Muskelproblem och kolikkänning

Iddefixen

Trådstartare
Hur gör ni för att hålla era hästar mjuka och fina i kroppen (botsett från ridning)? Märker ni skillnad efter vilodagar? Ger ni någon form av tillskott?
Har en dam som är känslig för vila (får inte vila), och ska inte bli kall. Det är inte lätt att alltid hinna rida. Och det är svårt att hålla dem riktigt varma.
Tycker att det det hela är lite överbeskyddande.

Samma häst har även kolikkänningar ibland. Inte riktig kolik, utan början till det. HIttar ingen orsak. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Muskelproblem och kolikkänning

En kompis till mig har en häst som ofta hade kolik känningar. Det visade sig att hennes special mineralfoder innehöll för mycket kalcium och att det var orsaken.

Jag försöker hålla min medryttarhäst mjuk med hjälp av väldigt varierande ridning och regelbundna besök av massör.

Jag håller hästen mjuk och rörlig genom framför allt mycket utevistelse (just nu dygnet runt), hennes förmåga att prestera hålls på topp genom varierande och motiverande ridning, väl planerade vilodagar efter tyngre pass samt just utevistelsen som gör underverk.

Har även gett B-vitamin vid tillfällen då träningen varit hårdare för motverka träningsvärk.

Kolikänningar saknar jag (som tur är) helt erfarenhet ifrån.

Min pålla blir stel så fort hon fått stå någon dag. Försöker se till att hon är ute så mkt som möjligt, och att jag hellre longerar 10 minuter än låter henne stå för många dagar/vecka.
Jag ger henne gurkmeja dagligen, och det funkar toppen på henne!

min blir tjurig och öm i musklerna när hon sätter/fäller päls, så då ger jag henne b-vitamin.
den enda skillnaden jag märker efter vilodagar är att hon blir busig och het.

Regelbunden massage. Stretching efter tyngre ridpass. Noga med framskrittning och avskrittning. Noga med sadeln. Vilodagar blir det gärna en promenad eller en stund i skrittmaskinen.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 285
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 657
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka