Sv: Muskler

Har inte läst allt här, bara det första, så jag vet inte om nån kanske redan har skrivit samma...

Jag har ett 14-årigt sto som har haft jättesvårt att bygga rumpa. Hade svårt att få in bakbenen ordentligt. Det visade sig i slutändan vara benpålagringar i båda bakknän. Hon hade aldrig visat nån hälta, utan det kröp fram då hon blev halt pga en hovböld i framhoven...

Jag hoppas naturligtvis att detta inte är ditt problem, men det du skrev lät väldigt likt.

Gnist skrev:
Nog tusan kan hästen bygga muskler fast den inte går på tygeln..
Hon kanske rentav Behöver bygga mer muskler för att Orka bära sig korrekt och därmed vara villigare att gå i form :angel:

Håller helt med dej!!!:bump:

Gnist skrev:
Nog tusan kan hästen bygga muskler fast den inte går på tygeln..
Hon kanske rentav Behöver bygga mer muskler för att Orka bära sig korrekt och därmed vara villigare att gå i form :angel:

Javisst, om den inte jobbar MOT ryttaren som den här verkar göra.

vickis-pajala skrev:
jo men så långt har vi kommit
även om hästen min kan gå medelsvår dressyr och är väldigt välutbildad
så är det nog bland det första jag kollar att hon kan grunderna
oavsett om jag håller i tygeln eller ej
och ljust nu är vi inne hästen och jag i en testningsfas
hästen testar mig och jag henne
hänger du med:)

Självklart KAN hon grunderna, men pratar ni samma språk? Om det funkar att starta, stanna och svänga framdelen med ledande tygel utan problem så skulle hon inte vara som du beskriver.

Ingen mening att fortsätta diskussionen. Lycka till.

Jag blev lite förrvirrad av allt ni skrivit så risken är stor att jag upprepar något som redan sagt:rofl:

Den här typen av bakbensmuskler: Bild1 Bild2
Har jag fått på min kille endast genom att rida ihop honom som inridaren kallade det, hans bakben ska HELA tiden sättas in under kroppen och jag ska känna dom under honom:D
För att få honom att göra det så tar jag en förhållning på tygeln samtidigt som jag skänklar, så fort han sänker huvudet och släpper bettet så får han eftergift. Med den typen av ridning fick han sina bakbensmuskler på några få månader:d

hmm låter intressant
låter som min häst
för vetrinären har änmärkt
på vetbesiktningen att hon inte lägger benet under sig i svävmomentet
och sedan en förtjockad ringkota vä fram
vad gjorde du dåå?

vickis-pajala skrev:
vi har ökat foderstaten så hon lägger på sig fett och räknat ut
så hon får rätt mängd mat till rörelse
och sedan så får hon E-vitamin och matolja
för fettet gör ju så hon kan bygga muskler
men frågan är ju hur jag som ryttare och ägare kan hjälpa min häst att bygga på musklerna när jag rider ??:confused:

madonna som min pärla heter hon är ju mjuk och fombar i ett varv
men det är för att hon gör volter inne i boxen
och stel i andra varvet och ljust nu gör vi bar övningar som ska få henne att böja på sig och börja trampa under sig
och det gör ju oxå så hon bygger muskler
men sedan är ju nackdelen det att mycket voltarbete sliter på hästen oxå

svåra frågor att bolla med

När det gäller fodret så är det inte fettet som bygger muskler. Fett är energi.

Det är protein som bygger muskler. Kvoten mellan energi och protein är viktig för att kunna bygga upp muskler.

Så även om fettet (=energin) i ditt fall är rätt uträcknat, så kanske det i alla fall fattas protein. Värt att kolla upp tycker jag.

Om du gör en sökning på "muskeluppbyggnad" här på buke, så kommer du hitta massor av ridtips.

Upplever du att din häst är väldigt stel i ena varvet, så skulle jag ta ut en equiteraterapeut och gå igenom hästen, dessutom kolla över sadel osv om det inte redan är gjort.

Även små låsningar kan bli jättestora problem för en häst och försvåra ridningen enormt.

I ridningen för övrigt så gäller det ju att man ger rätt signaler till hästen så den förstår vad du vill att den ska göra :)

Lycka till!

/Lizzie

vi har räknat ut med vetrinär
foderstaten och hur mycket proteiner mm hon behöver
relaterat till rörelse
nu har vi oxå gått igenom utrustning
och kollat
och sedan har jag en ny sadel på posten
men jag jobbar på hästen och jag vet ju att jag har åtminstone ett halvår kvar att bygga på hennen
men det tycker det är roligt att få tips
av andra som har liknade erfarenheter

Mount Never Rest skrev:
Jag blev lite förrvirrad av allt ni skrivit så risken är stor att jag upprepar något som redan sagt:rofl:

Den här typen av bakbensmuskler: Bild1 Bild2
Har jag fått på min kille endast genom att rida ihop honom som inridaren kallade det, hans bakben ska HELA tiden sättas in under kroppen och jag ska känna dom under honom:D
För att få honom att göra det så tar jag en förhållning på tygeln samtidigt som jag skänklar, så fort han sänker huvudet och släpper bettet så får han eftergift. Med den typen av ridning fick han sina bakbensmuskler på några få månader:d

vilka muskler
tackar för tipset

vickis-pajala skrev:
relaterat till rörelse
nu har vi oxå gått igenom utrustning
och kollat
och sedan har jag en ny sadel på posten
men jag jobbar på hästen och jag vet ju att jag har åtminstone ett halvår kvar att bygga på hennen
men det tycker det är roligt att få tips
av andra som har liknade erfarenheter

OK, då har du ju koll på grunden :)

Gå in under Fritidsridning, där finns en låst tråd om just muskeluppbyggande övningar.

Det tar tid att bygga muskler, man ska skynda långsamt. En ET kan man dock ta ut om inte annat i förebyggande syfte.

Bara att kämpa på med andra ord ;)

/Lizzie

Den övningen som Mount_Never_rest tipsar om, BÖR ridas med tränares övervakande. Eftersom det kan vara svårt att veta NÄR man ska ge eftergiften i början, eftergiften ska synas (nacken som högsta punkt) men det allra viktigaste är att den KÄNNS i handen, att hästen själv ger eftergift innan du ger efter.

Men jag tror att du i början ska satsa på att få hästen ordentligt genomkollad av ET till att börja med, de kan hitta andra problem och korrigera dem, som en veterinär inte hittar.

När hästen är genomkollad och fräsch så börjar den låååånga uppbyggnaden av kroppen. Jag köpte min häst som 15-åring, då hade han först stått i ½ år, och därefter väldigt sporadiskt riden i ½ år= inga muskler. Det som har hjälpt mig med min häst är tömkörning, korta men intensiva skritturer (finns inget som sliter mer än långa skrittpromenader på lång tygel), klättring, cavaletti.

Det viktigaste med din häst är att du får igenom grunderna, har du inte en lösgjord häst så har den svårt att slappna av i arbetet och jobba rätt genom kroppen. Satsa i första hand på att få henne lång och låg i allt arbete, börja alldeles från första början. Rid Kyras ABC (start, stopp, sväng). Även fast hästen är välutbildad, så har den inte styrkan att göra de msv:a rörelserna idag.

Lycka till!

vickis-pajala skrev:
relaterat till rörelse

En generell tabell gäller inte alla typer av häst. Vi har en häst som inte rids alls, men eftersom hon tillgodogör sig maten dåligt (tandproblem) så får hon fri tillgång på hö + kraftfoder som skulle motsvara en tävlingshästs foderbehov.

Det beror alltså HELT på hur din häst tillgogogör sig fodret, det som en uträkning kommer fram till kan vara helt fel.

Skulle jag vara du så skulle jag ge henne fritillgång på hö, alltså hö hela tiden o ta det vääääldigt lugnt med ridningen tills hon satt på sig lite hull.

Om hon vandrar på en volt i boxen som du skrev tidigare så måste ju det åtgärdas så att hon inte får ngn skada. Har hon hö hela tiden? Se till det! O ha ute henne från morgon till sena kvällen MED kompis!

Har ju sett hästen + att jag vet stallets rutiner...

Hoppas det går bra annars!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: Desiree2
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 668
Senast: LionQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025