Muskeluppbyggande müsli?

N

NataliTM

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter färdigfoder i müsliform som fungerar muskeluppbyggande/bibehållande.

Jag har fått tips om Dynavena, som verkligen verkar jättebra. Problemet är att det är dyrt och svårt för mig att få tag i (just där jag bor verkar ligga mitt i en gråzon där det verkligen inte finns en enda återförsäljare :crazy:).

Så nu undrar jag helt enkelt om någon har något foder att rekommendera? Eller varna för?

Sv: Muskeluppbyggande müsli?

Dodson & Horrell har en müsli som heter Build up som kanske skulle kunna vara ngt.

vad var det i det fodret då som skulle göra att det var muskleuppbyggande och bibehållande? Har hästen en bra foderstat där den får alla byggstenar och tränas på ett korekt sätt så kan den bygga msukler på det, det behövs inga dyra foder för det om din häst inte har ett väldigt stot behov av nånting.
Hästar bygger muskler av protein så är det du ska kolla efter men den bygger inte mer bara för att du över utfodrar med det...
Min häst byggde jä'tte fina muskler på sitthösilage och 0,3 kg krafft protein/dag skulle äskert funkat utan krafften men han ahde haft proteinbrist så ville vara på den sälra sidan.

Dodson & Horrell har en müsli som heter Build up som kanske skulle kunna vara ngt.

Jag har hört talas om det och tänkte köpa in en säck och testa iaf.
Har du själv provat eller hört några bra/dåliga erfarenheter av detta foder?

vad var det i det fodret då som skulle göra att det var muskleuppbyggande och bibehållande? Har hästen en bra foderstat där den får alla byggstenar och tränas på ett korekt sätt så kan den bygga msukler på det, det behövs inga dyra foder för det om din häst inte har ett väldigt stot behov av nånting.
Hästar bygger muskler av protein så är det du ska kolla efter men den bygger inte mer bara för att du över utfodrar med det...
Min häst byggde jä'tte fina muskler på sitthösilage och 0,3 kg krafft protein/dag skulle äskert funkat utan krafften men han ahde haft proteinbrist så ville vara på den sälra sidan.

Jag har ett gammalt fölsto som faller ur, därför vill jag prova ge henne färdigt müsli som visat sig fungera muskeluppbyggande.
Och jag föredrar färdigfoder av den anledningen att det helt enkelt är enklare att fodra med.

Mitt sto började falla ur tre veckor efter fölning (snålade lite med fodret i hopp om att slippa diarré på fölet), hon var dock i mycket bra hull fram till dess. Jag fodrade upp henne med lusern, havre och olja, och jag är riktigt nöjd med resultatet (och snabbt gick det). Jag tror säkert att det finns någon dyrare müsli som kan ge samma resultat, jag har bara ingen direkt erfarenhet av dessa. Spillers Conditioner Mix skulle vara riktigt bra på att få hästar snygga enligt foderförsäljaren (säljer flera märken).
U

Ja, jag hade det för några år sen, men min häst bygger muskler bara genom att titta på kraftfoder så jag vet inte om det gjorde någon skillnad eller inte.

Hur gammalt är stoet? Vår gammelgubbe får Sixteen Plus Mix från D&H och det verkar funka bra på honom.

jo men om nu just det fodret skulle vara så "speciellt" vad är det speciella i det ??
Nä'r jag har kollat på foder så tkr jag att muslin verkar vara dyrast och har då aldrig läst någon stans att det skulle vara lättare för hästar att bryta ner musli. Skulle fodra med lusern (är som ett färdigfoder men räknas som grovfoder)

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter färdigfoder i müsliform som fungerar muskeluppbyggande/bibehållande.

Jag har fått tips om Dynavena, som verkligen verkar jättebra. Problemet är att det är dyrt och svårt för mig att få tag i (just där jag bor verkar ligga mitt i en gråzon där det verkligen inte finns en enda återförsäljare :crazy:).

Så nu undrar jag helt enkelt om någon har något foder att rekommendera? Eller varna för?

Vad som kommer att hjälpa dig bygga muskler på din häst beror på vad den får i sig i övrigt och vilket arbete den presterar.
Det enda vettiga tipset blir således att räkna ut vilket näringsbehov den har, analysera grovfodret och räkna ut en foderstat. Allt annat är gissningar taget ur luften.
OM den behöver proteintillskott är soja både effektivt och billigt. Helfoder i stil med Dynavena är dyrt och onödigt, men med effektiv marknadsföring kan även det bli eftersträvansvärt... Är du beredd att lägga de pengarna på din häst är det en bättre investering att köpa in ett analyserat grovfoder med bra värden för din hästs näringsbehov och låta någon kunnig räkna ut en lämplig foderstat. Det mår din häst bäst av.
Man kan inte ge extra protein "för säkerhets skull", hästar kan bli riktigt dåliga av det (har sett skräckexempel).
Kom i håg att inget foder i världen ger mer muskler utan komplettering av en välavpassad träning...

Mitt sto började falla ur tre veckor efter fölning (snålade lite med fodret i hopp om att slippa diarré på fölet), hon var dock i mycket bra hull fram till dess. Jag fodrade upp henne med lusern, havre och olja, och jag är riktigt nöjd med resultatet (och snabbt gick det). Jag tror säkert att det finns någon dyrare müsli som kan ge samma resultat, jag har bara ingen direkt erfarenhet av dessa. Spillers Conditioner Mix skulle vara riktigt bra på att få hästar snygga enligt foderförsäljaren (säljer flera märken).
U

Jag blir lika ledsen varje gång jag läser om "mirakelfoder". Vad tror ni att de innehåller som ger dessa fantastiska resultat med hästarna, superplantor från Jupiter eller?? Även färdigfoder bygger på olika sädesslag etc, men genom att förpacka dem snyggt, ge dem ett (för männsikor) smakligt utseende, ett häftigt namn och dyr marknadsföring så kan man tiodubbla priset...
För att en häst ska få ett bra hull, bra temperament, mycket muskler, blank päls eller vad det nu är man önskar, så måste den få i sig sitt näringsbehov, som varierar med vikt, ålder, arbetsintensitet etc. Får den det (och för övrigt är frisk) så blir den allt enligt ovan. Får den inte det, så spelar det ingen roll vilket fantastisk helfoder man stoppar i den! Men det är som med sockerpiller, tror man på det ser det ut att funka...
Jag vet att det är enkelt, och "mode" att köpa ett foder som utlovar guld och gröna skogar. Men vill man sin häst det bästa (och det vill väl alla?) är den bästa investeringen att skaffa sig kunskaper om foder och utfodring, analysera grovfodret och beräkna foderstat utifrån hästens behov (alt ta hjälp med det).

Det finns inga mirakelfoder!!

För att "build-up" ska bygga muskler krävs att hästens foderstat behöver detta komplement av protein. Om proteinbehovet redan är fyllt kommer det extra tillskottet göra mer skada än nytta och det kanske är en felaktig balans mellan protein- och energiinnehåll som ger bristen på muskler? Eller ve och fasa, fel/för lite träning?
Utan en grovfoderanalys och en uträknad foderstat kan man således inte veta om "build-up" kommer att ge det man önskar. Och har man ändå analyserat och beräknar så inser man att det finns både billigare och effektivare tillskott.. Om det nu skulle behövas.
Men det impar förstås inte lika mycket på stallkamraterna.
Jag menar, en "riktig" häst kan väl inte äta vanlig gammal sketen havre??! Värsta stenåldersfodret... *ironi*
Nä, hjälp foderföretagen öka sin vinst istället, så de kan fortsätta hjärntvätta hästägare.

