Musskrämmare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 681
Sv: Musskrämmare

Vattenhinken till min häst fungerar emellanåt som musfälla.:eek: De springer på boxkanten och trillar i.
Inte så bra med tanke på att hästen inte kommer åt sitt vatten.
Flera av mina fleecetäcken och ett fleecefodrat vintertäcke har de boat in sig i. Stora hål med tuggade kanter. :devil:
Jag tror jag sätter in en glykolhink till helgen. De sjunker snabbt och drunknar. Grymt, men det går fort.

Fällor har jag sett slå fel flera ggr, och det är ju inte humant det heller, dessutom lär sig iaf våra möss att ge fan i fällorna. Råttgift är inte heller så trevlig död, men det är lite svårt att sitta och skjuta av mössen en efter en med :crazy:

Jag använde spann med glykol innan men faktum är att jag haft bättre resultat med fällor. De gamla fällorna kunde missa men det har nog aldrig hänt med de nya patenterade som finns nu. Råttor brukar lära sig undvika fällorna men mössen verkar mer korkade.

Sen är katter bra på att hålla mössen nere. Men råttor vågar de sig ofta inte på. Jag brukar klara musproblemen ganska lätt själv men överlåter råttorna till Anticimex.

Något som jag inte vill använda igen är nätbur. jag fångade en stor råtta i en sådan en gång och då var frågan: vad gör jag med råttan nu? :eek:

Och glöm inte: Normalt sett ingår saneringsavtal för skadedjur i en gårdsförsäkring!

Sanering av skadedjur, gäller det även i bostadshuset? Det här är ju en jordbruksfatighet, och försäkrad som dito, men jag tror inte vi har något 'Anticimexavtal'? Missen håller ju stallet råttfritt och tar de hon får fatt i i huset. Men de i skafferiet är en annan femma, och det är DE som stör mig mest.

Nya fällorna, menar du de där som ser ut som små 'plastlådor' då? Som de sticker in huvudet i och så smäller de igen rakt över ryggen? De fällorna mössen här inte går in i. Inte för jag klarar, jag klarar inte att tömma fällor, men..

Sanering av skadedjur, gäller det även i bostadshuset? Det här är ju en jordbruksfatighet, och försäkrad som dito, men jag tror inte vi har något 'Anticimexavtal'? Missen håller ju stallet råttfritt och tar de hon får fatt i i huset. Men de i skafferiet är en annan femma, och det är DE som stör mig mest.

Jag tror det gäller även bostadshuset i varje fall hos LF men ring och kolla med försäkringsbolaget. fast det lär ju bli gift om man tar ut Anticimex.

Vi har LF, så ska kolla det! Tack.

Jo, de kör ju med gift, men de kanske har bättre gift eller kan placera det bättre eller ngt. Normalt har vi ju bara behövt använda sådana där TomCat betesstationer, och efter några veckor har mössen varit ett minne blott. Nu tycks det flytta in en ny familj eller ngt så snart de 'gamla' är borta..

Vi har specialavtal med anticimex mot skadedjur, men de avtalen gäller enbart bostadshuset och inte garage, stall osv. De har varit här med gift, men det skulle kännas bättre om det gick att skrämma bort dem. Ska läsa din tråd på Senior nu.

En musskrämmare är en liten manick som ger ifrån sig ett hörfrekvent ljud som mössen inte gillar, som jag förstått det.
På bruksanvisningen till den jag har står att den inte stör fåglar, katter, hundar osv, men där står inget om hur det påverkar hästar...

Vi har specialavtal med anticimex mot skadedjur, men de avtalen gäller enbart bostadshuset och inte garage, stall osv. De har varit här med gift, men det skulle kännas bättre om det gick att skrämma bort dem. Ska läsa din tråd på Senior nu.

I vår försäkring för hästverksamhet i LF Skåne så ingår ett besök per år från Anticimex. Det gäller ekonomibyggnaderna.

Kl
jag tycker det bästa är att ha katter! i stallet har jag inte sett en enda muslort, och där huserar två katter. den ena sover alltid i sadelkammaren på natten.

i huset var det mkt möss då vi flyttade in, men ena katten är en riktig jägare och har renskat upp rejält (han är dessutom tjock som en julgris nu...).

dom i väggen får han ju inte has på... så kanske skulle testa en såndär skrämma? gift vill jag inte använda pga dom andra djuren och inte fällor heller... verkar ju snällast att bara skrämma dom tillbaks i skogen - det är där dom kommer ifrån

Vi har precis fått färdigt stallet, till våren ska vi skaffa stallkatt, känns lite taskigt att skaffa en nu som får vara ute i sitt nya hem hela vintern. Men mätt hade den varit i alla fall :smirk:... Nej, får inhandla fällor och köra med skrämmaren, i morse var det morötter över hela golvet igen... :devil:

Jag köpte en sdn som skulle räcka till 50m2.

nu är sadelkammaren kanske på 3 m2, men jag har så många täcken upphängda o liggande att de tydligen inte störs. De mår gott där o bäddar inuti täcken o hämtar lite "kuddar"från andra täcken.

Kanske den starkare för 220 m2 hade funkat- var väl för snål o optimistisk.:mad:

Har alldeles bestämt för mej att glykol är riktigt giftigt för både katter och hundar!!!! Tror att det beror på att det är sött och ska tydligen smaka gott och dödligt redan i små mängder, så var försiktiga med det!!! Är alltid jättenoga med att inte spilla när jag fyller glykol hemma på parkeringen.

jag skulle inte använda en sådan för jag hör dennär vi har på den i vårt hem jag blir även lillamående och yr.

Jag tror inte det är farligt för hästar, eftersom det inte är farligt för vare sig hundar eller katter.
I mitt förra stall hade vi möss i sadelkammaren - tills jag införskaffade en musskrämmare. De försvann direkt.

Jag vet att min musskrämmare ska finnas här hemma någonstans - men var? Jag har letat som en galning, men får väl förlita mej på katterna tills vidare :cool:

Immer

Nehej, inte värt att prova kanske kissarna råkar illa ut då?...Annars lät det ju himla bra :-D

Senast ändrad av en moderator:

Jag är väl blödig, men hänger ju på Buke för att jag faktiskt är ganska djurtokig, och jag måste erkänna att jag INTE tycker det är OK att dränka mössen heller... Ångestfylld långdragen död.

Någon som vet om det högfrekventa ljudet från en musskrämmare är farligt för hästar? Mössen har invaderat sadelkammaren och mumsar på allt de kommer åt :devil: musskrämmare fungerar, hästarna verkar inte bry sig om den, men de kanske hör den i alla fall? vad tror ni? :bow:

haha nu har ja inte läst tråden öht.. för ja e för trött/lat för de:rofl: men ja ville bara säga att jag personligen hör dom högfrekvenat ljuden o d e hemskt!!!! ja klarar itne av att vara inärheten av de rummet vi har den i.. därför kan inte vi använda sånna.. men ja tycker at eftersom ja hör de borde ju en häst som hör mkt bättre än mej höra de.. men ja vet inte.. om dom inte bryr sej lr reagerar på de så hör dom de inte.. ja kan ju säga att de e nog bland dom värsta ljud ja vart med om i mitt liv.. så hör man de reagera man ..

Undrar om det finns lagar om hur man ska ha ihjäl flygor och insekter också...? Skulle inte förvåna mig så skruvat detta landet e så?

Jodå det finns det faktiskt, dessa moderna flugfångare med el är faktskt förbjudna till o döda flugor med. Men ta gärna en hoprullad tidning o dräm till av bara helskotta, det är lagligt.

Hästarna bryr sig inte om ljudet av musskrämman.
Men den gör inte att alla möss försvinner för evigt.
Det kommer säkert att märkas skillnad de första veckorna, men ljudet gör bara så de inte vill bygga bo, inte för att försvinna för alltid, tyvärr:( Jag har haft sådana musskrämmor nu i 2 år , visst det är kanske mindre av dem men har råttfällor ändå,som är fångst i nästan varje morgon ialla fall.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
854
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka