Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, jag tycker det är rätt onödigt. Ger hellre mer grovfoder.
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!!
Vi har analys med bra värden men har inte räknat ut exakt. Därför tänker jag att müsli kan vara bra om man bara ger lite så man är säker på att hästen får i sig mineralerna samtidigt som man inte överdoserar det. Men tänkte främst ha müslin för att kunna blanda i extra salt då hästen svettas mkt
Förutom att färdigfodren inte stämmer överrens med grovfodrets mineraler samt behov, så får man ofta ge STORA givor för att nå 'normala' nivåer av mineraler.
Tex fanns det för några år sedan ett färdigfoder från KRAFFT där "alla mineraler och spårämnen finns!"- jo tjena. För att få i normalhästen selenbehovet behöve man ge 5kg kraftfoder/dygn [/QUOT
Ja....på müslin behöver man ge 4kg för att få i alla mineraler hästen behöver, det blir väldigt dyrt
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!!
Det där är inte sant.Färdigfoder oavsett form stämmer nästan uteslutande inte ihop med mineralerna i höt och ska man ge så det stämmer enligt säcken så är det några kg foder det handlar om.
I Sverige så behövs då endast selen då våra jordar aldrig innehåller tillräckligt av det.Vi har analys med bra värden men har inte räknat ut exakt.
Och jag har hittat flera som tillsammans med grovfodret har givit rätt kvoter.Jag har inte sett ett enda färdigmineraler som har ok kvoter på spårämnena.