Skulle jag ta det som jag fallit för myten om magiska fullfoder? (eftersom du citerar och svarar på mitt inlägg?) Ska erkänna att jag inte analyserat gräset och inte heller räknat ut hur mycket hon äter av det varje dag, men jag kan se att hon behöver mer mat och hon får havre, lusern, betfor, foderjäst och mineraler. Ok, lite på en höft men jag får vänta med att räkna på riktigt tills vi stallar in. Av mina pållar var det bara en som periodvis gick på krafft groov, för att jag fick veta att hon skulle dämpas lite, hon var ganska pigg och glad ändå.:rofl:
Jag tror som sagt inte heller på allt de magiska foderna lovar men jag tror att rätt valt fullfoder kan göra samma jobb som min lågbudgetblandning men det blir mindre pytsande och dyrare. Det jag uppskattar mest med att pytsa själv är att man kan förändra proportionerna efter behov.
/U

Det var mest foderförsäljarens kommentar (som var med i ditt inlägg) om att fodret gav "snygga hästar", som upprörde mig. :)

Det var mest foderförsäljarens kommentar (som var med i ditt inlägg) om att fodret gav "snygga hästar", som upprörde mig. :)

Ok.. Jag kände mig bara missförstådd eftersom jag hellre valt att lägga pengar på annat än färdigfoder genom tiderna.
/U

Hallå, jag frågade efter ett bra färdigfoder i müsliform som kan hjälpa till att bygga/bibehålla muskler. Och om någon har erfarenheter av någon typ av sådant.

Jag frågade inte efter vad ni tycker om färdigfoder i sig och vad ni ger era hästar etc etc. Hur ni räknar ut foderstaten och annat bullshit. Precis detta frågade jag INTE efter.

Varför kan ingen på ett vuxet sätt svara på min fråga istället för att börja tjäbbla om rätt och fel i ämnet?

Tycker ni att jag gör helt fel som ens ställer frågan, är ni mycket välkomna att höra av er till mig och tala om detta så lovar jag att ge er tydliga svar på era frågor.

Jag har heller inte bett er tala om hur jag bygger muskler på min häst, så det är ingenting ni behöver informera mig om.
Var min fråga verkligen så vansinnigt dåligt formulerad att den är otroligt omöjlig att förstå?

Ja, jag hade det för några år sen, men min häst bygger muskler bara genom att titta på kraftfoder så jag vet inte om det gjorde någon skillnad eller inte.

Hur gammalt är stoet? Vår gammelgubbe får Sixteen Plus Mix från D&H och det verkar funka bra på honom.

Tack för ditt svar. Jag är glad att NÅGON kunde förstå frågan som ställdes.

Min tant är född -91 och faller ur ohyggligt snabbt när hon går på bete.
Hon rids inte särskilt hårt och jag är inte ute efter att få henne i tävlingskondition.
Det jag är ute efter är främst att hon ska kunna se OK ut när jag skickar henne till hingst i vår. (och att folk inte ska tro att det är en vanvårdad häst som står i hagen när dom passerar)

Vet inte om det är vidare omoget att diskutera analyser om du tycker det verkar som din häst saknar något, eftersom den inte sätter muskler.
Men rent praktiskt borde det nog vara bra att leta efter en müslie som ligger högt i protein och fett (det var det jag fick genom lusernpellets (15% smbpr) och olja men eftersom du gärna vill ha muslie så vet jag att de flesta tillverkare har flera sorters müslie som ligger högt i protein och fett. Jag vet att Spillers har några sorter som ligger runt 15 och 16% protein eftersom jag läste på dem häromveckan. (Personligen betalar jag hellre 5 kr/kg än 10 kr/kg men det är upp till var och en och det var inte det tråden handlar om). Den Spillersen jag fick rekommenderat innehåller 12,2 MJ, 5% fett, 14% protein. Deras Stud och Youngstock feed innehåller 11,8 MJ, 4,75 fett och 16% protein.
Jag vet inte om den är så mycket längre än så? Vart man väljer att hämta näringen ifrån spelar kanske inte så stor roll bara smältbarnäring kommer, i rätt mängd och rätt proportioner.
/U

Salsa xtra mix. 10MJ o 120g smbrp
Inte extrema värden men svenskt.
// Linda

Fast innehåller inte det Rapsolja? Och det ska väl inte vara så bra vad jag hört?

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka