muskla upp hund, hur och vilket foder?

Sv: muskla upp hund, hur och vilket foder?

Min Rottishane är 17 månader.. väger 46 kilo, vi kör just nu på Eukanuba senible digestion eller hur det nu stavas! :p
Men så fort jag köper en stor frysbox så kommer jag att köra på färskfoder.

Han är iaf i princip ett muskelpaket, ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad jag gör för att få muskliga hundar ^^ men lyckas alltid att ha snyggt musklade hundar, medans matte fortsätter att vara i det mer omusklade laget ^^
Men Pombah (namnet på rottisern^^) Älskar verkligen att simma, så på sommarn så bor vi nästan i vattnet :p när han va i din hunds ålder så var han redan då riktigt musklad.
Så frågan är kanske vad du gör med han?
tycker han om att bada så låt han få simma så mycket som möjligt, annars så brukar jag ha min lös så ofta det går då han springer fram å tillbaka så hjälper ju även det muskulaturen.
ELLER om du skaffar en dragsele å drar med han (försiktigt och med lätta tyngder såklart innan han har vuxit klart riktigt)

Lycka till :)

Slänger in en bild på mitt monster oxå bara för att ^^

IMG_3519.jpg

Nu syns det inte så överdrivet bra.. men hade ingen bättre bild ^^
Syns såklart med IRL :p

HEJ!
Jag blandar lite, ibland får hon färskfoder men mest torr foder (James Wellbelloved). Det blir mer färsk foder på sommaren då hon får det lite fryst (tror hon blir svalare då, som med glass för oss, vet inte om det stämmer doc).
Sedan får hon råa ben flera gånger i veckan att tugga på, dem kan hon oxå få frysta på sommaren och tinade på vintern.

Tack för era bra svar!

Det är svårt att förklara, men nu är han både tjock och klen, utan muskler. Ska ta en bild sen så ni kan se.
Jag vill inte ha honom maffig och väga mer, utan jag vill få honom smalare/slimmad men inte så klev över ryggen/rumpan som han är nu.

Som vissa av er skriver så tror jag att med ett bra foder och motion i skog/mark så tror jag att det kommer automatiskt. Så vi ska ta det försiktigt med honom.

Har kollat upp VOM hos olika återförsäljare. Om man handlar direkt från Norge så kostar 20 kg block 290 sek kr. Handlar man 5 st 20 kg så betalar man 232 kr per 20 kg. Då får man det färskt så man kan dela upp själv.

100 kg kostar alltså 1160 kr, så vi tänkte handla för 2 månader i taget. Blir betydligt billigare än att köpa här. Vi har inte så långt till Norge så åker vi varannan månad så blir det helt ok:)

Senast ändrad:

Tack för era bra svar!

Det är svårt att förklara, men nu är han både tjock och klen, utan muskler. Ska ta en bild sen så ni kan se.
Jag vill inte ha honom maffig och väga mer, utan jag vill få honom smalare/slimmad men inte så klev över ryggen/rumpan som han är nu....

Måste fråga - vilken tonåring har en vuxens musklade kropp? Det är ju en hund som åldersmässigt kan jämföras med en tonåring.

Det handlar om ett bra foder med bra proteiner och att hunden får röra sig allsidigt. Det är ingen quick fix utan tar sin tid där hunden då får en chans att utvecklas och bygga muskler på ett hållbart sätt.

Tack för era snabba svar:)

Har suttit och läsa om VOM hundfoder. 2% av vikten ska man ge per dag.
Han väger ca 42 kg, visst blir det då 840 g/dag?
En korv väger 500 g kostar 18 kr, då blir det ca 36 kr/dag. 1080*2= 2160 kr månaden (vi har två hundar som väger ungefär samma).

2160 kr låter som en ganska hög matkostnad? Eller kostar ett bra foder så?

VoH är ganska dyrt tyvärr, men det finns i större "korvar, men som tyvärr är rätt ohanterliga - nämligen 5 kilos långa saker.

Det finns även Fodax som många är nöjda med, som innehåller 94% animalier och klart billigare.

Själv kör jag Bravo eller Nordic och bland VoH (lite för fett för mina) och tycker kostnaden är vettig på deras foder.

Priima har jag använt till tidigare hundar och varit nöjd - så även hundarna. Lite gråtrist i färgen, men uppskattat och bra i pris. Lite svårt att få tag i ibland beroende på vart man bor.

Om man bor nära gränsen kan man åka o köpa lite större partier till bra pris.

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund tr o det eller ej,det är faktiskt sant Har en 9 årig servicehund,och en 4 årig de haralltid haft(pga 9 åringesn överkänslighet...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka