Sv: Musklad och omusklad islandshäst
Håller med om det där med form.
Men svårigheten är väl att avgöra vad som är rätt form för individen och utbildningsnivån.
Jag inbillar mig att man, nästan oavsett ras, bör börja med en ganska låg remontform för att lära hästen att hitta avslappningsläge i låg form - vilket dock om man fastnar där leder till att hästen blir markbunden och landar på bogarna.
Att höja formen är lagom när hästen är duktig på att jobba med lyft rygg i remontform, och då bara lyfta formen enstaka steg i taget och då vara noga med att behålla ryggens position. Inte så enkelt alla gånger, och särskilt inte så enkelt med explosiva pållar som gärna springer iväg framåt...
I vissa lägen kan jag tycka att det är OK att näsan är var som helst (nästan) men de lägena, som kanske handlar om att få igenom en sidvärtsrörelse, är ju inget man glatt lägger ut som ett representativt foto av trevlig form...
Tror att det är mer generaliserbart över rid-disciplin än rasmässigt, hur hästar musklar sig. Och givetvis spelar ryttarens/utbildarens egen utbildningsnivå en enorm roll. Varje disciplin har sina styrkor och sina svagheter. Westernhästarna har lätt att landa på bogarna eftersom många ryttare saknar kunskapen att rida loss dem. Islandshästsporten lider lite av hästens exteriör med lätt för resning med huvudet vilket lätt leder till att de "tappar rygg". Dressyrfolket lider av att de ska hålla på och plocka och greja med hästen hela tiden och tappar därför naturlig bärighet och tappar också gärna rygg och får rumpan en bra bit bakom sig. Om ni förstår hur jag menar.
Westernhästarna får som regel stark rumpa, islänningarna har som regel god bjudning,för att i stället plocka fram styrkor med disciplinerna. Hittar ärligt talat ingen styrka som är särskilt utpräglad för engelskdressyr, eftersom gymnastiken ingår i alla discipliner.
Alla hästraser och rid-discipliner lider av att det är många glada amatörer som kanske blir lite ensidiga i hur de tränar sina hästar vilket leder till överbelastningsskador.
Alla discipliner lider av att många ryttare är väldigt tunga och hästarna skulle må bättre av att ryttaren tränade sig själv innan de(vi) började rida hästarna.
För att generalisera lite lätt till allas glädje