Muskler o trapezius i synnerhet

biffen

Trådstartare
Nu ska vi se om jag lyckas formulera mig.

HUR ska denna muskel arbeta under "rätt" ridning?
Ska den vara passiv eller ska man se den "bubbla" upp runt manken och en bit fram?

Vilka muskler "samarbetar" med denna muskel? Dvs. kan man säga något om ev. bakbensaktivitet etc.

Någon som vill hjälpa mig ur okunnighetens träskmarker...

Sv: Muskler o trapezius i synnerhet

Haha mitt råd är: se till HELHETEN inte en enda liten detalj ;) *ursäkta om jag dissar din tråd*
Muskeln hör ju ihop med resten av rygglinjen när den jobbar rätt (rätta mej gärna om jag har fel) alltså skulle man kunna säga att om man ser hästens överlinje välvd och hästen är samlad så kommer den muskeln aktiveras.

Frågan är ju om den behöver bli så mycket större för det? Det är ju en relativt liten muskel om jag inte är ute och cyklar nu.. Tycker snarare det är känslan man får av att manken höjs som räknas..

o (halsdelen): Nackbandet
i (halsdelen): Spina scapula (bogbladets benås) samt bogens fascia
o (bröstdelen): Supraspinala ligamenten till bröstkotorna T3-T10
i (bröstdelen): Spina scapula
f: Halsdelen höjer scapula framåt/uppåt samt abducerar frambenet
Bröstdelen höjer scapula bakåt/uppåt

o- origo: Där musklen har sitt ursprung
i - insertio: Där muskeln fäster in
f: funktion

Halsdelen höjer scapula framåt/uppåt samt abducerar frambenet
Bröstdelen höjer scapula bakåt/uppåt.

När halsdelen av trapezius arbetar höjer den scapula (bogbladet) framåt och uppåt. Och abducerar frambet (för det ut krån kroppen)När den delen av trapeius (börstdelen) jobbar då höjer den scapula bakåt/uppåt

nu ska jag sova så min förklaring kan vara mer eller mindre fel med tanke på hur trött jag är nu. Tips : Kolla origo och insertion på alla musklerna så är det lite lättare att få ihop det.

/Maria

Har en häst som kan variera otroligt mycket i utseende i detta område så det är väl därför jag undrar. Han kan vara tunn runt manken periodvis, andra perioder är den väl inbäddad. (Eftersom jag fotograferar o gör mankmallar då o då syns det jättetydligt).
Det är ju positivt att hästen musklar sig det borde ju tyda på god muskelaktivitet i området, men innebär det att hästen bär sig rätt när den rids?

Självklart hänger hela rygglinjen ihop, men det är just i detta område som jag ser STOR skillnad. Eftersom jag kollar detta på min häst är det något jag gör så snart jag ser andra hästar, och jag ser en otrolig variation på just Trapezius. Bla även då pga illasittande sadlar som trycker undan muskulaturen i främre delen av sadelläget, men jag ser ju även välridna dressyrhästar som är tunna i området.

*svammel, svammel*

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama