Limelight

Trådstartare
Någon som ger Mustangs kraftfoder till era hästar?.
Är det ett bra foder?.
De har börjat sälja det i en butik jättenära mig, så funderar starkt på att gå över till det om det är bra, för är så enkelt och bra när det är nära :).
I dagens läge ger jag mina kraft grund.

Sv: Mustang

Jag tror inte det finns rent dåliga färdigfoder, det är nog mest priset i förhållande till innehållet som skiljer sig åt.

Fibergi t.ex. måste vara bland det dyraste man kan köpa, då det mest innehåller hackad halm och melass... ;)

Jag hade Mustangs foder ett tag, om jag inte minns fel så var det bara 20kg i deras säckar jömfört med 25kg som många andra har. Är inte Kraft grund 25kg?? Så man kan bli lite lurad om man bara går på priset per säck.

Så man får kolla innehållet Mustang har en väldigt bra innehållsförteckning på sina säckar, jämför med det du har.
Men som det stod innan, är de flesta färdigfoder bra.

Kraft är på 25kg, jag tänkte inte ens på att Mustang kanske bara är på 20kg, så jag är nog en av dem som kan bli lurade på sådant :o.
Jag ska ta och kolla innehållsförteckningen och kanske köpa hem en säck och prova..

Kan hålla med om att Fibergi måste vara bland det dyraste ;)

Mustang har bara 20 kg i sina müslisäckar, de vanliga med pellets är 25 kg. Jag fodrar med mustang och är nöjd, ingen skillnad mot krafft förutom att det är billigare:).

Jag ger min häst Mustang. Hon ratar allt annat müslifoder, utom just Mustang och Eggersmann.
Både jag och häst är nöjda med fodret, luktar gott och ser smakligt ut, är uppenbarligen det också!

haha min dam är kräsen också och älskar eggersmans, så då kankse mustang funkar på henen också..är ju bra att veta om man skulel vara tvungen att byta för nån anledning.

Låter som de flesta är nöjda med mustang, och är det dessutom jämförbart med Kraften så ska jag ta och köpa en säck för att se vad hästarna säger om det.
Mycket bra att det är billigare också ;)

hur mycket kostar det egentligen..typ en säck på (?kg) av nåt normalt ridhäst foder typ?
Eggersmanns är ju inte jättebilligt, även att jag inte tänkt byta nu men kan ju vara aktuellt i framtiden ändå.

Jag tycker Mustang är toppen! Då det är ångkokt sväller det inte alls på samma sätt som tex krafft...Blöt upp en skopa krafft och en skopa mustang så får ni se vilken skillnad! Dessutom gjorde jag ett test nu i sommar ...protein+ från mustang och kraffts protein. Häst nr 1 åt med glädje upp mustang och blev dessutom finare i hullet! (2 st 1åringar). MEN - självklart kan man inte veta att det bara beror på fodret. Men dessutom skiljer dom två fodren enormt mkt i pris! Häst nr.2 tog väldigt lång tid på sig o sparade ofta lite foder. Nu äter dom bägge Mustang.

Mustang har bara 20 kg i sina müslisäckar, de vanliga med pellets är 25 kg. Jag fodrar med mustang och är nöjd, ingen skillnad mot krafft förutom att det är billigare:).

Just det ja! Jag hade ju deras müsli, inte pelletsen... Minns bara att jag reagerade på att det "bara" var 20 kg i säcken. :o

Jag har gett Mustangs musli i perioder, både original (den havrefria) och deras Active. Ffa sommartid som tillskott för fbl, då jag velat ha en lite lägre proteinhalt än Hestekraft som jag normalt gett. Båda fbl var/är kräsna, och båda gillade Mustang. Stoet åt Active, men nuvarande herrn fixar inte havre så han får äta orginal.

Eg ser jag ingen vits ge Orignalmuslin, eller som du gör ge Kraft Grund, det är samma värden som havre/korn ungefär, men ett betydligt högre kilopris. Nuvarande herre kan dock inte äta havre som sagt, men äter gärna korn - så för vinterfoderstat så ser jag ingen eg 'plats' för dylika färdigfoder OM det inte är så att de löser mineralerna.

Jag tycker Mustang är toppen! Då det är ångkokt sväller det inte alls på samma sätt som tex krafft...Blöt upp en skopa krafft och en skopa mustang så får ni se vilken skillnad! Dessutom gjorde jag ett test nu i sommar ...protein+ från mustang och kraffts protein. Häst nr 1 åt med glädje upp mustang och blev dessutom finare i hullet! (2 st 1åringar). MEN - självklart kan man inte veta att det bara beror på fodret. Men dessutom skiljer dom två fodren enormt mkt i pris! Häst nr.2 tog väldigt lång tid på sig o sparade ofta lite foder. Nu äter dom bägge Mustang.

Tycker att din foderjämförelse är lite konstig, Krafft Protein och Mustang Protein+ är ju helt olika typer av foder, har olika syften. Hade du jämfört tex Mustang Protein+ med Krafft Groov 125 hade du jämfört relativt lika foder.
Krafft Protein innehåller nästan tre gånger så mycket smb rp (330 gr resp 130 gr) som M.Protein+.
Protein+ har en kvot mellan smp rp och MJ på 13, Krafft Protein har en kvot på 27,5, vanlig havre har en kvot på ca 8.
Mustang Protein+ är dessutom ett färdigfoder med mineraler och vitaminer tillsatta.
Sen tycker jag inte att man bara ska titta på näringsinnehållet när man jämför foder (priser), jag vill gärna veta stärkelsehalt, gram lysin och vilka råvaror som används också.

Ett litet tillägg, har hört många som är nöjda med Mustangfodret!!!
Har själv inte provat!
Använder själv havre, lucernpellets, betfor, Vitafor Derby (energifoder), mineraler och rapsolja. Gillar att blanda själv istället för att använda färdigfoder.

Jag har gett Mustang och tycker det är helt OK. Däremot är Hippo bas cool nästan likadant foder och ännu billigare så jag har valt att ge det istället.

Vad kostar en säck Hippo bas cool??
Jag hade Hippo foder förut, men tyckte de höjde priserna något gruvligt på den tiden, minns inte när men kanske några år sedan.

hur mycket kostar det egentligen..typ en säck på (?kg) av nåt normalt ridhäst foder typ?
Eggersmanns är ju inte jättebilligt, även att jag inte tänkt byta nu men kan ju vara aktuellt i framtiden ändå.

Jag var och köpte min första säck mustang igår. Köpte Mustang orginal, den kostade 129kr för 25kg..

kl

Jag vet att denna tråden uppdaterades senast för ett år sedan, men men :p

Jag undrar om det är någon som vet om Mustangs råvaror är svenskodlade? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring