Muskla ryggen

C

Cheddargubben

Har bara en fråga att ställa och det är;

Hur ska man göra för att muskla upp ryggen på hästen?

VILL ha MÅÅÅNGA svar nu :p;)
(Vet inte om den här frågan ligger rätt, men ligger den fel så får ni gärna flytta på den...)

Sv: Muskla ryggen

Min tränare tipsade mig om framdelsvändningar på volten, inom dressyren alltså.
Annars som sagt, klättra, tömköra osv. :D

M-oaa

Ett tips är att sök lite på forumet, hittade endel trådar med tips i när jag sökte :)

man kan t.ex. rida hästen i låg form över stock o sten, det är nyttigt :) Då höjer hästen ryggen naturligt.

Den där pulkabacken vid håkantorpsskolan är nog VÄLDIGT bra träning :angel:

Tips: tänk inte muskla ryggen, tänk muskla magen.
För det är magmusklerna som ska lyfta ryggen (som i sin tur bör vara lång och avslappnad) och tränar man magmusklerna brukar man få lite mer rygg på köpet iom att de är motsatsmuskler eller vad man ska kalla dom som växlar av varandra. Lite som att jag brukar bli trött både i ländryggen och mag-/bukmusklerna när jag gär sit-ups otränad.

Vill man få en fylligare rygg har jag två helt andra tips:
Tillräckligt med protein i foderstaten
Få bort spänningar i muskulaturen. ALLT sätter sig i ryggen till slut tills vissa områden i rygglinjen känns nästan förtvinade. Gummibandet som man brukar prata om, som så lätt blir stört av spänningar eller låsningar.

Magmusklerna tränar man genom att rida hästen i en bra form, klättra, hoppa studs, pulsa i snö, med mera. Det mesta där man kommer åt "rätt" muskler helt enkelt. Blir svårt att lära hästarna sit-ups! ;) Skulle vara om man lär dom lägga sig ner, halvt resa sig upp och sen ner igen eller nåt.. Lyckat... :angel:

Har bara en fråga att ställa och det är;

Hur ska man göra för att muskla upp ryggen på hästen?

VILL ha MÅÅÅNGA svar nu :p;)
(Vet inte om den här frågan ligger rätt, men ligger den fel så får ni gärna flytta på den...)

Se till att hästen får byggmaterial till sin träning - protein.

Hälsning Maja

Ok, jag sökte en massa innan jag startade tråden men fick tyvärr inte upp några trådar :crazy:

Tack för svaren förresten :D Blir till att klättra idag då :)

:bow:

Vill bara lägga till att galoppfattningar från skritt är en höjdare med! Men då ska hästen inte
slänga sig in i galoppen utan klara av att bära sig relativt bra utan att springa iväg efteråt.
Min blir i varje fall väldigt biff av mycket fattningar :d

Jag har supertips... låg och lång form få hästen att nästan gå med nosen i marken när ni travar.. max 5 minuter per ridpass då detta är grymt jobbigt för hästen..

Ett annat tips är att rygga upp för en backe.. ujuj vilka lår och ryggmuskler hästen får:love:

Samt att klättra upp och ner på vanligt vis
Galoppfattningar som en nämde är superbra men de kräft då att hästen har muskler att kräva galopp från skritt på en omusklad häst är icke bra=)

Sen att amn så klart som en sa ger den mat så den kan bygga muskler.. man ska ge hästen EFTER träning protein och inte före som många tror..

Precis som människan efterträning ska man dricka en proteindrink samma sak gäller häst då kroppen förbränner som bäst!

Min häst börjar få riktigt snygga fileér på ryggen nu efter denna träning:bump:

Senast ändrad:

kolla så att sadeln ligger bra. Rid i riktig form så den kommer upp och jobbar med ryggen, klättra, tömkörning. Min häst var väldigt spänd i ryggmusklerna förut och när vi satte igång han så började vi stretcha hans tygg och masera med en massageborste, det har hjälpt han väldigt mkt att inte bli spänd i tyggmusklerna :) Tänk oxå på att variera arbetet så du inte bara försöker träna tyggmusklerna hela tiden, då bryts dem ner igen. så du kan ju typ klättra var 3 dag eller nått så musklerna hinner vila ut i mellan. Upptäckte även att min häst mådde bra av att få stå och vila 2-3 dagar i rad och kanske baraa promenera lite lätt när han sattes igång. Efter de 2-3 dagarna såg man hur musklerna hade blivit större och man k'ände det oxå :) så tror absolut på att musklerna behöver vila upp sig ibland.

Jag svarar som jag brukar göra på sådana här frågor.

Om hästen är frisk/fräsch, dvs utan låsningar och andra problem.
Om utrustningen passar och hästen trivs med den (inte alltid samma sak).
Om hästen rids korrekt och varierat samt trivs med sin ryttare.
Om hästen fodras rätt.

Så har man en en häst med bra muskler. Jag tror inte på att punkt-bygga dem. Är hästenh ojämnt musklad så gelar någon av ovanstående fyra punkter då får man vara lite självkritisk och äeligt erkänna för sig själv var det felar samt göra något åt det.

Att punktträna är dessutom ganska korkat i mina ögon. OM hästen är ojämnt/oproportionerligt musklad så kommer du bara ge den mer spänningar eller kanske till och med skador eftersom harmonin/balansen inte är rätt.

Att rida hästen riktigt lång och låg utan att den hamnar på bogarna är mycket svårt och något man ska vara försiktig med att rekommendera folk, långt ifrån alla vet hur det känns när hästen jobbar korrekt.
Det är bakben och rygg man ska jobba med, inte placera näsan...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Att rygga i uppförsbacke är bra OM det utförs rätt. Det kräver att hästen redan är stark. Att den är mycket stabil i formen, inte bara går med böjd näsa. Det kräver att hästen KAN rygga, inte bara backar när man drar den i munnen. Om hästen sänker ryggen så sliter övningen mer än den gör nytta. Man ska komma igåg att den kan sänka ryggen utan att höja huvudet. Till detta så krävs det att ryttaren är MYCKET lyhörd och har fingertoppskänsla, fler steg är sällan bättre. Min häst är dressyrriden, välmusklad, lydig och stark sedan flera år tillbaka. Jag ryggar max tve steg åt gången i backe och max någon gång per vecka.

Om hästen fodras rätt.

Så har man en en häst med bra muskler. Jag tror inte på att punkt-bygga dem. Är hästenh ojämnt musklad så gelar någon av ovanstående fyra punkter då får man vara lite självkritisk och äeligt erkänna för sig själv var det felar samt göra något åt det.

Att punktträna är dessutom ganska korkat i mina ögon. OM hästen är ojämnt/oproportionerligt musklad så kommer du bara ge den mer spänningar eller kanske till och med skador eftersom harmonin/balansen inte är rätt.

Jag håller med till 100%!! :bow:

Rid lite upphöjda cavaletti, och försök att få hästen att jobba i rätt form så mycket som möjligt. Det är det bästa för att stärka hela hästen :)

Om hästen fodras rätt.

Fast jag tolkade ts inlägg som att hon vill ha massa tips på just varierad ridning? Och nya idéer och beprövade knep..

ALLT handlar om att man kan rida rätt... ;)
Om man tänker som du kan man inte ge råd alls till folk.. de råd du gav kan förstöra en häst OM ryttaren inte kan få en häst att just jobba rätt.
Många tror sig jobba en häst rätt i form så fort hästen kröker på nacken.

Att rygga upp för en backe är bra och nyttigt och att rygga är något jag förutsätter att de som tagit de stora steget att bli hästägare också kan utföra rätt:grin:

Att rida en häst i låg och lång form utan att gå på bogarna är inge svårt alls.. kolla bara på alla duktiga westernryttare.
MEN man måste lära sig de innan man kan de men så är de ju med allt!
Ridskolehästarna går till90% på bogarna hela dagarna timme ut och timme in konstigt nog håller dom oftast i många många år med att gå så!
Att låta en häst jobba i denna form 5 minuter åt gången är mkt bra övning då ryggen automatiskt åker upp när hästen nosar i marken.
Väldigt bra stretchövning om inte!

Hur många här inne stretchar sin häst efter varje ridpass??
Lika viktigt att man själv stretchar efter ett gym pass för att inte få muskelverk/ont dagen efter.
Lika viktigt är de såklart för en häst att få dra i musklerna efter ett pass..
Hur många rider inte rätt hårt skrittar av ställer in hästen och åker hem?? Dagen efter rider man och kan inte förstå varför hästen är så "dum" och inte är arbetsvillig!
:crazy:

Jag har själv varit en av dessa.. tills jag fick lära mig att stretcha och förstå varför man gör detta och vilken inverkan de har på kroppen om man inte gör detta och om man gör detta,
Och vad man presterar olika genom att inte göra detta och göra det!

Nybörjarna som inte kan rida utan ska lära sig de, dessa hästar få vara med om mkt och endå håller de med en ryttare som är obalanderad, skumpar runt och de få gå i en icke korrekt form.

Att träna upp vissa delar av kroppen endast ser jag inge fel i..

Precis som det är med människans kropp så tränar vi olika delar av kroppen med olika övningar..
Jag får inga magrutor om jag bara springer, däremot får jag bra benmuskler och lite fett på kroppen till slut samt en jäkligt bra kondis!

Magen tränar vi genom sit up, ryggen via ryggövningar. Låren genom att cykla eller att springa och så vidare!

Så att tro att genom att bara göra trav skritt och galopp i rätt form så tränar man ALLA hästens muskler 100% optimalt är fel fel!

Att folk har rätt utrustning och en frisk häst förutsätter jag att de som ställer sånna här frågor har...

För sitter man och medvetet rider en sjuk häst och frågar varför inte hästen musklar sig 100% rätt.
Eller vet att sadeln klämmer och fråga varför hästen är stel..
Tja då ska man nog sluta med hästar och börja spela golf eller nått!

Personen som startade tråden ville ha tips på hur man ska kunna bygga mer ryggmuskler och jag gav de råd jag av egen erfarenhet vet har funkat bäst på de häsatr ajg jobbat med!

Och det var inte meningen att jag skulle sitta här och mala sönder varje litet tips i små molekyler.
Men men hoppas tipsen du får här kan vara till någon nytta!

Oj, jag fick en riktig påminnelse när jag läste ditt inlägg.:bow:

tömkör tills du kräks, klättra, kör rätt ut i skogen = måste lyfta på fötterna

sen det viktigaste av allt, har en väl inpassad sadel till din häst, annars kommer det "aldrig" gå!!!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama