Myasthenia gravis, vad vet ni?

ch791022

Trådstartare
Har en dryg två år gammal hane där vet misstänker att hans problem med matstrupen beror på just MG. Och jag undrar om någon här har eller har haft hundar med MG, och vad det inneburit för dom i förändrad livsituation?
Har medicineringen haft mycket biverkningar? Dyr?
Gav proverna på era hundar direkt svar på om det var MG, eller var det svårt att få fram diagnosen?

/Camilla

Sv: Myasthenia gravis, vad vet ni?

Jag är ledsen, men under alla mina år inom hunderiet så har jag bara kommit i kontakt med MG en enda gång. En bekants hund fick diagnosen, remitterades till en större klinik som bekräftade misstanken. Behandling sattes in men hunden svarade mycket dåligt på den, om jag minns rätt så bytte vet då läkemedel men utan större framgång.
Hunden blev snabbt sämre och avlivades kort där efter...

Detta är dock ett antal år sedan, så nya behandlingsalternativ finns säkert!

/Swat

Var det vuxen hund eller valp?
För där är det efter det lilla jag hittat två olika typer.
Den varianten valparna får är väldigt fortskridande, medans för den vuxna hunden går det långsammare utför.
Vet ju om att det tydligen ska vara väldigt ovanlig sjukdom, så det verkar vara svårt att hitta något om hur pass normalt liv dom vuxna hundarna kan få.
Är inte särskilt troligt att han inte klara sig, men jag är medveten om att risken att jag får ta ett definitivt beslut absolut finns. Han ska ha ett fullvärdigt liv annars får det va, han är arbetsnarkoman.

/Camilla

OK!
Då håller vi tummarna för att prognosen är god för din hund!

Den hund jag känner till var unghund - strax under året om jag inte missminner mej.

/Swat

*kl*

Har nu lång om länge fått en klar diagnos om att det är MG min hund har. På gott och ont, nu vet jag samtidigt som jag därmed också vet att det är kroniskt.
Där emot verkar det enligt alla info jag lyckats hitta vara så att det är inte sjukdomen i sig som är den stora faran utan att det inte upptäcks i tid, vilket tyvärr verkar vara vanligt här i Sverige.
Det är både att det upptäcks för sent, så att det inte går att behandla och att det troligtvis är många fall som inte får en diagnos alls som skapar problem, för ser man till den info som finns att få tag i från både england och USA, så är det en sjukdom som har god prognos när det gäller den förvärvda varianten som drabbar "vuxna" hundar.
Har hittat tre olika studier, visserligen bara småstudier(den största på 53 hundar) men ändå då alla tre ger samma resultat att vid medicinering i tid så går sjukdom tillbaka helt i över 80% av fallen, och hundarna är helt symtomfria även utan fortsatt medicinering, däremot med en risk för återfall. Men ingen av studierna hade återfall på någon av hundarna inom tre år(så länge studierna på gick dvs i alla fallen).
Så nu känns det för min del ganska positivt, men tycker otroligt synd att det verkar missa i väldigt många fall, då det inte verkar vara en så ovanlig sjukdom när ser till varken USA eller England, utan är en av de som finns med uppräknade i "sjukdomshandböckerna" för privatpersoner på båda ställena, och verkar på alla ställen jag hittat anses ha en god prognos.

Så nu är jag ännu mer irriterad på vetten här hemma att dom inte dubbelkollade hur dom skulle tolka resultatet av testerna redan vid första provet, för då hade vi varit igång med behandlingen för en månad sedan istället för idag.
Eftersom vi nu vid andra provtillfället nu återigen fick borderline-resultat, så hade vetten denna gång ringt labbet i tyskland och dubbelkollat hur hon skulle tolka provresultaten. Och fick då till svar att allt som inte är klart negativ klassas som positivt, för många hundar kommer aldrig någonsin upp till mer än borderline-resultat, och det finns tydlingen inga "falskt" positiva.

MG uppträdder väldigt ofta som någon typ av förgiftning, vilket gör att det behandlas så också. Men då förgiftning ofta ger en cortison-behandling döljer man symtomen för MG utan att den egentliga orsaken blir behandlad, och när man väl inser problemet så är det för sent om tex hjärta eller liknande muskler blir drabbade.

Så hoppas genom att beskriva min historia att det kan verka för att någon hundar till blir upptäckt i tid och därför klarar sig :)

/Camilla

*kl*

Har nu lång om länge fått en klar diagnos om att det är MG min hund har. På gott och ont, nu vet jag samtidigt som jag därmed också vet att det är kroniskt.
Där emot verkar det enligt alla info jag lyckats hitta vara så att det är inte sjukdomen i sig som är den stora faran utan att det inte upptäcks i tid, vilket tyvärr verkar vara vanligt här i Sverige.
Det är både att det upptäcks för sent, så att det inte går att behandla och att det troligtvis är många fall som inte får en diagnos alls som skapar problem, för ser man till den info som finns att få tag i från både england och USA, så är det en sjukdom som har god prognos när det gäller den förvärvda varianten som drabbar "vuxna" hundar.
Har hittat tre olika studier, visserligen bara småstudier(den största på 53 hundar) men ändå då alla tre ger samma resultat att vid medicinering i tid så går sjukdom tillbaka helt i över 80% av fallen, och hundarna är helt symtomfria även utan fortsatt medicinering, däremot med en risk för återfall. Men ingen av studierna hade återfall på någon av hundarna inom tre år(så länge studierna på gick dvs i alla fallen).
Så nu känns det för min del ganska positivt, men tycker otroligt synd att det verkar missa i väldigt många fall, då det inte verkar vara en så ovanlig sjukdom när ser till varken USA eller England, utan är en av de som finns med uppräknade i "sjukdomshandböckerna" för privatpersoner på båda ställena, och verkar på alla ställen jag hittat anses ha en god prognos.

Så nu är jag ännu mer irriterad på vetten här hemma att dom inte dubbelkollade hur dom skulle tolka resultatet av testerna redan vid första provet, för då hade vi varit igång med behandlingen för en månad sedan istället för idag.
Eftersom vi nu vid andra provtillfället nu återigen fick borderline-resultat, så hade vetten denna gång ringt labbet i tyskland och dubbelkollat hur hon skulle tolka provresultaten. Och fick då till svar att allt som inte är klart negativ klassas som positivt, för många hundar kommer aldrig någonsin upp till mer än borderline-resultat, och det finns tydlingen inga "falskt" positiva.

MG uppträdder väldigt ofta som någon typ av förgiftning, vilket gör att det behandlas så också. Men då förgiftning ofta ger en cortison-behandling döljer man symtomen för MG utan att den egentliga orsaken blir behandlad, och när man väl inser problemet så är det för sent om tex hjärta eller liknande muskler blir drabbade.

Så hoppas genom att beskriva min historia att det kan verka för att någon hundar till blir upptäckt i tid och därför klarar sig :)

/Camilla[/QUOTE

Hej Camilla!

Min gamla schäfer har fått diagnosen MG.
Precis som du, så letar jag efter bra dokumentation. Vilken typ av medicinering fungerade bra på hundarna i rapporten?

Just nu, så får hon basmedicineringen Mestinon, men som jag förstår det hela, så behöver man även medicinera mot autoimmuna reaktioner med en annan medicin

*kl*

/Camilla

. För människor, så är prognosen bra och kan tänka mig att det är rätt insatser som gäller. Mestinon försvinner snabbt ur systemet. Har en maxtid på Ca 4 timmars verkningstid, men ordereras med 8 timmar. Det innebär en svacka mellan de olika medicineringstillfällena.

Hej Camilla!

Min gamla schäfer har fått diagnosen MG.
Precis som du, så letar jag efter bra dokumentation. Vilken typ av medicinering fungerade bra på hundarna i rapporten?

Just nu, så får hon basmedicineringen Mestinon, men som jag förstår det hela, så behöver man även medicinera mot autoimmuna reaktioner med en annan medicin

. För människor, så är prognosen bra och kan tänka mig att det är rätt insatser som gäller. Mestinon försvinner snabbt ur systemet. Har en maxtid på Ca 4 timmars verkningstid, men ordereras med 8 timmar. Det innebär en svacka mellan de olika medicineringstillfällena.
Hej!
Måste tyvärr säga att alla dom länkarna som jag hade tag i då är försvunna pga en datorkrasch.
Men vet att det mesta jag hittade var sökningar på olika engelskspråkiga studier.
Och om jag inte minns fel så behandade vi min med enbart Mestinon och han gick tillbaka på enbart det.
Hoppas du lyckas hitta svaret och att din hund kryar på sig :)
Ledsen att jag inte kan göra mer nytta :(
Mvh Camilla

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka