Musklar sig dåligt

MsSleepalot

Trådstartare
Vad kan man ge en häst som musklar sig dåligt?

Hästen är en grov kallblodstravare på 12 år och han rids nästan varje dag. Han går inte på bete men äter en del gräs ändå. Står inne på nätterna och på morgonen får han ca 1,5 kg hö + 0,5 L krafft grund. På kvällen får han ca 2 kg hö.

Utrustning OK.

Rumpan är stark men hans kropp ser så "hängig" ut trots att han tränas. Ryggen och flanken skulle behöva massa mer muskler. Visst har han lite mage men han ska väl kunna muskla sig ändå?? :confused:

Så, har ni några tips om vad man kan ge honom?
 
Jag är absolut ingen expert på detta med foder, men det låter nästan som om hästen får för lite protein, och har lite proteinbrist (hängig mage och omusklad rygg)

Protein är viktigt för att hästen ska kunna bygga muskler. :)
 
Jo jag har också tänkt på proteinbrist, men vad ska jag ge honom för att få i sig mer proteiner då?

Önskar jag vore bättre på det här med foder :crazy:
 
Vad sägs om en så där 10 kg hö - till!? :confused: Ärligt talat så ger du honom alldeles för lite grovfoder!

MVH
Cathrine
 
Den foderstaten är typ lagom för en liten ponny.... :crazy:

Mera hö, minst 8 kg behöver den!!!
 
Hur mycket hö ska han få då? Han blir ju så tjock, och inte snacka om hans hömage han får då :crazy:

Fast han kanske får kulmage om han får för lite mat?

Just ja, kg i hö är bara ca. Jag väger inte höet men på ett ungefär.
 
jag vet inte vad han går i för hage....är det rejält m bete så kan jag förstå att du ger så lite hö :confused:
om han inte går i hage med mkt bete,så ger du på tok för lite hö enligt mig (mammas shetlandsponnyer får mer mat)


mvh/Arabizar
 
Om det är gräshagen på sista bilden han går i så behövs antagligen ingen extramat alls.

Jag tycker han ser ganska fin ut på bilderna men lite omusklad över rumpan. Det tror jag kommer fixa sig med lite mer styrketräning.

Se till att ta analys på grovfodret nästa säsong så kan du få hjälp med en balanserad foderstat här till nästa år.

mvh Jessica
 
Jag tycker han ser väldigt fin ut din häst. Mycket fin i pälsen. Det är möjligt att det som du upplever som "hängmage" beror av för lite protein under vintern men nu när han äter gräs får han i sig långt över det han behöver i proteinväg så nu skall du inte lägga på något extra alls förutsatt att han inte börjar magra av. "Hängmage" har också otränade hästar som har lite magmuskler. Galopparbete bl.a. tränar bort "hängmage". En annan grej är att hästar på bete blir lite "uppblåsta" och ser tjockare ut än vad dom faktiskt är.

Till installningen till hösten kan du ta en höanalys, pengarna för analysen tjänar man raskt igen genom att inte behöva köpa några onödiga säckar foder "bara utifall att". Vi betalade 395 kr plus moms för fullständig analys så det är ju inte många säckar foder det inte. Båda partierna hö vi hade i vintras hade en kvot på 4 mellan protein och energi, den optimala kvoten är 6. Som bonus visade det sig att vi inte behövde köpa och ge några extra mineraler. Så det blev faktiskt billigare för oss med analyserat foder än utan :-) Vi fick köpa och ge en del lusern till för att höja proteinkvoten till våra promenadhästar.
 
Instämmer med Jessica, men måste fråga: Hur motiverar du mera kalk, och hur mycket mera är det frågan om?!!
 
svar till er båda:

det finns inte så mycket kalk i våra betesmarker att det täcker hästen behov.jag har alltid gett 1/2 -1dl rent kalk
per dag.. mina hästar har aldrig varit sjuka, halta ,på dåligt humör, eller på annat sätt mått dåligt av det. sen vet jag att en del kommer hacka på mig för det och menar att man måste tänka på kalcium fosfor balansen, varför säger jag då??? om jag har perfekta hästar i hull som mår bra och är välmusklade varför ta bort det då?? :confused:
 
om jag har perfekta hästar i hull som mår bra och är välmusklade varför ta bort det då??

De kanske skulle vara lika fina även utan kalken och då är det en onödig utgift och även ett onödigt ämne för hästen att bryta ned.

mvh Jessica
 
Även till tgd :

Ja gräshagen på bilden längst ner är en av hagarna. Men jag ger honom extra mat andå iom att han står inne + att dom andra hagarna är det inte ika mycket gräs i.

Så jag ska träna ännu hårdare ändå? Klättrar gör vi iaf nästan varje dag, här finns knappt annat är backar :)

Galoppen håller jag på och bygger upp efter att den varit dålig och att en equiterapeut kollat honom. Galopperar inte så mycket nu utan mest någon galopp när det blir fint underlag, vilket går fint.

Så jag ska inte ge honom något fodertillskott eller så då? Analys ska jag ta detta år så får ni hjälpa mig med foderstat sen ;) :bow:
 
Ok kalk. Var får man tag i det? Vad kostar det? Hur ger man det? Hur mycket?
Musklar dom sig bättre av det eller?

Kanske skulle vara värt att testa :)
 
När min förra sköthäst inte kunde bygga muskler fast vi tränad och tränade. Vi började att ge honom Lusernpellets vilket fungerade bra på honom. :)(varmblodsvalack 8år)Han fick då i sig det extra han behövde som inte fanns i höet som vi hade då. Fast har man ett jätte bra hö så tror jag inte lusern behövs inte för det endamålet iallafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp