Muskelskada, snälla hjälp!

Sv: Muskelskada, snälla hjälp!

Okej, men om hon är bättre, kan hon inte gå ut då? Hon är oftast lugn och går och strosar, men ibland så kan hon ju få något ryck..

Jag läste nånstans att när dom får såhär så blir dom stela och har ondast när dom står/stått stilla, och behöver få komma ut i hage, men det stämmer inte alltså?

Hm, hon hade slutat skakat när dom i stallet lagt på henne ett täcke.. Ska se hur hon ter sig idag, ska alldeles strax åka.

Jo det stämmer att det blir mer ont om de står stilla men det är ju en avvägning alltid, rusar hon runt så kan det ju bli värre.

När vi har haft liknande skada var det en lugn häst så han fick gå ut i mindre hage och vi gick korta promenader flera gånger om dagen för att hästen skulle röra sig men lugnt.
Han var dock aldrig halt eller gick annorlunda utan såg bara allmänt ledsen ut.

Kanske frös hon för att hon stod mer still i hagen än hon brukar eftersom hon slutade skaka när hon fick täcke på?!

Håll koll så att hon äter som vanligt, det kan ju göra ont när hon tar ner halsen.
Det vore ju hemskt med kolik ovanpå allt detta:crazy:

Håller tummarna för att det ser bättre ut idag.

Knölen hade ändrat sig, blivit avlångare, mer spetsig neråt och aningen hårdare (?). Tog temp, 07.30 hade hon 38.1 (feber för B), gick ut och kollade gången, hon gick betydligt renare än igår, i princip helt ren, lite stapplig när jag vände henne med vänster som innerben. Hon såg i princip ren ut, jag kollade inte jättejättenoga då hon ändå skulle stå inne pga febern.
Kl 10.00 tog jag temp igen, den stod då på 37.7grader. Kände på knölen igen och jag tror den kändes lite mjuk och bubblig när man känner löst, men när man trycker på den känns den lite bulligare. Hon tkr inte om när man tar där iaf.

Vad säger ni?? Jag tycker det känns som en enorm förbättring, hon har ju absolut inte så ont som igår eftersom hon i princip går rent.

Anledningen till att hon frös igår tror jag är för att hon säkerligen hade feber, högre än idag.

Varör ser det vått ut runt svullnaden? Är det av någon salva du hade på?

Varför tror du att hon hade feber igår?

Det är väl troligt (om hon har vilat pga kotledsinflammation särskilt) att hon sträckte sej åtminstone när hon halkade, hon är kanske inte så väldigt vältränad heller då. Skakningarna kan ha berott på smärta som sagt, och akut smärta kan också ge feber om den är kraftig.

Du ska absolut inte rida henne, ring veterinär idag och rådgör, troligen ska du leda hästen men inte låta henne springa fritt. Du kanske kan få maila/sms:a bilder till vet?

Det är liniment på bullen.
Nä men eftersom hon gick så orent igår och hade ont så kanske hon fick feber av smärtan, tänkte jag.

Jo hon är rätt vältränad ändå, hon hade kotledsinflammation i juni om jag minns rätt, tog på mig 3-4 mån att sätta igång henne. Efter inflammationen och vilan kändes hon finare än nånsin, så hon har byggt mer muskler än innan, orkar mycket mer osv.

Har pratat med vet. nu, hon tyckte också det lät som ett Hematom, "lårkaka".. men det behöver inte Bara vara det, det kan även vara muskelbristning samtidigt sa hon. Hon ska få stå på box tills på måndag, sen får hon gå ut i hagen om hon inte flänger runt och har sig. Vila helt i en vecka. Sen får jag se hur det ter sig med tiden..

Uppdaterar. :) Idag hade hon ingen feber alls, hon gick rent (helt rent?) och knölen var betydligt mindre. Så jag släppte ut henne ändå, gud vad glad hon vart. Rullade flera ggr och pep och sprang lite. Sen höll hon sig stilla och stod och åt ;) Hade jag väntat tills imorgon hade hon varit ännu galnare..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka