Sv: Muskla ryggen
ALLT handlar om att man kan rida rätt...
Om man tänker som du kan man inte ge råd alls till folk.. de råd du gav kan förstöra en häst OM ryttaren inte kan få en häst att just jobba rätt.
Många tror sig jobba en häst rätt i form så fort hästen kröker på nacken.
Att rygga upp för en backe är bra och nyttigt och att rygga är något jag förutsätter att de som tagit de stora steget att bli hästägare också kan utföra rätt
Att rida en häst i låg och lång form utan att gå på bogarna är inge svårt alls.. kolla bara på alla duktiga westernryttare.
MEN man måste lära sig de innan man kan de men så är de ju med allt!
Ridskolehästarna går till90% på bogarna hela dagarna timme ut och timme in konstigt nog håller dom oftast i många många år med att gå så!
Att låta en häst jobba i denna form 5 minuter åt gången är mkt bra övning då ryggen automatiskt åker upp när hästen nosar i marken.
Väldigt bra stretchövning om inte!
Hur många här inne stretchar sin häst efter varje ridpass??
Lika viktigt att man själv stretchar efter ett gym pass för att inte få muskelverk/ont dagen efter.
Lika viktigt är de såklart för en häst att få dra i musklerna efter ett pass..
Hur många rider inte rätt hårt skrittar av ställer in hästen och åker hem?? Dagen efter rider man och kan inte förstå varför hästen är så "dum" och inte är arbetsvillig!
Jag har själv varit en av dessa.. tills jag fick lära mig att stretcha och förstå varför man gör detta och vilken inverkan de har på kroppen om man inte gör detta och om man gör detta,
Och vad man presterar olika genom att inte göra detta och göra det!
Nybörjarna som inte kan rida utan ska lära sig de, dessa hästar få vara med om mkt och endå håller de med en ryttare som är obalanderad, skumpar runt och de få gå i en icke korrekt form.
Att träna upp vissa delar av kroppen endast ser jag inge fel i..
Precis som det är med människans kropp så tränar vi olika delar av kroppen med olika övningar..
Jag får inga magrutor om jag bara springer, däremot får jag bra benmuskler och lite fett på kroppen till slut samt en jäkligt bra kondis!
Magen tränar vi genom sit up, ryggen via ryggövningar. Låren genom att cykla eller att springa och så vidare!
Så att tro att genom att bara göra trav skritt och galopp i rätt form så tränar man ALLA hästens muskler 100% optimalt är fel fel!
Att folk har rätt utrustning och en frisk häst förutsätter jag att de som ställer sånna här frågor har...
För sitter man och medvetet rider en sjuk häst och frågar varför inte hästen musklar sig 100% rätt.
Eller vet att sadeln klämmer och fråga varför hästen är stel..
Tja då ska man nog sluta med hästar och börja spela golf eller nått!
Personen som startade tråden ville ha tips på hur man ska kunna bygga mer ryggmuskler och jag gav de råd jag av egen erfarenhet vet har funkat bäst på de häsatr ajg jobbat med!
Och det var inte meningen att jag skulle sitta här och mala sönder varje litet tips i små molekyler.
Men men hoppas tipsen du får här kan vara till någon nytta!