muskla upp hund, hur och vilket foder?

imac

Trådstartare
Nu behöver vi lite tips och ideer:)

Våran hund är väldigt dålig musklad och klen. Det är en Rottweiler på 9 månader. Hur skulle ni börja?
Revbenen och ryggen känns men han är ändå lite tjock under magen, svårt att förklara men jag fick höra det av ett par stycken på brukshundsklubben.

Han är uppvuxen på Axess hundfoder, någon som vet om det är bra? Vad skulle ni rekommendera för foder?
Sambon tycker vi ska ge honom kött (vom/bravo), någon som har erfarenhet av det?

Senast ändrad:
Sv: muskla upp hund, hur och vilket foder?

Axess hör inte till de bättre fodren. Många här ger sina hundar Vom og hundemat och verkar vara väldigt nöjda. Våra hundar äter Nordic, ett annat färskfoder, och vi är nöjda med det. Men jag tror att VoH är ännu bättre, eftersom det är spannmålsfritt.

Axess är inget speciellt bra foder. Det består mest av kolhydrater och det kan vara därför din hund ser tjock ut under magen.

Eftersom din hund är av en storvuxen ras finns alltid en risk för magomvridning och risken ökar med åldern. Färskfoder anses bäst för att minska risken när det gäller val av foder. Fodax är ett prisvärt färskfoder. De har har en frysbil som kör ut till en massa ställen runtom i Sverige. Man beställer via Fodax hemsida och hämtar det vid utlämningsstället. Nackdelen med färskfoder är att man måste ha mycket utrymme i frysen för att förvara det.
Du får säkert tips om fler färskfoder här i tråden. Fodax är ett av de mest prisvärda och många är nöjda med det.

Vi har fått schäfern i huset att gå upp i vikt och få fina muskler på Nordic SP+ blandat med torrfoder. Torrfodret har varierat men det har varit mestadels Royal Canins eftersom sambon har fått det via jobbet. Alternativet har varit Olivers Lamb & Rice

Nu behöver vi lite tips och ideer:)

Våran hund är väldigt dålig musklad och klen. Det är en Rottweiler på 9 månader. Hur skulle ni börja?
Revbenen och ryggen känns men han är ändå lite tjock under magen, svårt att förklara men jag fick höra det av ett par stycken på brukshundsklubben.

Han är uppvuxen på Axess hundfoder, någon som vet om det är bra? Vad skulle ni rekommendera för foder?
Sambon tycker vi ska ge honom kött (vom/bravo), någon som har erfarenhet av det?

Håller med husse där - färskfoder är bland de bättre att ge en hund. Naturligt rått obehandlat kött, som är lättare att smälta och mer animalier än i de flesta torrfoder. Bravo, Nordic eller ännu hellre Vom och Hundemat (enbart animalier) är mitt tips.

Gav Nordic till min Rottistik tidigare, började när hon var 16 v. Kan rekommendera Nordic men ännu hellre Vom og hundemat.

jag hör till dem som inte har möjlighet att förvara färskfoder hemma.
mina vinthundar äter, doggy proffessional extra aktiv. de måste ha foder för aktiva hundar för deras energiåtgång. de har otroligt mjuka glansiga plsar och jag fr beröm för de flera gånger i veckan, helt ärligt kan jag skryta lite med det=)

först o främst är din hund fortfarande valp=) han kommer växa ikapp sig i kroppen. sen är ju inte axess ett av de bästa fodren kankse.
jag skulle rekommendera dig att ge hunden ett valpfoder för stora raser. finns många jättebra som kostar mindre än 500 för 15kgs säckar.
ta en titt på till ex animail.se
där kan du enkelt jämföra olika foder.

Tack för era snabba svar:)

Har suttit och läsa om VOM hundfoder. 2% av vikten ska man ge per dag.
Han väger ca 42 kg, visst blir det då 840 g/dag?
En korv väger 500 g kostar 18 kr, då blir det ca 36 kr/dag. 1080*2= 2160 kr månaden (vi har två hundar som väger ungefär samma).

2160 kr låter som en ganska hög matkostnad? Eller kostar ett bra foder så?

Ett bra foder kostar men lönar sig i form av friskare och fina hundar!

Har du någon källa på varför färskfoder minskar risken till magomvridning? Nyfiken...:)

Det är dyrt men det är verkligen värt det! Har schäfer på 36 kg, han äter ca 900- 1000g om dagen!

du kan ju köpa en låda på 20kg och det blir då liite billigare, här där jag bor kostar en låda 640kr. Men ifall du däremot skulle kunna att köpa en 5kg korv skulle det kosta ca 596 för 20kg, det beror helt på vilken möjlighet du har :)

Tack för era snabba svar:)

Har suttit och läsa om VOM hundfoder. 2% av vikten ska man ge per dag.
Han väger ca 42 kg, visst blir det då 840 g/dag?
En korv väger 500 g kostar 18 kr, då blir det ca 36 kr/dag. 1080*2= 2160 kr månaden (vi har två hundar som väger ungefär samma).

2160 kr låter som en ganska hög matkostnad? Eller kostar ett bra foder så?

Det finns större förpackningar att köpa.
Och många hundar klarar sig på mindre giva än 2% eftersom det är så näringstätt.
När jag gav färskfoder (VoH m lax) trodde jag att det skulle bli dyrare än det jag gav innan men det slutade med att det blev mycket billigare eftersom jag kunde ge så liten giva.

Ang muskler och vikt.. Akta bara så att du inte göder upp honom för mycket i jakt på "maffighet". Iallfall jag föredrar hundar som är slimmade :)

42 kg?

Han behöver inte upp i vikt, snarare omfördela den. Er hund är tung. 45kg är idealvikt på en fullvuxen Rottweilerhane. Hur hög är han?

Ang muskler och vikt.. Akta bara så att du inte göder upp honom för mycket i jakt på "maffighet". Iallfall jag föredrar hundar som är slimmade :)

Hur tränar man bäst upp en hund så att den får slimmade muskler? Känner att jag också skulle behöva lite hjälp med fysträningen på min dam :D

Det finns många källor om magomvridning, ffa engelskspråkiga. Här en länk om bloat (magomvridning) där en massa källor sammanställts och som handlar om hur man kan minska risken för magomvridning:
http://www.globalspan.net/bloat.htm

Jag hade bytt foder till ett med mer protein och fett, om ni har möjlighet så ge färskfoder. Annars finns bra torrfoder också.

Sen hade inte jag jobbat på något vis muskelbyggande på en växande unghund. Jag tror att ett bra foder och motion i skog och mark ger ganska mycket för att få ordning på en grundmuskulatur. När hunden sedan är färdigvuxen och röntgad hade jag börjat med drag, klövja eller liknande. Så ut i skogen och traska med er, låt hunden balansera på stockar, stå på stubbar, leta godis i träd osv.

Håller med dig, ff a skall man undvika kolhydrater.
Hundar behöver bra, helst oprocessatde animaliska proteiner för att bygga muskler, o fett för energi.

Håller även med Jadzia om att hunden inte behöver gå upp i vikt.

Som line_n säger så finns det VoH i 5 kg korvar också. Det blir billigare kilopris om du köper såna!

Jag ger också VoH till min hund och är jättenöjd!

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund tr o det eller ej,det är faktiskt sant Har en 9 årig servicehund,och en 4 årig de haralltid haft(pga 9 åringesn överkänslighet...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka