Sv: Muskeluppbyggande müsli?
Mitt sto började falla ur tre veckor efter fölning (snålade lite med fodret i hopp om att slippa diarré på fölet), hon var dock i mycket bra hull fram till dess. Jag fodrade upp henne med lusern, havre och olja, och jag är riktigt nöjd med resultatet (och snabbt gick det). Jag tror säkert att det finns någon dyrare müsli som kan ge samma resultat, jag har bara ingen direkt erfarenhet av dessa. Spillers Conditioner Mix skulle vara riktigt bra på att få hästar snygga enligt foderförsäljaren (säljer flera märken).
U
Jag blir lika ledsen varje gång jag läser om "mirakelfoder". Vad tror ni att de innehåller som ger dessa fantastiska resultat med hästarna, superplantor från Jupiter eller?? Även färdigfoder bygger på olika sädesslag etc, men genom att förpacka dem snyggt, ge dem ett (för männsikor) smakligt utseende, ett häftigt namn och dyr marknadsföring så kan man tiodubbla priset...
För att en häst ska få ett bra hull, bra temperament, mycket muskler, blank päls eller vad det nu är man önskar, så måste den få i sig sitt näringsbehov, som varierar med vikt, ålder, arbetsintensitet etc. Får den det (och för övrigt är frisk) så blir den allt enligt ovan. Får den inte det, så spelar det ingen roll vilket fantastisk helfoder man stoppar i den! Men det är som med sockerpiller, tror man på det ser det ut att funka...
Jag vet att det är enkelt, och "mode" att köpa ett foder som utlovar guld och gröna skogar. Men vill man sin häst det bästa (och det vill väl alla?) är den bästa investeringen att skaffa sig kunskaper om foder och utfodring, analysera grovfodret och beräkna foderstat utifrån hästens behov (alt ta hjälp med det).
Det finns inga mirakelfoder!!
För att "build-up" ska bygga muskler krävs att hästens foderstat behöver detta komplement av protein. Om proteinbehovet redan är fyllt kommer det extra tillskottet göra mer skada än nytta och det kanske är en felaktig balans mellan protein- och energiinnehåll som ger bristen på muskler? Eller ve och fasa, fel/för lite träning?
Utan en grovfoderanalys och en uträknad foderstat kan man således inte veta om "build-up" kommer att ge det man önskar. Och har man ändå analyserat och beräknar så inser man att det finns både billigare och effektivare tillskott.. Om det nu skulle behövas.
Men det impar förstås inte lika mycket på stallkamraterna.
Jag menar, en "riktig" häst kan väl inte äta vanlig gammal sketen havre??! Värsta stenåldersfodret... *ironi*
Nä, hjälp foderföretagen öka sin vinst istället, så de kan fortsätta hjärntvätta hästägare.