Musklad och omusklad islandshäst

Sv: Musklad och omusklad islandshäst

Här är en Munni i vårtidskondition, man ser ju rumpan ganska bra här :D

Går i lösdrift med fritt grovfoder och stor busig flock i större marker. Han har god kondition, rör sig obehindrat på långa turer (2-5 tim) i blandat tempo.

Lite rund om magen men med tanke på fritt grovfoder hela vintern tycker jag han är fin. Det har blivit lite si o så med ridningen sista åren pga skador så jag är nöjd med att han ser bra ut ändå. Konstrunderitten 4 tim gick han utan att ens bli flåsig innan denna bilden togs.

En bild från sommaren men man ser inte hela hästen helt:

Lite rund här med efter en hel sommar på fint strandnära bete.
Den här hästen har den fenomenala Kjarni :love: som visas på bilderna ovan som far.

faxsidblik.jpg

Faxi, inte så välmusklad.
faxihost.jpg

Här tycker jag att han är jättefin. Även om han inte är superslimmad. Men alldeles lagom enligt mig.
faxitr1.jpg

Den här gillar jag också! Där var han väldigt stark och fin. På Gotland hade vi suveräna träningsmöjligheter med mjuka fina åkervägar, sandstränder, miltals med nästintill bilfria grusvägar, och möjlighet att delar av året rida på torrlagd havsbotten, och annars till kilometerlånga vad i havet. Gott om utrymme för rakethästen att springa på.

Senast ändrad:

*kl*

Kan visa hur min Assa utvecklats:

Första sommaren i Sverige (5 år):

20050515ridbanan23.jpg

Visades som 6-åring:

assaextrior2006liten.jpg

Hyfsat "back on track" after fölning förra sommaren:

20120529-005442.jpg

Precis som med människor tror jag att det är viktigt med bilder eftersom det precis som någon annan sa, blir lätt att stirra sig blind annars.

Så att en häst är fet som en gris och supervältränade muskler under är nog så sällsynt så jag kan nog nääääästan säga att det är omöjligt=)

Undantaget en vältränad häst som sedan ställs på vila, då kan ju musklerna ligga kvar där under hyfsat bra =)

Spá är ganska tjock nu, men rätt välmusklad under späcket. Hon tränas fem dagar i veckan och har bra kondition.

Trav på provridningen i mars-11
lisaspa3.jpg

Trav, härom veckan.
spatrav4_bana_maj12.jpg

spatolt5_april11.jpg

Jag bjuder på mitt crazyface. ;) Så himla glad efter första ridturen hemma på min nya häst! Det här var i April ifjol. Titta på bringan och jämför med bilden nedanför som är från i Mars. När de musklar sig ordentligt brukar de bli bredare mellan frambenen.
spatolt_nara_feb12_web.jpg

Grisepass på provridningen
lisaspa2.jpg

Jämför hur tex halsen och rumpan/ bakbenens konturer ser ut mellan de gamla och nya bilderna. Tydliga exempel också på vad styrka och muskler gör för rörelserna! I mars i år:
spatolt5_feb12_web-1.jpg

Och nu
spatolt6_bana_maj12.jpg

Senast ändrad:

Undantaget en vältränad häst som sedan ställs på vila, då kan ju musklerna ligga kvar där under hyfsat bra =)

Tyvärr är muskler en färskvara. man brukar säga att ställs en häst av mer än 5 veckor får man jobba upp den igen i muskler.Sedan självklart ställer man av en häst i 2 veckor tappar den ju inte allt även om den går upp.. och hästar har muskelminne precis som vi människor, en gång vältrimmad sen går de lättare att träna upp musklerna igen efter en skada eller vila

Men faktum är att det är aldirg bra att ställa av en häst, det är som om jag som själv håller på med muskelbygge skulel träna som en galning 6 månader, och lagom tills jag börjar bli snygg ska jag återgå till att ligga i soffan och äta bara mat.
För att då bli fet, och sedan börja träna igen för att återigen lagom till att jag är välmusklad och nere i vikt återgå till soffan och maten.

Jojjobanta kallas detta och är verkligen inte bra

Jag ställer aldrig av Jorunn planerat utan hon hålls igång året om den vila hon får blir automatsikt om jag är sjuk, eller de dagar jag ej hinner,
Däremot kan hon få "vila" genom lugna träningsveckor där 80% består av sköna uteritter i bara skritt. Åker jag utomlans ja då vilar hon ju helt under denna vecka.

Men jag vet många som ställer av och där hästen överlever fint, men det bara är inge som tilltalar mig och min tro om bra hästhållning!

Våra hästar håller igång bra på lösdriften oavsett de rids eller inte. Konditionen är det inget fel på. 4-5 timmars ridning i olika tempon utan ens bli flåsiga.

Vad har jojobantning med hästar att göra??

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Hästar finns inte till för oss människor så visst sjutton kan en häst vara snygg utan att vara tränad.

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Hästar finns inte till för oss människor så visst sjutton kan en häst vara snygg utan att vara tränad.

Å andra sidan mår de ju inte bra av att vara feta, precis som för alla andra djur och människor så kan det leda till en massa följdsjukdomar.

Supertränad behöver den väl inte vara, men i ok vikt vill jag ha mina hästar i alla fall.

Ställer man av en häst en månad för att den ska få vila så är det jojobantning? Ibland undrar jag hur du får till det. Hästen kan lika gärna behöva vila huvudet, blivit skadad eller matte blivit skadad. Och det finns ingen automatik att hästen går upp i vikt för att man ställer av den, även om det är det vanliga.

Det finns för övrigt inte en magisk gräns på 5 veckor och sedan tappar hästen alla muskler. Det sker gradvis och är flocken livlig och hästen går på lösdrift så kan det ta lång tid om den ens blir direkt omusklad.

Men det är väl inget som säger att hästen måste bli fet bara för att den inte tränas?

Det beror ju helt på under vilka förutsättningar man ställer av en häst. Står hästen som din i en hage modell mindre och blir uppstallad så tappar dom musklerna rätt så fort, det förstår ju alla!

Har du däremot hästen på lösdrift i en stor och kuperad hage i en bra flock så tappar dom inte mycket muskler på 6 veckor. Vi gjorde så med våra turhästar varje vinter, dom fick 8 veckors vila i stor och kuperade hagar och det märktes inte ens på dom.

KL

Och min har gått ner i vikt i vinter när han gick som konvalecent, i vanliga hagen så han har inte tappat muskler.

Men hjälp, vilken utläggning ang avställningens vara/icke vara. Jag syftade faktiskt inte ens på planerad kort-vila utan mer i de sammanhang när en häst på grund av ändrade omständigheter hos tex ägaren helt plötsligt rids mindre. ¨

Håller med övriga om HUR vilan ser ut spelar roll. På Island står turhästarna hela vintern och sätts sedan i arbete rätt snabbt, men då går de ute på 1000 ha kuperad terräng och HAR musklerna för det. Däremot är kondisen inte direkt nåt vidare.

Sedan är det väl framförallt kondition som är en färskvara. Muskler klarar sig rätt bra, även om de klarar sig sämre vid underskott. Precis som med människor så bygger hästar inte som mest muskler när de är nerdeffade.

Men det är väl inget som säger att hästen måste bli fet bara för att den inte tränas?

Nej absolut inte. Man får ju anpassa foderstaten efter behov. Tränas den inte så får man ju lägga om foderstaten så att den passar det nya behovet.

De var mer en kommentar på jojo-bantning.

Senast ändrad:

Nej absolut inte. Man får ju anpassa foderstaten efter behov. Tränas den inte så får man ju lägga om foderstaten så att den passar det nya behovet.

Det gäller människor också men det talas det inte lika mycket om ;)

Sorry kunde inte låta bli, vi förfasas över överviktiga hästar, med rätta, men om det gäller människor är det tabu ;):D

Rolle, som skulle behöva bli av med 5-6 kilo :angel:
IpL

Det gäller människor också men det talas det inte lika mycket om ;)

Sorry kunde inte låta bli, vi förfasas över överviktiga hästar, med rätta, men om det gäller människor är det tabu ;):D

Rolle, som skulle behöva bli av med 5-6 kilo :angel:
IpL

Ja visst är det så. Nu är jag en av den lättviktiga rasen och det är ju inte så jag brukar inte få vara med i viktdiskussioner med de av de lite tyngre modellen. :angel:
Men med min förra häst höll jag stenhårt på att den dagen jag väger över 60 kg kör jag in honom istället. Han hade i och för sig en gammal ryggskada och var inte viktbärande för fem öre (min lille b-ponnyplutt :love:)

Om man nu ska passa på att vara riktigt överjävlig så är det ju inte alltför sällan som de är ömsesidigt, överviktig ryttare på överviktig häst. :angel:

Ja visst är det så. Nu är jag en av den lättviktiga rasen och det är ju inte så jag brukar inte få vara med i viktdiskussioner med de av de lite tyngre modellen. :angel:
Men med min förra häst höll jag stenhårt på att den dagen jag väger över 60 kg kör jag in honom istället. Han hade i och för sig en gammal ryggskada och var inte viktbärande för fem öre (min lille b-ponnyplutt :love:)

Om man nu ska passa på att vara riktigt överjävlig så är det ju inte alltför sällan som de är ömsesidigt, överviktig ryttare på överviktig häst. :angel:

Stämmer på ett ekipage av 36 hästar i vårt stall.

Till er som lagt upp bilder; Ni har herrejösses fina hästar! :D Riktigt tjusiga hästar ;) Såna man skulle kunna stå och klappa på i en evighet utan att tröttna xD

Tack för bilderna :) Jo man kan verkligen stirra sig blind, jag har jättesvårt att se just skillnader ibland, det är skitsvårt för mig :( Och just det att ingen häst liknar den andra gör det också svårt, man kan egentligen inte jämföra en häst mot en annan eftersom dem musklar sig olika och är byggda olika :)
Försöker känna över min lite, känna skillnaderna istället för att se skillnaden.

Elina8: Undrar egentligen varför man ofta ser att det är en överviktig häst och ryttare tillsammans? :O Jag har också sett det en hel del, undrar om det beror på att personen kanske känner sig hungrig och tänker att "min häst är säkert det med" och slänger till lite extra.. :s Synd om hästarna..

Elina8: Undrar egentligen varför man ofta ser att det är en överviktig häst och ryttare tillsammans? :O Jag har också sett det en hel del, undrar om det beror på att personen kanske känner sig hungrig och tänker att "min häst är säkert det med" och slänger till lite extra.. :s Synd om hästarna..

Kanske för att vissa har fördomar och lägger märke till det ;) och missar spinkiga typer som har feta hästar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 026
Senast: corzette
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka