Musskrämmare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 681
D

Dam

Någon som vet om det högfrekventa ljudet från en musskrämmare är farligt för hästar? Mössen har invaderat sadelkammaren och mumsar på allt de kommer åt :devil: musskrämmare fungerar, hästarna verkar inte bry sig om den, men de kanske hör den i alla fall? vad tror ni? :bow:

Sv: Musskrämmare

Ingen aning. Ett annat tips är att ta en vanlig hink och fylla med glykol, och sen ta en träbit som stege upp till hinken. Glykolen luktar sött, och mössen traskar glatt i. Vi har mängder med möss i sådana hinkar.

eftersom ljudet inte stör vare sig hundar eller katter så tror jag inte det stör hästarna heller ;)

Vi har haft en sådan i stallet under ca 5 år, utan att märka någon skillnad på hästarnas välbefinnande. Känns som en super lösning, man slipper mössen i sadelkammaren och ändå behöver man inte tömma några musfällor.

Har sett flera olika märken marknadsföra sina produkter med att dom inte ska påverka varken hund eller katt. Tror inte dom hade skrivit något om häst, men borde inte vara några problem det heller.

/Camilla

Ingen aning. Ett annat tips är att ta en vanlig hink och fylla med glykol, och sen ta en träbit som stege upp till hinken. Glykolen luktar sött, och mössen traskar glatt i. Vi har mängder med möss i sådana hinkar.

Det är inte en laglig metod att ta dem på det viset. Fast det är väldans effektivt.

Musskrämmare? Vad är det? Hur gör man med dem?
Vi har också massor med råttor och möss i stallet som äter upp diverse prylar..

Har hört av flera att och även läst någon tråd här på buke om att musskrämmarna inte är jätte effektiva.

Vi har också råttor och möss som har hittat till fodret, vanliga slag fällor fungerar inge vidare, dom vägrar att fastna där i och är inte speciellt praktiska när det finns 4 katter som ska på och peta på allt med tassarna (känns som att risken är större att fånga en katt än en råtta).

Vi har skurit ut ett runt hål mitt i locket på en foder tunna och sen skurit ut en bit mot kanterna (ungefär som en sol), i botten av tunnan har vi lagt i lite havre och svälld betfor och även på locket, råttan hoppar upp på tunnan för att äta trillar ner och kan inte ta sig upp igen. Tunnan har visat sig vara väldigt effektiv.

Blev rätt svamligt ser jag, men hoppas att någon förstår.

Herregud...finns det till och med lagar om hur man har ihjäl möss??
Så många våldtäcktsmän och andra förbrytare som kommer undan lagarna och så har de mage att fixa lagar om hur man har ihjäl möss...Typiskt puckade Sverige!!!

Idag när jag öppnade till slask skåpet här hemma trillade det ut två möss som varit i fullt slage om våra sopor...Vi har burfällor vi fångar de i och sen ger vi de till katterna men de sluga f*nskapen har lärt sig sammarbeta och släppa ut varandra men nu tänker jag banne mig bli lagbrytare och prova glykolhinken...:devil:

Japps, naturvårdsverket har jag för mig det är som har synpunkter. Men det är den mest effektiva metod som finns, även om den är grym.

Det sitter en jävel och knaprar i väggen bredvid datorn när jag skriver nu *fräs*

e väl ganska självklart man har lagar för hur man har ihjäl möss och andra sånna djur...

Vi hade nu tidigare i höst problem med att det stank dött under vår diskbänk i två veckor...En dag fick jag nog och skulle skura hela sopskåpet...Började riva ut allt och hittade en slagfälla som tagit en mus rätt över buken och den hade legat där i typ 2 veckor och ruttnat och det fanns likmaskar i hela skåpet...Sen dess vägrar jag ha sådana fällor i huset...Har fram till nu haft burfälla med bete i men de små jäklarna har nu lärt sig att släppa ut varandra där ifrån så nu tänker jag prova testet ovanför...

ja då får de ha sina synpunkter...Nu ska här banne mig bli musfritt här...

Jäkligt irreternade när de e i väggrana när man ska typ sova eller sånt...

Så du tycker det e självklart att ha lagar om hur man har ihjäl skadedjur (som kan orsaka stora skador och till och med döden)) men inte ordentliga lagar så vi kan få fast de som mördar, rånar, misshandlar och våldtar?:confused:
Undrar om det finns lagar om hur man ska ha ihjäl flygor och insekter också...? Skulle inte förvåna mig så skruvat detta landet e så?

Fast jämföra äpplen och päron har aldrig fungerat bra. Och det blir ju skevt om djur ska behöva lida i onödan för att man tycker det brister på ett helt annat område.

det finns olika typer av musskrämmare. dom som avger samma ton hela tiden (kostar bara någon hundring) vänjer sig mösen vid=skiter i efter någon vecka. dom lite dyrare låter inte hela tiden och varierar i ton, dom funkar :) min gubbe har en sådan i sitt hus och där har blivit "musfritt" :) tror den kostade 1500. mina katter har alltid hållt "frächt" från möss hos mig :love: så jag har klarat mig från det "behovet" :angel:

Jo det e klart men när de börjar ge sig på strömsladdar och orsakar kortslutningar och skador för en massa pengar som jag hellre läger på andra saker än reperarar efter dem så blir jag gärna kallad djurplågare om jag använder mig av en metod som e förbjuden...Där går min och familjens hälsa före...

Jo det e klart men när de börjar ge sig på strömsladdar och orsakar kortslutningar och skador för en massa pengar som jag hellre läger på andra saker än reperarar efter dem så blir jag gärna kallad djurplågare om jag använder mig av en metod som e förbjuden...Där går min och familjens hälsa före...

Varför är det ok att plåga vissa djur men inte andra? Borde det inte finnas regler för hur hästar avlivas heller?

När det gäller möss brukar det fungera bra med musfällor. Inte de gamla i trä utan de nya i plast som är mycket effektivare.

Sen kan man aldrig få 100% musfritt. Särsklit inte om man har gård. man kan ha kontroll över situationen men 100% fritt från möss blir det aldrig. Det finns hela tiden nya möss som kan flytta in.

Jag tycker möss är ett marginellt problem. Råttor däremot är riktigt otrevligt.

Senast ändrad:

eftersom ljudet inte stör vare sig hundar eller katter så tror jag inte det stör hästarna heller ;)

Vet man säkert att det inte stör hundar och katter? Har funderat på att sätta en sån i vårt hus. I stallet har jag inte problem av möss, men däremot i bostadshuset. Mössen springer i väggar och tak så det är svårt att sova ibland och de har gnagt sönder både slang och gummilist till diskmaskinen i år. Grrrrrrr:devil: Katten rensar friskt när de kommer in, men de som racar i väggar och tak borde man få bort med en sån manick antar jag. Vilken dröm!
Då kan det vara värt att sätta en sån i huset. Vart köper man dem?

Jag förstår båda sidor. Jag blir också mordisk när de förstör, samtidigt så det ligger ju id eras natur, de förstör ju inte 'med vilje', utan för att det ligger i deras natur. De vill ju ha mat, föda sina ungar etc.

Dock, jag tycker inte om någon av 'fångstmetoderna' faktiskt. Vi kör med katt och råttgift, och jag tycker verkligen inte om hur katter dödar, de är faktiskt grymma, det är en ganska utdragen död.

När det gäller hink med vippbräda så är den extremt effektiv, och humanare med glykol än med vatten (vatten simmar de runt i tills de sjunker av utmattning, glykolen drunkar de fortare i), men är ju ändå väldigt inhuman. Jag säger dock varken bu eller bä om att den används, mer än påpekade att den inte är laglig och man ska tänka på det.

Fällor har jag sett slå fel flera ggr, och det är ju inte humant det heller, dessutom lär sig iaf våra möss att ge fan i fällorna. Råttgift är inte heller så trevlig död, men det är lite svårt att sitta och skjuta av mössen en efter en med :crazy:

Vet man säkert att det inte stör hundar och katter? Har funderat på att sätta en sån i vårt hus. I stallet har jag inte problem av möss, men däremot i bostadshuset. Mössen springer i väggar och tak så det är svårt att sova ibland och de har gnagt sönder både slang och gummilist till diskmaskinen i år. Grrrrrrr:devil: Katten rensar friskt när de kommer in, men de som racar i väggar och tak borde man få bort med en sån manick antar jag. Vilken dröm!
Då kan det vara värt att sätta en sån i huset. Vart köper man dem?

Jag skrev en sån tråd på senior, sök den :idea:

Men jag valde att INTE köpa en sån skrämma efter att ha läst folks erfarenheter där, och på andra internetforum.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
854
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka