Mycket foglossningar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
... ger lättare förlossning, sa en bekant till mig idag. Själv har jag GRYMT ont idag, både baktill och framtill. (Iofs var jag på trav igår och gick väl lite mer än vad som är bra för fogisarna, så jag har mig själv att skylla, men det var värt det! :D :love: :rofl: )

Hur har det varit för er? Har ni som haft mycket foglossningar haft "lätta" förlossningar?

Jenny (två dagar över bf nu!)

Sv: Mycket foglossningar...

Usch... Inte vara så deprimerande nu inte!;) Jag som börjat "tycka om" mina fogisar!

Jenny

Jepp, och jag har nog sällan haft så roligt... :rofl: :bow: Ungponnyn, som jag sett fram emot att se springa, fick vi stryka för hon bestämde sig att hon skulle j*vlar inte springa runt någon j*vla :devil: travbana inte... Gick inte ens att värma, för hon vägrade att springa rätvarv! :o :D :cool:

Stackars kusken tyckte nog inte det var så skoj, men jag har fnissat ända sedan dess! Efter att ha haft två rätt snälla shettisar :love: så har jag nog fått den här tredje för mina synders skull... :angel:

Har du förresten börjat få några känningar än? Jag har haft städmani idag och det sägs ju vara ettt tecken. Iofs städade jag stallen, :angel: men dock!

Jenny

Senast ändrad:

Näpp, inga känningar alls inte. Har lika ont i ryggen som vanligt och bebben sparkar som vanligt. Tur det är en bra film på TV ikväll i alla fall.

Nu när jag äntligen slutat må illa så har ena höften börjat krångla. Vore väldigt trevligt om man fick ut nåt bra av det här för ska detta fortsätta måste jag sluta rida för det gör saken värre. Det och promenader. Förra veckan hade jag utsläppet för 21 hästar och då kunde jag knappt gå på kvällen och jag är ju ändå bara i v 12. :cry:

Usch då. Mina foglossningar kom nån gång i v 12-14 men försvann faktiskt helt i v 20, när de flesta däremot får dem. Hade sedan en liten känning i samband med att vi flyttade, men jag vilade lite och sen dess har jag inte märkt av foglossningarna alls. Så det kan faktiskt gå bra. Det värsta var ju nästan att få dem så tidigt och tro att det inte skulle gå över.

Kan tillägga att ryggonten jag har nu inte är foglossningar. Det beror nog bara på att jag är extremt framtung... *pust*

Lätta vet jag inte :crazy: Jag trodde nog inte att något kunde vara så jobbigt.. Men relativt snabba förlossningar. 1:an tog 6 timmar, 2:an 4 timmar från igångsättning, 3:an (också från igångsättning) 3 timmar.
Efter första och andra barnet gick foglossningen tillbaka direkt men efter trean så hade jag lite ont några månader efter förlossningen.

Jag hade problem med foglossningar och fick ransonera kraftigt i "promenerandet", typ ta cykeln till stallet istället för att gå och parkera nära osv. Jag tror nog jag hade en lätt förlossning, första barnet och det hela var över på 4 h. Med bäckenbottenbedövning från öppna 5 cm gjorde det inte speciellt ont heller. Sov faktiskt från det jag fick bäckenbottenbedövningen (5 cm) tills jag vaknade av krystvärkarna (öppen 10 cm). Pappan satt brevid och läste tidningar. Jag har alltid varit dålig på att vara vaken om nätterna :-)

Skönt att höra att det kan försvinna igen! Man har en känsla annars av att alla symptom som kommer nu bara kommer att förvärras allt efter som. Ska till barnmorskan på inskrivning i dag så förhoppningsvis kan hon ge mig lite råd eller dirigera mig till en sjukgymnast.

Jag vill ju vara som vanligt!

Hmmm... vill ju inte göra dig besviken, men det är svårt att träna bort foglossningar (jag var hos info hos sjukgymnasterna pga mina). Visst finns det ryggövningar man kan göra, men mina hjälpte inte alls. Det är ju hormoner som styr foglossningen. Det enda som funkade för mig var att vila. Sen finns det en massa saker som man ska undvika när man har foglossningar, t ex gå i trappor, luta sig på ena benet (jag insåg att jag alltid står och hänger på ett ben när jag borstar tänderna och hade jättesvårt att sluta med det :D ), dammsuga, gå i sidled, bära/lyfta tunga saker osv.

Det sjuka med mina foglossningar var att jag en dag när jag hade riktigt riktigt ont bar två tunga kassar (från systembolaget, ironiskt nog) och då släppte det. Och det var faktiskt efter det som foglossningarna försvann. Helt otroligt lustigt!

Hoppas dina går över i alla fall.

Hmmm... vill ju inte göra dig besviken, men det är svårt att träna bort foglossningar (jag var hos info hos sjukgymnasterna pga mina). Visst finns det ryggövningar man kan göra, men mina hjälpte inte alls. Det är ju hormoner som styr foglossningen. Det enda som funkade för mig var att vila. Sen finns det en massa saker som man ska undvika när man har foglossningar, t ex gå i trappor, luta sig på ena benet (jag insåg att jag alltid står och hänger på ett ben när jag borstar tänderna och hade jättesvårt att sluta med det :D ), dammsuga, gå i sidled, bära/lyfta tunga saker osv.

Det sjuka med mina foglossningar var att jag en dag när jag hade riktigt riktigt ont bar två tunga kassar (från systembolaget, ironiskt nog) och då släppte det. Och det var faktiskt efter det som foglossningarna försvann. Helt otroligt lustigt! :D

Hoppas dina går över i alla fall.

Det beror kanske på om man verkligen har LOSSNING i lederna eller "bara" ont pga uppluckring.

Jag hade extrem foglossning och kollade med ultraljud att jag verkligen glappade flera cm i symfysen fram mot slutet :eek:

Och bebisarna har bara pluppat ut :D

Men det beror förstås också på vilka bäckenmått man har från början, och en rad andra faktorer.

NEGATIVT för födandet kan dock inte foglossningen vara.

Ett tips om man har jätteont av foglossning är att ta med en egen (eller tjata sig till att få låna) mjuk madrass att ha ovanpå förlossningsbritsen. Jag hade inte klarat mig annars :crazy:

Det gäller att lyssna på det man vill......... :D :D :D

Sista graviditeten så hade jag besvär med foglossning redan från v.12 och var sjukskriven och hade kryckor . Under själva förlossningen gjorde fogarna mera ont än själva förlossningsarbetet ( det var min 3.e förlossning )
Lycka till och ta bedövning om du har ont

Klarade ni med foglossning att föda i vilken ställning som helst? Gynställning eller halvsittandes vet jag ej om jag klarar nämligen :confused:

Selektivt hörande! ;)

Hur känns det nu då? Bf för dig i morgon, har du någon bebis på väg? Här verkar det vara lugnt så lugnt, fast bebis har haft raveparty ikväll! :)

Jenny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka