Jag har funderat på vad du här menar med noggranna instruktioner hur hästen måste fodras? Ditt grovfoder kan ju innehålla 11 Mj/kg ts t ex. och innehåller då deras grovfoder bara t ex. 7 Mj/kg ts så blir ju det självklart helt fel. 10 kg ts av ditt grovfoder ger ju då 110 Mj medans det andra bara ger 70 Mj på samma mängd. Om du inte har någon analys så kan du inte ge några instruktioner överhuvudtaget för du har ju själv inte den blekaste aning om vad du ger. Kanske var det just för att de följde dina instruktioner som hästen föll ur och de vågade inte ändra något eftersom du hade sagt att så ska de ge.
Att en häst får analyserat grovfoder säger absolut ingenting. Att grovfodret är analyserat innebär inte att det passar just den häst man har. Man måste ha räknat ut en foderstat också och dessutom följa upp hur hästen tar sig. Jag har räknat till folk som glatt kommit med analysen och sagt att den och den sa att detta är ett jättebra grovfoder för lättfödda hästar också har analysen visat 11 Mj och 7 gram smb rp/kg ts. Totalkatastrof skulle jag hellre vilja kalla det
Jag vill inte ens tänka på hur hästarna hade sett ut om de hade gått på detta hela vintern utan att någon hade räknat ut vad som måste tillsättas.
Jo i dagens läge innebär det faktiskt dålig hästhållning att inte använda sig av det hjälpmedel analyser är. Det är helt enkelt inte försvarbart idag att utsätta sina hästar för risken att de får diverse brister och att falla ur/bli feta när hjälpmedlen finns för att undvika det.