R

ronjabus

Ni som ger era hästar musli, varför gör ni det? Vad är det bra för?

Sv: Musli?

Jag ger det mycket för att det är dammfritt (har hosthästar) och oftast innehåller det ingen havre, mina hästar blir för heta av havre. Sen finns det så otroligt stort utbud, alltid nåt som passar sin hästs behov.

Jag ger det mycket för att det är dammfritt (har hosthästar) och oftast innehåller det ingen havre, mina hästar blir för heta av havre. Sen finns det så otroligt stort utbud, alltid nåt som passar sin hästs behov.

Hur mycket ger du din häst? Jag trodde att man gav det till hästar för magens skull. Är det som kraftfoder?

Mina 2 hästar är båda över 20 år så dom behöver inte få så mycket müsli. Ca. 0.5kg om dagen. Har ett superfint hösilage så dom får i sig det mesta dom behöver via det. De flesta müsli sorter är helfoder, dock är en del tillskottsfoder. Man får skaffa sig information och läsa sig till det man vill veta.

Müsli är en form av kraftfoder. Det finns många olika sorter som är bra för olika saker. Till exempel müsli för svårfödda hästar, müsli för gamla hästar, müsli för heta, för slöa osv. Det är alltså inte en speciell fodersort utan ungefär som pellets bara att det är i müsliform. Många väljer att ge müsli istället för pellets eftersom risken för foderstrupsförstoppning är mindre. Man ser vad fodret innehåller och sen ser det ju godare ut ;)

Jag ger min shettis 1/2 kg mustang müsli. Han är hosthäst, så det fungerar bäst på honom. Och så verkar det vara mycket godare än vanlig pellets.¨
Å så innehåller mustangen rätt möe biotin med, då han hade lite sköra hovar innan jag bytte till müslin. Så slipper jag ge honom biotinpulver, just då p.g.a hostan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar