Musklad och omusklad islandshäst

Sv: Musklad och omusklad islandshäst

Men jag tycker vi lämnar denna diskusion nu och återgår till trådens ämne bilder på feta och välmusklade hästar. IN nu med MASSA bilder.
Jag lämnar nu denna tråd.Den som vill prata mera med mig om detta får hjärtligt skicka ett PM till mig så förstör vi inte tråden längre.

Varit trevligt att få ta del av alla erfarenheter här och åsikter.Alltid lika intressant att läsa hur folk gör och tycker och tänker i olika sammanhang.
/Niela

Kanske för att vissa har fördomar och lägger märke till det ;) och missar spinkiga typer som har feta hästar.

Självklart är det så. En fet häst med en spinkig ryttare har ju det mycket värre än en smal och vältränad häst med en fet ryttare, för en fet häst bär ju det dygnet om.

Jag tittar inte mer på en ena kombinationen än den andra, det finns såklart de som är viktblinda i alla storlekar. Det är ju illa oavsett.

Men som sagt, det hör egentligen inte hit. Så jag ska vara tyst nu :p

Det gäller människor också men det talas det inte lika mycket om ;)

Sorry kunde inte låta bli, vi förfasas över överviktiga hästar, med rätta, men om det gäller människor är det tabu ;):D

Rolle, som skulle behöva bli av med 5-6 kilo :angel:
IpL

Du får väl hitta ett gratis program som kan räkna ut en ny foderstat till dig Rolle! ;):D

Kan väl bidra med två bilder på Ófeigur. Första är tagen när han just hade kommit till Finland, 2006. Väldigt omusklad och ganska ful då. Den andra bilden är tagen för ett år sen då han var i ganska trevligt hull och reds lite mera.

IMG_3784.jpg

_MG_1007-1.jpg

Fördomar är det vi människor lever på tyvärr :( även om vi sitter och säger att vi inte har fördomar har vi det ändå ;) men ja, du har rätt! Det är egentligen fel att döma folk efter hur dem ser ut, precis som det är fel att döma djur efter hur dem ser ut :) som om man skulle vara lite mindre värd om man hade en skavank eller så, haha då hade jag inte varit värd så mycket med tanke på alla mina ärr från klantighet och skador xD

Generellt ser jag i min omgivning ganska få välmusklade islandshästar.
Det är inte helt ovanligt med hjärtformade rumpor och skåror längs ryggen tillsammans med ordentligt "gäddhäng" i ljumskarna = fett. Det är vanligt att islandshästar får fettansamling på ovansidan "skinkorna" vilket kan lura ögat...

Jag ser väldigt få islandshästar som har ordentliga muskelbukar på låren, både "övre låret" i anslutning till "skinkorna" och "nedre låret" som sitter på utsidan benet precis ovanför hasen.

Mina islandshästar är inte heller särskilt välmusklade. Skälet är att de inte är så ordentligt tränade. Karl är bara fem år och jag har uppenbarligen inte börjat så mycket med samlande arbete ännu. Har också varit ganska sparsam med de tyngsta klätterbackarna eftersom jag ville att han skulle vara ganska van att släpa på mig innan jag utsätter oss för de backarna.
Isa är sju år och ganska sparsamt riden pga olika viloperioder. Hon har ju också sina "mentala problem med spänningar" vilket gör att jag inte gärna kan samla så mycket bakifrån utan att hon blir spänd. Därför går jag sakta framåt. Hon har trots detta hyfsad muskulatur kring "skinkor" och "nedre lår" och jag förstår inte hur hon burit sig åt...

Generellt ser jag i min omgivning ganska få välmusklade islandshästar.
Det är inte helt ovanligt med hjärtformade rumpor och skåror längs ryggen tillsammans med ordentligt "gäddhäng" i ljumskarna = fett. Det är vanligt att islandshästar får fettansamling på ovansidan "skinkorna" vilket kan lura ögat...

Jag ser väldigt få islandshästar som har ordentliga muskelbukar på låren, både "övre låret" i anslutning till "skinkorna" och "nedre låret" som sitter på utsidan benet precis ovanför hasen.

Jag håller med. Vet själv att det tar tid att muskla en häst och ser få hästar som jag tycker är riktigt välmusklade, inkl Eros. Framförallt över rygg och bak tycker jag att många saknar muskler.
Å andra sidan tycker jag att jag ser många hästar utav alla raser som är muskelfattiga, så jag vet inte om det är något rasspecifikt direkt..

På tal om det så tycker jag det är allt vanligare (bland alla raser) att hästar i annonser rids i en helt på tok galen form. Säger inget om det i sig, min häst rids inte heller i nån perfekt form, men i dessa annonser står det väldigt ofta att hästen går i en trevlig form, går i form i alla gångarter, går fint i dressyren etc. etc.
Jag får bara inte ihop det, om man nu har en häst som går i en bra form så är det väl de bilderna man lägger ut när hästen ska säljas. Alltså antar jag att vääääldigt många hästägare idag inte vet vad som är bra och dålig form.

Jag är övertygad om att detta är en stor anledning till varför många av hästarna ser ut som de gör.

Håller med om det där med form.
Men svårigheten är väl att avgöra vad som är rätt form för individen och utbildningsnivån.
Jag inbillar mig att man, nästan oavsett ras, bör börja med en ganska låg remontform för att lära hästen att hitta avslappningsläge i låg form - vilket dock om man fastnar där leder till att hästen blir markbunden och landar på bogarna.
Att höja formen är lagom när hästen är duktig på att jobba med lyft rygg i remontform, och då bara lyfta formen enstaka steg i taget och då vara noga med att behålla ryggens position. Inte så enkelt alla gånger, och särskilt inte så enkelt med explosiva pållar som gärna springer iväg framåt...

I vissa lägen kan jag tycka att det är OK att näsan är var som helst (nästan) men de lägena, som kanske handlar om att få igenom en sidvärtsrörelse, är ju inget man glatt lägger ut som ett representativt foto av trevlig form...

Tror att det är mer generaliserbart över rid-disciplin än rasmässigt, hur hästar musklar sig. Och givetvis spelar ryttarens/utbildarens egen utbildningsnivå en enorm roll. Varje disciplin har sina styrkor och sina svagheter. Westernhästarna har lätt att landa på bogarna eftersom många ryttare saknar kunskapen att rida loss dem. Islandshästsporten lider lite av hästens exteriör med lätt för resning med huvudet vilket lätt leder till att de "tappar rygg". Dressyrfolket lider av att de ska hålla på och plocka och greja med hästen hela tiden och tappar därför naturlig bärighet och tappar också gärna rygg och får rumpan en bra bit bakom sig. Om ni förstår hur jag menar.

Westernhästarna får som regel stark rumpa, islänningarna har som regel god bjudning,för att i stället plocka fram styrkor med disciplinerna. Hittar ärligt talat ingen styrka som är särskilt utpräglad för engelskdressyr, eftersom gymnastiken ingår i alla discipliner.

Alla hästraser och rid-discipliner lider av att det är många glada amatörer som kanske blir lite ensidiga i hur de tränar sina hästar vilket leder till överbelastningsskador.
Alla discipliner lider av att många ryttare är väldigt tunga och hästarna skulle må bättre av att ryttaren tränade sig själv innan de(vi) började rida hästarna.

För att generalisera lite lätt till allas glädje;)

Jag håller med. Vet själv att det tar tid att muskla en häst och ser få hästar som jag tycker är riktigt välmusklade, inkl Eros. Framförallt över rygg och bak tycker jag att många saknar muskler.
Å andra sidan tycker jag att jag ser många hästar utav alla raser som är muskelfattiga, så jag vet inte om det är något rasspecifikt direkt..

Ja.

Och man kan fundera över det där med muskling av ryggen.
Jag har en fjordmärr med tidigare fång, hon ser generellt sett ut som "hej kom och hjälp mig" i kroppen. Urusel överlinje, framför allt. Dock klarar hon utan större svårigheter att gå i kort trav där hon jobbar ärligt med rumpa och mage. Hon travar lätt serpentiner mellan koner som står på 1½ meters avstånd utan att tappa takten. Galoppen börjar bli hyfsad även i ganska krot tempo, vilket kräver styrka och bärighet. Men inte sitter det i hennes ryggmuskler!
Hon får väldigt tydlig buk-muskel när jag rider och tränar henne, och använder buken för att lyfta ryggen (vilket också är logiskt när man tänker på att rygg"filéerna" sitter på ovansidan ryggraden och en kontraktion borde leda till ökad svankning, medan bukmuskeln sitter (nähä?) under buken och en sammandragning innebär att ryggen spänns som en båge.

Så: en häst som jobbar mycket med bukmusklerna kanske undviker att muskla ryggen (om man inte är duktig och ger sig ut och klättrar)?? Någon som har en teori om detta?

Därmed förstås inte sagt att jag tycker att en häst inte ska vara musklad på ryggen.

Jag kan hålla med lite i din teori, min 17-åriga valack har ingen superslimmad kropp (för tillfället rätt uppsvälld av allt gräs) men använder sina bukmuskler VÄL när man rider, och då ffa på volt, både uppsuttet och longering. Då ser man den här bukmuskeln du pratar om, men ryggmusklerna är inte alls lika utvecklade..

Apråpå bukmuskler:

Har en gammal valack som när han och jag var yngre klipptes mitt i vintern. Helt plötsligt syntes med andra ord kroppen under allt lurv. Jag blev orolig då jag upptäckte en "böld" på sidan av kroppen... Tills en i stallet fick förklara: "men vännen, det där är ju en MUSKEL". :D

rider du honom barfota? slits inte hovarna för mkt när du rider så långt och mycket?

31081130.jpg

omusklad och smal unghäst.

32524957.jpg

bättre hull och muskler men inga ridmuskler ännu.l

8273273.jpg

omusklad och bukig/tjock

26449739.jpg

helt okej musklad okej hull

4268568.jpg

mycket välmusklad ngt överhull
4268593.jpg

kolla bara nacken och "lår" musklerna.

3093836.jpg

här tycker jag med att han är riktigt fint musklad, syns att han mår bra så som han glänser.
På alla bilder där han är musklad har han samma sadel som jag köpt igen nu, han fick extremt mycket muskler i den sadeln ryggen och korset var fantastiskt bra musklade.

finns ju olika typer av muskelsättningar, mer body builder träning med biffiga korta muskler och mer långa uthålliga muskler mer slimmade.
beror ju på hur man tränar.
När Thengill hade mest muskler var de mer åt det biffiga hållet och då tränade vi mkt klättring, galopp från stillastående, korta snabba sträckor. mycket skritt.

vill man ha de mer slimmade långa musklerna är det ju mer konditionsträning, tölt, trav, galopp långa sträckor i lugnt tempo som ger en annan typ av muskler.

det bästa är väl en variation men jag tror senor och ben osv stabiliseras bäst av de biffiga musklerna och det sliter mindre på hästen att inte gå för långa sträckor och bli trött .

Senast ändrad:

rider du honom barfota? slits inte hovarna för mkt när du rider så långt och mycket?

På den sommarbilden du tittat på är nästa alla hästar barfota eller enbart skor fram (regler för att få ha hästen där). De går på Ravlundaheden och ALLA vägar är sand eller gräs. Det finns vägar med grus men eftersom vi har hela heden till förfogande liksom havet kan vi välja hur vi vill rida. Bildexempel:

Konstrunderitten

På väg till Blåherremölla

Det här är vårt sommarparadis. Vi är några som samlas och rider. Du är MYCKET välkommen vara med liksom ni andra. PM:a bara.

Vad härligt det ser, låter roligt(pmar)

men saknar ni inte träd till slut?, det gjorde jag när jag jobbade 8veckor på södra island.
älskar skogen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 026
Senast: corzette
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI