muskla sned häst!?

K

Kissan

Hade massören ute igår och hon bekräftade vad jag har trott, min häst är lite sned. Kommer att ta ut ET som ska se vad denna kan göra för att rätta till problemet.

Min fråga är egentligen: hur ska man lägga upp arbetet för att "muskla om" en sned häst? Ska man rida med sadel eller utan? Eller är det kanske bättre att arbeta från marken?
Jag skulle villja ha så mycket tips och övningar som möjligt!
Tack!
//Kissan

Sv: muskla sned häst!?

tömkörning är ett av de alternativen jag övervägaer att lägga allra mest vikt på. Jag tömkör ibland nu, men har tänkt att göra det oftare nu en tid så han kan rätta till sig. Är det bommar, klättring, dressyr från marken eller kanske en blandning av allt man ska satsa på?

Jag gjorde en latmansgrej :angel: släppte i rejält kuperad hage med busig kompis, tog bara några veckor :idea:

Har man inte möjlighet till det skulle jag bara jobba från marken till en början. En sned häst sätter ryttaren snett/gör ryttaren sned och det är ganska svårt att få till då.
Enklare från marken där man ser precis hur det ser ut och hur hästen rör sig, samt att man inte behöver sitta och glida :p

Klättring är ju kanonbra, men vad du ska träna på beror säkert på hur hästen är sned. Vissa kan behöva träna öppna och sluta just för att träna in bakbenen lika... Kanske kan ET/kiro ge tips?

han går i en ganska kuperad hage nu. Jag håller helt och hållet med dig om att man ska arbeta från marken! Då kan bidrar ju inte jag med massa belastning åt fel håll osv. Jag ska fråga ET när hon kommer om tips och så. Men det finns inga handfasta övningar som just är bra för att rakrikta hästen?

En bra idé är att ta reda på varför hästen är sned. kontrollera att hästen är frisk i övrigt så att den inte har några hältor eller liknande, kolla att sadeln inte är sned eller passar illa på annat sätt, och inte minst - kolla dig själv så att det inte är du som är sned från början.

jo precis! Det är därför jag ska ta ut ET, veterinär och tandläkare, han kommer också att bli masserad regelbundet.

Som det ser ut nu kommer jag bara att jobba honom för hand eftersom jag vill att han ska bygga muskler på det sättet, men låt säga att jag kommer hålla på med det enbart en månad, vad kan man göra för att variera det? Finns det några roliga övningar eller sätt man kan göra denna tiden lite roligare? Känns som om det kommer att bli en låååååååååååååång månad:crazy:

Är hästen bara snett musklad eller har du märkt nåt annat konstigt också?
En massör konstaterade för några dagar sen att min häst har en låsning bäckenet som gör henne sne. Hon är väldigt omusklad i högersidan, alltså i den sidan där låsningen sitter. Det jag märkte är att hon framförallt är väldigt oliksidig men också att hon är spänd i nacke och bog, kort trippigt steg, trampar inte under sig ordentligt, protesterar när hon måste anstränga sig.
Hoppas du får ordning på din sneda häst! ;)

För att rakrikta en häst har jag fått lära mig att man ska träna öppna och sluta.

Man kan ju variera markarbete i det oändliga. Vi brukar ha en massa hinder osv framme när vi markarbetar, så jag kan låta honom ta ett skutt över ett hinder, sen tränar vi öppna några minuter, sen får han gå över bommar, gå sidvärts längs med en bom, köra slalom mellan "sockerbitar", backa igenom "gathörn"... ja, bara fantasin sätter gränser.
Kolla om du kan hitta en bok om TTEAM på bibblan, eller köp, de har en massa roliga markövningar man kan variera med.

Sedan behöver man inte nödvändigtvis tömköra när man jobbar från marken, vi gör det mesta i bara repgrimma och 22-fots-lina :idea:

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
966
Senast: Lager
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar