Mustang Müsli Original

Sv: Mustang Müsli Original

Min pålle får vanligtvis mustang müsli orginal och betfor men nu under sommaren har han endast fått mustang müslin och det har funkat super! Han älskar det verkligen! Han håller hullet bra och är fin i pälsen.

I höst kanske jag kommer att byta till havre då han börjar att tränas lite hårdare och behöver mer energi.. Ska byta stall och vet inte deras hö analys så jag ska räkna lite på det...

Men är väldigt nöjd med müsli som sagt!

Är det linfrö i den?

Så här står det om Mustang Müsli Original på deras hemsida:

"Mustang Müsli Original är ett havrefritt müsli-färdigfoder. Müsli Original är som Pellets Original ett mellanenergi foder där havren har ersatts med korn och havrefiber. Skillnaden är att Müsli Original har allt vete och korn ångkokad. och innehåller dessutom majs och morötter.

Anledningen till att Original är havrefri är att fettsyrorna i havre kan ge "heta hästar".
Att ta bort havren ger dig som hästägare möjlighet att utfodra med Original till de allra flesta hästar.

Mustang Müsli Original är som alla Mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls. Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet och med en väl avstämd mängd för hästen behov.

Mustang Müsli Original är Sveriges absolut bästa basfoder i müsliform, och är mycket attraktivt prissatt."

Jag tolkar det som att det INTE innehåller linfrö eftrersom det inte står ett ord enda om linfrö. Speciellt eftersom det står klart och tydligt att "I Mustang Müsli Active finns förutom linfrö, och profeed, också morötter och majs.". Alltså skriver dom ut det när ett foder innehåller linfrö och eftersom det INTE står något om linfrö ang müsli original så borde det inte innehålla det heller.

Det är även skillnad på Mustang Original och Mustang Müsli Original. På dina tidigare inlägg verkar det som att du blandar ihop Original med Müsli Original. Original är pelleterat och müsli är såklart müsli.

Senast ändrad av en moderator:

Så här står det om Mustang Müsli Original på deras hemsida:

"Mustang Müsli Original är ett havrefritt müsli-färdigfoder. Müsli Original är som Pellets Original ett mellanenergi foder där havren har ersatts med korn och havrefiber. Skillnaden är att Müsli Original har allt vete och korn ångkokad. och innehåller dessutom majs och morötter.

Anledningen till att Original är havrefri är att fettsyrorna i havre kan ge "heta hästar".
Att ta bort havren ger dig som hästägare möjlighet att utfodra med Original till de allra flesta hästar.

Mustang Müsli Original är som alla Mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls. Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet och med en väl avstämd mängd för hästen behov.

Mustang Müsli Original är Sveriges absolut bästa basfoder i müsliform, och är mycket attraktivt prissatt."

Jag tolkar det som att det INTE innehåller linfrö eftrersom det inte står ett ord enda om linfrö. Speciellt eftersom det står klart och tydligt att "I Mustang Müsli Active finns förutom linfrö, och profeed, också morötter och majs.". Alltså skriver dom ut det när ett foder innehåller linfrö och eftersom det INTE står något om linfrö ang müsli original så borde det inte innehålla det heller.

Det är även skillnad på Mustang Original och Mustang Müsli Original. På dina tidigare inlägg verkar det som att du blandar ihop Original med Müsli Original. Original är pelleterat och müsli är såklart müsli.

Ja, det fattar jag väl, men har inte bestämt om jag ska ha müsli eller pellets så jag undrar när det gäller båda.

Det som jag skrev, var att det är konstigt att det står om Mustang orginal: "Linfrö ingår också eftersom det stärker upp hästen grovtarm med en skyddande gel."
Men där du läste, på "sammanfattningen" nämns inte orginal som en av dem som innehåller linfrö. Fattar du?

Detaljbeskrivningen av varje enskilt foder borde stämma bäst.

Kan du inte bestämma dig för vilket du ska tro på skulle jag rekommendera att du ringer till deras kundtjänst och frågar. Dom vet nog bättre än vi här på buke.

Jag använder Mustang pellets till min häst och han älskar det, inte en gnutta mat kvar :) Mannen som säljer det sade då jag frågade om skillnaderna mellan pellets och musli att det som skiljer är att musli är dyrare att framställa men det är samma saker i dem. Säljare brukar sälja på det dyraste men han tyckte helt klart att jag kunde köpa 25kg säcken med pellets för 115kr istället för musli 20kg för 145kr :) Tycker dock att det ser godare ut med musli men hästen älskar pelletsen så då får han äta den :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 071
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 044
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 437
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka