Muskelskada, snälla hjälp!

josefinefreed

Trådstartare
Idag när jag var ute i hagen och fotade min häst så lekte vi lite, så att det skulle bli lite action på bilderna. Efter en stund så skulle hon ladda för galopp i en sväng och slirade med ena bakbenet och gick omkull pladask på sidan, upp och hoppa igen och helt fräsch i både skritt och trav. Jag gick iväg en halvtimme och hämtade henne sedan då hon stått och ätit en stund, då är hon ofräsch fram, går väldigt trippigt med frambenen, såg ut att sitta upptill i bogen eller nånstans där.
Jag tar in henne och visiterar, hittar en stor "bulle" mellan frambenen på vänster sida, baktill alldeles framför där sadelgjorden ska sitta.

Har hon fått en smäll på muskeln tro? Om inte, vad kan det då vara? Den är mjuk och bubblig. Jag har ringt vet. för rådgivning men inget svar, och jag anser inte att det är akut nog att ringa distriktaren.

De jag har pratat med tror att det är en vanlig smäll på muskeln, som man vilar bort. Jag ska även testa Orudis (?), antiiflammatorisk gel eller så, som zon för oss människor. En kompis häst har fått sånahär nåra ggr och gått ner efter nåra dagar med Orudis.

Vad tror ni om dethär?? Jo en sak till, är det någon funktion hos hästen som försvagas när dom har en sånhär typ av skada? Hon kom in nu runt 21 och frös!! Hon fryser aldrig annars, nu är det -13 och hon fryser inte ens vid -25 annars...

Tacksam för all hjälp!

/ Jossan

Sv: Muskelskada, snälla hjälp!

Det är väl troligen en rejäl sträckning, men om hästen skakar är det troligen av smärtan, hästar skakar när dom har riktigt ont.

Tack för svar!! :)

Okejokej. Är det någon fara isf? Ska jag bara låta henne vila och sen börja skritta när hon går rent igen?

Bild:

Det kan vara 'bara' en sträckning, dvs muskeln har sträckts lite för mycket men utan att muskelfiber gått av i någon större omfattning. Det kan också vara en mer eller mindre stor muskelbristning och i värsta fall ruptur.

Mitt fbl fick en muskelruptur på en bröstmuskel, och i hans fall var behandlingen vila (på box), antiinflammatorisk och smärtstillande, och sen korta promenader vid hand som utökades med tiden. Ingen hade, då de lätt kan slita upp det igen om de busar eller brallar till. Det positiva är att det är rätt god prognos på muskelskador om det inte innefattar andra problem, svullnaden trycke rpå nerver etc. Min fick laser med, jag inbillar mig det hjälpte men kan ju inte bevisa det.

Tack för svar! :)

Hoppas på att det är en lättare sträckning då.. eller mindre stor muskelbristning. Det värsta var ruptur va? Och det fick din häst? Lät ju inte så jättefarligt det med.. hur länge hade han den innan han vart frisk?

Oj, jag minns inte riktigt, det gick ju rätt fort innan den sas inte märktes, men längre tid innan han var helt tillbaka. Minns faktiskt inte, men första månaden var box och sjukhage, sen när han fått komma ut i vanlig hade tänkte jag ju inte på den så mycket.

Det KAN ta mycket lång tid dock, han skadade sig på hösten och de sa direkt att jag fick räkna med att resten av året var han borta från träning (hoppning etc alltså). Men han läkte förvånansvärt fort, så kan det ha tagit 2-3 månader totalt kanske?

Okejokej.

Åh, vad less man blir.. :( Skulle egentligen ha ridit ut med en kompis, men då min nya kamera kom idag så bestämde jag mig för att fota donnan ist och leka i hagen... varför varför varför.. Vi har precis kommit tillbaka från en kotledsinflammation... Suck. :( Menmen, bara att ta sig igenom det..

Ja, och är ju inte säkert det är värre än en sträckning, men är 'bullen' kvar imorgon skulle jag ta ut vet.

Edit, det är lördag imorgon. Jag korrigerar till ringa och höra med vet, och ha henne inne på box och promenera lite om hon inte har alltför svårt att gå och inte släppa i hagen, om bullen är kvar.

Senast ändrad:

Okej.

Som sagt, min tränare/kompis/medryttare har fått sånahär bullar på sin ponny nåra ggr, och smörjer med ja nu minns jag inte namnet, men bullen brukade gå över efter nåra dagar med det.. Låter det värt att testa innan man tar ut vet?

Okej isf får hon stå inne imorgon då. :( Lillgumman. :(

Haken är ju att en bulle kan se ungefär likadan ut för ögat, men bero på helt olika saker. Är stor skillnad på t ex ett hematom efter en spark, och en muskel som är svullen, bara för att ge ett ex. Där det är så bra med vet om man inte säkert vet vad som hänt/är felet.

Jahaa, så det kan vara en hematom också?

Är lite nyfiken, hur tar vet. reda på vad det är? Alltså måste dom göra något eller kan dom klämma/känna och därav veta? Eller är det ultraljud/röntgen?

Vet brukar kunna känna rätt bra, jag vet dock inte exakt hur bra/inte bra de kan avgöra i mer tveksamma fall. Jag har haft två muskelskador, en av typen 'lårkaka, och så muskelrupturen då. I både fallen var det ju dock så tydligt att även jag själv kunde konstatera.

Att jag tog just hematom som ex var mest på att knölar kan bero på olika saker. Hur känns bullen förresten? Är den hård och spänd eller mer mjuk och 'vattnig'? Om den imorgon flyttat sig eller som 'runnit neråt' så tyder det på en svullnad och inte att det är själva muskeln som är svullen. Men jättesvårt sia över nätet. Min herre kom in från hagen SUPERHALT, men ingen svullnad. En timme senare hade han en liten bulle, och senare fick han en JÄTTESVULLNAD, som ganska fort gick ner/rann ner och gick bort, långt innan muskeln var bra.

Men som sagt, kika både på bullen och henne imorgon bitti, om bullen ändrats, hur den känns, om den är öm, om hon rör sig bättre eller sämre, är halt eller inte halt osv. Och så avgör du sen om du ska avvakta, släppa ut eller ringa vet. Det bökiga är att beroende på vad bullen beror på kan box vara bäst eller ute bäst. Men har du tur så ger det sig av sig själv imorgon vilket som är bäst. Och så hoppas vi bullen är puts väck och hon är helt ohalt och undrar när personalen på det där stället egentligen tänker släppa ut henne =)

Okej, tackar igen för bra svar.

Bullen är mjuk och vattnig.. Bra/dåligt tecken?? Jag får ta på den utan att hon bryr sig, men när jag börjar klämma och trycka blir hon sur, men långt ifrån jättesur.

Om det nu tyder på att det är en svullnad och inte muskeln, vad gör man då? Vad är det om inte muskeln liksom? ;o

Bra tecken tycker jag spontant, då är det vätska och inte själv muskeln som svullnad upp. Bra också den inte är öm. Förhoppningsvis är den mindre/borta imorgon och då är även hältan borta =)

Vätskan kan vara en en blodutgjutning, ett hemtom. Tänk dig ett riktigt rejält blåmärke. Dock kan det ju ha blivit t ex en övertänjning av muskeln också, men själva hemtomet i sig är (om det nu är det) ingen fara och går ner av sig själv med tiden. (Hirudoidsalva kan påskynda). Om det enbart är ett hematom och 'inget mer under' så är det bara låta hästen röra sig som den själv väljer, och gärna skritta den. Haken är ju att veta om det är något mer också. Brukar hon vara lugn i hagen, och har ni lika mycket snö som alla andra?

Här är lite bilder btw från min herres. Det här är dag två, det såg BÄTTRE ut dag ett, då var det bara en 'bulle' precis över muskelfästet, ungefär dubbelt så stor som den på din häst. Dock var den hård själva bullen.

Dag två som sagt, svullnaden är hård
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=147e012a-6605-4f08-a0bf-3491ba056438

Dag tre, här ser man hur svullnaden 'runnit neråt' och är betydligt mjukare, halvmjuk/halvhård ungefär
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=52161e07-801f-4045-95b7-80e9294e5ce8

Dag fem, syns ännu mer hur det runnit neråt, och här var den mjuk. Uppe vid själva skadan är det knappt svullet alls längre.
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=0ace854b-5ca1-4a91-a1a9-d5c0b26986ad

En vecka senare syntes ingenting 'på utsidan'. Däremot visade värmekameraundersökningen att han 'dragit till' muskeln på insidan av frambenet, högst upp med. Han var fortfarande halt då fast all svullnad var borta, men betydligt mindre halt.

Jag tror på en blödning om den är mjuk.
En muskelbristning kan det ju vara i vilket fall.
En muskel som får en ordentlig smäll kan ju få en blödning typ som vi kan få en lårkaka.

Kolla henne imorgon och rådgör med vet på telefon igen.

Jag hade inte släppt ut henne om hon busar mycket men är hon sådan som går lugnt och strosar så kan du ju släppa ut henne en stund då och då om hon är ohalt.
Är hon halt så håll henne inne.

Eftersom skadan sitter så dumt så skritta henne barbacka första tiden när hon är hel igen så att muskeln verkligen hinner läka ordentligt. Det är lätt att det blir en liten "håla" eller "rand" liksom där muskelbristningen har varit.

Fråga veterinären särskilt hur lång tid det tar innan muskeln är helt läkt.

Är hon halt eller mer svullen/påverkad så hade jag tagit ut veterinären imorgon trots att det är lördag.

Skakar hon så kan det bero på smärta och inte för att hon fryser för stark smärta kan också göra att man fryser för att det gör så ont.
Om hon skakar av smärta ska hon absolut ha smärtstillande men det vet du ju.

Senast ändrad:

Okejokej.

Åh, vad less man blir.. :( Skulle egentligen ha ridit ut med en kompis, men då min nya kamera kom idag så bestämde jag mig för att fota donnan ist och leka i hagen... varför varför varför.. Vi har precis kommit tillbaka från en kotledsinflammation... Suck. :( Menmen, bara att ta sig igenom det..

Anklaga inte dej själv, jag vet att man gör det, men det kunde ju ha hänt även om du inte varit i hagen och då hade du ju inte ens vetat vad som hade hänt.
Nu vet du ju och kan handla därefter.

Tröstkram

exakt så där såg Flipas förra skada ut på bröstet oxå, fast den var mjuk och sladdrig ;) Troligen sparkskada och fick tips av veterinär och massör att kyla de första dagarna (bäst om man kyler direkt med kylklamp el. liknande) för att svullnaden skulle gå ner, och sedan fortsätta massera med arnika! Flipa var visserligen aldrig halt eller stördes av det så hon fick fortsätta gå i hage och så tog vi några korta promenader... Min veterinär förklarade också att det var "någon" typ av vätska i bullen som skulle vandra "nedåt" och försöka hitta en väg ut typ, i vårat fall flyttade den sig nedåt mot ena benet och försvann sedan efter bara några dagar!

Ett annat tips jag fick nu när vi har fått en ny sparkskada på ena benet (jo, vi samlar på sparkskador haha) var att ge arnika i piller/tablettformat, svårt att säga om just detta har hjälpt denna gång men värt att prova... det ser fint ut utanpå nu iaf (1,5 veckor senare) men man kan ju inte va säker på hur det ser ut innanför huden liksom...

Och en sak som jag alltid glömmer i början ;) tempa! så du har koll på att hon inte får feber...

Hoppas det går bra med allt!

Okej, men hennes är mjuk och sladdrig också. :) Kanske är som på din häst då.. Eller hade inte din häst ont ens?

Okej, tack för svar! :):)

Okej, men om hon är bättre, kan hon inte gå ut då? Hon är oftast lugn och går och strosar, men ibland så kan hon ju få något ryck..

Jag läste nånstans att när dom får såhär så blir dom stela och har ondast när dom står/stått stilla, och behöver få komma ut i hage, men det stämmer inte alltså?

Hm, hon hade slutat skakat när dom i stallet lagt på henne ett täcke.. Ska se hur hon ter sig idag, ska alldeles strax åka.

Okej, låter bra. Men jag tvivlar ju på att det är bättre. :( Men vi får se! =)

Ja jag hittade dom bilderna igår då jag sökte. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka