K

Klorin

vet inte vart jag ska lägga in den här tråden, blir det fel så får ni flytta den .

Har en maxad d-ponny valack på 6 år.har haft honom i ca 1 och ett halvt år nu...
han har dock jätte stora höftknölar, alltså stjärten är rund över korset men över själva höfterna är det relativt tunt med muskler.

Det har helt klart blivit bättre sen jag fick honom, men problemet finns fortfarande.
Jag rider varierande, med klättring och uteritter. hoppträning och dressyr. jobbar honom även mycket från marken.

tränar för b-tränare och tävlar även i dressyr, så hästen är i kondition och jobbar i rätt form, för hans ålder.
Lägger ned honom, framåt nedåt med näsan fram, och plockar upp i perioder och kräver ökad samling av honom.
han äter en balanserad foderstat + tillskott då han har växt mycket.
alltså analyserat hö + kraft groov,havre,protein,betfor,linfrö och mineraler.
Han är fin och glansig i pälsen,och är regelbundet avmaskad o dylikt.

kanske blev lite halv snurrigt, men vill att ni ska få en bild av en frisk häst.
Han är ganska tunn hela han, har kollat både utrusting och min sitts.
och hovslagaren kollar hans fötter, och han blir regelbundet genomgådd av en equiterapeft.

Vet inte vad jag mer kan göra för han sätter nästan inga muskler, vet inte om det kan vara pga sen utveckling eller likn.
han är nämligen otroligt fin att rida, och har förändrats mycket under våran tid tillsammans gällande all hantering, men alltså inte kroppsligt.

känner ni igen er? snälla jag behöver verkligen tips :confused:

han har dock flyttat till ett nytt stall, där han går ute dygnet runt och äter en massa gräs. och sen så får han kraft 1ggr/dag.
hoppas att det dagliga traskandet och massor med gräs ska göra susen...

Sv: muskling

En del hästar är ju naturligt lite tunna i typen och går inte upp i vikt så lätt. Man kan försöka ge mer energi t ex olja eller korn för att få dem att gå upp. Om hästen är tunn över ryggen kan det finnas ett sadelproblem men det kanske inte verkar så troligt om hästen arbetar villigt och rätt och trivs på jobbet. Det tar tid att bygga muskler så om det går åt rätt håll med hästen (blir bättre och bättre sedan du började rida honom) så är det nog ingen större fara. Det är jobbigt och tar energi att växa, ofta kan det behövas viloperioder för att det ska ta fart med hullet och musklerna.
mvh
Lejonelle

jo jo undviker korn då de brukar säga att korn endast blir en geggig massa i tarmen, och gissa vad veterinären sa att min häst hade i tarmarna när hon dog... :smirk:
kanske inte något man ska bry sig om, men för mig känns det bättre om jag inte använder det...
jo har köpt en pollypad som jag använder med en fårskinnspad. allt för att avlasta ryggen så mycket som jag kan.
jo han har gått ganska ordentligt nu i sommar, då vi tränat mycket.
han ska nog få en vinter vila, då ridmöjligheterna är relativt begränsade.
tack för svaret :bow:

Ut och intervallträna! :) 5 min galopp, 2 min skritt, så mkt han orkar. Kanske typ... 4 ggr i början. Har fått lov att göra det varannan dag med min KS ponny som måste få ryggmuskler! Resultatet är slående...

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 911
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 019
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar