D

dear_jessie

Jag skulle behöva lite tips på övningar som bygger upp hästens benmuskler! Min häst har lätt för att vricka sig, och att stärka muskler och senor runt lederna borde väl vara det bästa sättet att motverka detta?
Tacksam för svar!
//Jessica

Sv: Muskler

Är inte alls säker vill jag påpeka, men jag har för mig att skritt-turer på asfalt ska stärka senorna. Hästen ska då gå i bra arbetsform och inte bara tackta fram.

Hoppas att nå´n annan kan hjälpa dig!!

Kan tyvärr heller inte hjälpa dej så mkt, så egentligen borde jag ju inte svara heller! Men ovanstående tror jag gav dig ett bra tips.
Sen kanske du kan rida i skog och mark, för att stärka. Inte typ rakt ut i skogen, så han vrickar vartenda ben liksom, efetrsom han har lätt för det. Men kanske en fin stig, med ngn enstaka rot, och lite uppför/nerför, och om det går bra kanske välja en lite "svårare" väg efter ett tag. Men såklart mkt lugnt, i skritt, så att det inte gör mer skada än nytta.

Hoppas att ngn annan kan ge dig bättre tips!

Jag hade en delfoderhäst med samma problem förut.
Han hade gått på bana i hela sitt 11-åriga liv.

Det löste jag genom att sätta på stödjande neoprenskydd och sen mycket skogsridning i lugnt tempo.
Efter ca. 2 månader vrickade han sig inte längre.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V