min islandskorsning. Vad jag än gör så nog tusan är hon sådär halvkass i magen med bajsvatten enstaka gånger även om bollarna normalt sett är fina. Hon får yea-sacc och 7,5 kg hö (och lite soja för att få upp proteinet) och väger ungefär 400 kg. Hon äter inte mer heller och hon håller lagom hull på det så jag trugar inte för jag vill ju inte att hon blir tjock. Hon klarar inga baljväxter som lusern eller klöver för då rinner det bajsvatten utan det ska vara timotejhö helt utan klöver vilket hon får nu och då mår hon bäst. Hon får hö fyra gånger/dygn. Hon är nollad på maskprov och har varit de fem åren hon har bott här hos mig.
Jag skulle också gärna få tips och förslag så jag följer tråden med intresse.

Jag har iofs klöver i silaget, men det var ingen skillnad när han åt mindre silage och mer gräs.

Jobbigt med din, jag hade förr en herre som varje vinter fick bajsvatten (åringen här har inget sånt, "bara" pruttar), och det var som förgjort, jag tror jag provade ALLT. Det som faktiskt fungerade var profeed, om du vill prova. På den tiden kunde man få gratis provpåsar men tror de tagit bort det faktiskt.

Den herren jag hade, så varje vinter bajsvatten, försvann på våren. Spelade ingen roll vad han åt/inte åt osv, och han var även klinikutredd (han verkade inte må dåligt alls på något vis, men nåt var ju i obalans så att säga så jag kollade upp) utan problem. Vi var flera stycken i en tråd om ämnet, och det verkade för de flesta vara himla olika vad som hjälpte/inte hjälpte, och många hittade likt mig inget eg som hjälpte.

Så du har mitt fulla medlidande!

För min verkar det vara tvärtom, det är flest gånger på sommaren hon får bajsvatten. Nu är det verkligen inte ofta och inte mycket men det stör mig ändå. Jag vet ju själv hur det är att ha ont i magen jämt och det vill jag ju inte att hon ska ha :( Nu tror jag visserligen inte att hon har ont, iallafall inte när hon slipper klöver och lusern men ändå. Jag ska kolla upp profeed. Tack :laugh:
Hoppas att du kommer på något som hjälper din lille.

Min ponny, den som har haft fång, gör ofta så. Det är inget annat synligt fel på hennes mage. Jag har fått för mig att hon gör så när det är mkt socker/fruktan i gräset.Det verkar sammanfalla med sådana perioder. Just nu är det en sådan med dygnstemp mellan 10-18 grader, massor av grönt växande gräs i hagen och då naturligtvis mkt som växer i denna värme.

Men jag tror att allt är ett tecken på nytt fånganfall. Jag tror inte att risken är så stor för en åring. Men det kan trots detta vara ett tecken på feljäsning av fel sorts kolhydrater i grovtarmen, rent teoretiskt.

Fast det är precis likadant när han går på gräsfritt. Så just reaktion på gräset/fruktannivå i gräset etc kan man utesluta.

Annars hade jag absolut kunnat förstå om han petade i sig saker i hagen, speciellt den här sommaren och hösten när regnet öst ner, lätt hänt få i sig något kanske inte så lämpligt då. Men han har gått långa perioder utan minsta lilla grässtrå, och det har varit lika.

Men ja, känns ju som nåt går snett i jäsningen, och han därför får gaser. Men hur och varför verkar vara 10 000-kronorsfrågan?

Jag ansluter mig till gruppen med hästar med konstig mage. Min har varje sommar luftig mage, fiser massor, men endå fina bollar. Har alltid tänkt att det är sockret i gräset han reagerar på. Nu då han har slutat äta gräs, går i grusad hage med endast hö så börjar perioderna med bajsvatten. Vissa dar bra, sen vissa kommer det vatten före och efter högen. Ska börja luska ut vad som orsakar detta, men blev inte klokare förra vintern heller.

Har en bekant som haft samma problem med sitt kallblod nu flera höstar/vintrar. Han har genomgått alla sorts undersökningar utan resultat. I år har hon samma sak på tre hästar. Vi började fundera på om gödningen av höet kan vara en orsak? Vi har båda bra hö med bra värden, mycket gödda åkrar. Vi ska på varsitt håll testa olika saker och se om vi hittar ngt som hjälper.

Alex: har inga vettiga tips åt dej. För min hjälpte motion för att få ut fisarna, men din är ju inte fullvuxen..

Är det grova strån i hösilaget? Just grovheten har jag märkt kan påverka magen.

Tvärtom, det är andraskörd och fina strån.

De andra tre har förresten inga problem alls (inte ens den med känslig mage). Nu förändrar det ju ingenting för lillskrutt mer än att det inte är så att säga ett generellt problem med silaget.

Rör han på sig tillräckligt då?
Tänkte på allt regnande, det gör ju att även den bäste inte skuttar runt som vanligt... :angel:

Just nu rör han sig ju inte många meter alls, han står ju uppe bredvid Den stora och trååååånar ;)

Men har varit likadant 'hela tiden', ända sen i somras - och då var det ju röj och full fart mest hela tiden.

Det som är lite knasigt, att jag inte direkt kan se något som gör någon större skillnad. Och inte riktigt hittar någon röd tråd (det är bättre dagar och sämre dagar, men utan att det tycks bero på annat än solvindarna eller så)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka