Mustang Foder

E

Ecs

Vad tycker ni om Mustang fodret som har kommit o funnits på markande ca 3 år ???
 
Sv: Mustang Foder

vi använder mustang müsli till vårat halvblod -88, det fungerar superbra.
han har ganska svårt att hålla hullet, och mustang müslin är både havrefri och näringsrik, superbra.
 
Sv: Mustang Foder

Använder det inte själv men en kompis ger sin ungponny Mustang pelletsd (tror det är breeden) och den hästen är alltid fin i både hull och päls! Sätter fina muskler och ja, jag skulle gärna fodra emd mustang.
 
Sv: Mustang Foder

Jag tycker det verkar vara ett intressant foder som dessutom har en ÅF här i närheten, men har hittills inte haft hö som det passat till.

Ett år var höet alldeles för dåligt, och Mustang har (hade inte då iaf...) inget proteinfoder som räckte till.

Sedan har höet varit sådant att det räckt med en betfor- eller havreskvätt eller inget alls.
 
Sv: Mustang Foder

pinky skrev:
Jag tycker det verkar vara ett intressant foder som dessutom har en ÅF här i närheten, men har hittills inte haft hö som det passat till.

Ett år var höet alldeles för dåligt, och Mustang har (hade inte då iaf...) inget proteinfoder som räckte till.

Sedan har höet varit sådant att det räckt med en betfor- eller havreskvätt eller inget alls.


Dom har fått in nått protein rik nu vad ja hörde ! Mvh Emma
 
Sv: Mustang Foder

Ska kolla det isf, för det bör matcha Krafft Protein eller Pluss Grön typ...
 
Sv: Mustang Foder

Jag ger min häst Mustang original pellets och är jätte nöjd med det! Det är relativt billigt, bra och havrefritt!:)
 
Sv: Mustang Foder

*lånar knapp*
Det var intressant att Protein+ inte var speciellt bra.....
Har också funderat på att ge mitt sto Protein+ eftersom hon är dräktigt.

Vad tycker ni om fibergi och fibergi muslin, isåfall?
Visst, man ska veta vad näringsvärden i dess grovfoder är innan man tittar efter vilket foder som passar in....men vad tycks,då?
Mina hästar tyckte väldigt mycket om detta foder! Inte så farligt dyrt, heller.......
 
Sv: Mustang Foder

Fibergi håller en kvot på runt 6-6,3. Du komer att behöva bra mycket mer protein (och en högre kvot mellan mj och smrp) till dina dräktiga ston. Det är det som är lite tråkigt med fibergi, det förutsätter att man har ett jättebra hö.
 
Sv: Mustang Foder

Ja, precis!...men jag har bara ETT dräktigt sto ;) och har en shettis-valack. Han åt fibergi låg, det passade ju honom bra eftersom vi hade haft bra hö (vanligt, fint hö)...Men stoet måste ha ett riktigt bra foder, fast nu ska jag kolla med en kille här inärheten, som precis skördat hösilage....Ska be om analysen på hans grovfoder,så att jag vet vilket sorts foder mitt dräktiga sto ska äta...Shettisen....Ja,det visar sej. Vill bara inte han ska äta o bli smällfet :crazy: Väldigt lättfödd, liten rackare som älskar mat.......

Fibergi passar ju shettisar utmärkt, speciellt Låg.Omjag nu ska ha ett riktigt bra grovfoder kan hända att han slipper äta kraftfoder om inte han ska arbeta. Halm på fri tillgång kommer att bli som vanligt samt grovfoder.
 
Sv: Mustang Foder

.....Om man har ett bra hö som grundfoder och tar till Fibergi kanske man kan tillägga med lite sojamjöl till stoet?...nej, jag väntar tills jag får analysen på grovfoder så vet jag mera....
Det finns ett annat kraftfoder som ska vara bra för dräktiga ston, oc det är Betamix. Finns 3 olika sorter, Normal, Ört (samma innehåll som Normal fast med 1% naturliga örter) och Extra ---->för högpresterande hästar. Har hört flera starthästar äter betamix extra.
Och nån eller flera av er har hört talas om detta, eller har provat ge det till era hästar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
971
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp