Muskling av hals

Yrja

Trådstartare
Behöver tips på övningar/arbete för muskling av halsen.

Hade kiropraktorn ute igen och han sa bla. att min häst har en mycket fin hals, men den är uppochner. :smirk: Behöver musklas lite i överlinjen med andra ord.

Så nu behöver jag all hjälp jag kan få. Har inte en aning om HUR jag ska gå tillväga. Så, allt ni har att komma med mottages tacksamt. ;) Förklara hur det ska göras och gärna varför - på vilket sätt det verkar på hästen.

Tack på förhand //ttl :cool:

Sv: Muskling av hals

Rid hästen i ganska låg form, och var noga med att den verkligen bär sitt huvud och hals själv.

Jag brukar tänka mig att halsen ska hållas uppe i en båge av 2 ballonger, en strax framför manken och en nästan vid nacken. Om en av ballongerna spricker lyfter hästens halsmuskler inte vikten längre, utan din hand får göra det.

Alltså, se till att halsmusklerna tränas genom att de lyfter vikt.

Att få bort underhalsen är värre, eftersom det är svårt att se till att hästen inte använder de musklerna när du inte rider...

Hoppas att det här är en vettig förklaring, annars får ni skälla på mig, ni som kan... :o Min häst har iaf fått betydligt mer överlinje genom detta arbete. ;)

samma arbete som stärker och bygger rygg muskler. Mycket skritt på lång tygel över kuperad mark, se till att hästen kliver på ordentligt och jobbar med sänkt huvud. Klättring i långa, lätt sluttande backar uppför och nerför.

Halsmusklerna kommer när hästen börjar använda ryggen på ett bra sätt och börjar bära upp sin hals själv (dvs måste börja använda de muskler som höjer halsen).
De finns även muskler som höjer halsen och som fungerar som upphängningsmuskler för bålen, så teoretiskt sett borde man kunna göra övningar där hästen får lyfta frambenen ordentligt för att bygga upp vissa muskler i halsen (eller åtminstone "halsbasen"), tex som cavalettis, bommar, "spansk skritt" (syftar mest på trix-varianten). Det primära är dock att låta hästen bära sitt huvud/hals själv. Tänk på att försöka länga ut överlinjen så mkt som möjligt, mkt lång och låg alltså.
Klättring är ju superbra träningen också, då får hästen sträcka ut hela ryggen och halsen.

Klättring och offroadridning (dvs kliva över stockar och stenar) både med och utan ryttare.

Om jag förstår det rätt så är det låg form som vi bör jobba med. Låter vettigt.

Ha ridit honom mycket i låg form tidigare och ganska nyligen hittat den högre formen. Antar att det bara är att börja om då. :smirk:

Underhals har han ingen.

Tack för alla svar. :bow:

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av häst med stora muskelbristningar? Vår ponny har en stor muskelbristning i halsmuskeln, nästan så stor...
Svar
11
· Visningar
2 932
Senast: Spirran
·
Kropp & Själ Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form. Jag var i kontakt med vården, men...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 587
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar