Muskelknutor?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
För några dagar sen kände jag två små "ägg" på vardera sidan på hästen. ca 10-15 cm nedanför ryggraden, ca 3-4 cm stora, den ena var lite större än den andra (lite mer avlång). De var itne stenhårda, utan kändes som ett kokt ägg. De ligger innan det 18:e revbenet slutar, annars trodde jag att det kanske var något organ. Men kan det vara muskelknutor? Jag känenr igenom min hästs rygg varje gång jag borstar (vilket är nästan varje dag, 6 ggr i veckan) och jag ahr aldrig märkt detta förut. Hästen har i princip stått de senaste två veckorna pga att han inte vill tömköras/longeras och vi väntade på en sadel. Förra veckan provred vi en sadel, och knutorna såg jag 3 dagar efter. Han kändes igenom av ET i juni (var helt felfri), men ahr inte haft någon anledning att ta ut henne igen då han ju inte har ridit pga att vi inte har haft en sadel.

Men kan det vara muskelknutor eller något annat?

Sv: Muskelknutor?

Hästen har ju först den ytliga muskulaturen och sen den djupa muskulature...

Jag hänger inte riktigt med var knutorna finns i förhållande till 18:e revbenet, ligger de bakom åt rumpan till?

Hejsan - alltid svårt att uttala sig om en bild och inte känna själv. Nära det område du har markerat finns ett bindvävsrikt område, longissimus costarums stresspunkt, den är dock oftast normalt lite längre bak. Du skrev att ingenting syns utan du känner det en bit ned i muskeln, jag tolkar det då som att det du känner är ett fastare stråk en bit ned mot revbenshyllan. Klart du kan ha ett spänt muskelparti om hästen är riden för första gången på rätt länge och att det känns som en trolig förklaring. Om det inte är så att det du känner är det helt normala "trådiga", "sega" parti av infästessenor för den tvärgående ryggmuskulaturen som finns i området. I så fall har din häst alltid haft det :)

Om det är mjukt och kaske varmt kan det röra sig om en blödning eller utgjutning som din häst fått under huden.

Om det är mjukt, ytligt och kallt, kan du ha fått en vätskebildning under huden, alternativt en blödning i muskeln. Jag har sett det i fall av dålig cirkulation och vid muskelinflammationer. Men det brukar stasa över större områden och man kan se "kanter" mot ljuset.

mvh
Lejonelle

Ja, och sadeltryck är det nog inte, för han reds med sadeln 2 x 30 min typ. Men jag vet inte vad annat det skulle vara heller.

Hm... Jag ska se om jag ser några kanter imorgon.
Jag vet inte om jag inbillade mig i tisdags (när jag upptäckte dom) att iaf det ena "ägget" var lite varmare än resten av huden, men borde det verkligen komma på samma ställe på båda sidorna?
Kan det komma av ridning?
Tycker du att jag borde ta ut ET?

Om det inte är så att det du känner är det helt normala "trådiga", "sega" parti av infästessenor för den tvärgående ryggmuskulaturen som finns i området.

Jag kan inte känna om det är trådigt, hästen har ganska tjock hud nu på vintern med mer underhudsfett, vet du något mer som kan tyda på att det är normalt?

Om det är väteskebildning eller en blödning, är det farligt? Hur behandlar man det? Vad orsakas det av?

Tack för hjälpen :)

Svårt för mig att ha en åsikt om vad du bör göra såhär på distans och efter att bara ha sett en bild på en fjärdedel av din häst :)

Är det så att din häst fått problem med sin förra sadel och han därför inte är riden så mycket under hösten?

Om det är en mindre muskelbristning eller blödning så läker det oftast bra och utan bekymmer. Låter konstigt att det ska uppstå på samma ställe på båda sidor om ryggen, därför inte så sannolikt tycker jag.

Muskelinflammationer kan ibland behöva antiinflammatorisk behandling och ibland läker de ut av sig själva.

Ett förslag är att jobba på som vanligt och se hur hästen reagerar på den nya sadeln, får du problem eller svårigheter av något slag som tyder på att hästen har ont i ryggen eller inte musklar sig normalt så kolla upp det i så fall.

Det är ju inte heller helt olämpligt att lägga in en koll och massagebehandling innan ni drar igång. Extra lämpligt vid sadelbyte för att inte ta med sig problem över till nya sadeln.

mvh
Lejonelle

Nej, han växte ur sadeln, sen blev han halt (hovledsvrickning) i juni, 7 veckor konvalescent, och jag red lite då med sadeln för han hade tappat så mycket muskler av att bara stå (fick stå i en konvalescenthage i 5 veckor, fick knappt röra sig), sen kunde han inte ha sadeln mer och jag har inte haft en sadel att rida med. Har måttbeställd och skickat fram och tillbaka och provat och trixat och donat, men inte lyckats hitta nåt förrän nu. Min nya sadel kom i torsdags, red igår. Provred sadeln för 1½ vecka sen. Hittills är det positivt, hästen gillar den och jag med.
Jag har alltså varit utan sadel helt i 4 månader. Har ridit lite barbacka emellanåt när jag har ridit ut, men har inte gjort det på ett bra tag nu.

Han har tömkörts och longerats under den här tiden, men då han den senaste 1½ månaden inte har velat alls och ahr tappat suget har jag trappat ner på det. Bara 3-4 ggr i veckan har jag gjort något med han, för han ville verkligen inte. Jag gjorde allt jag kunde hitta på, men han ville inte mer. Så han ahr tappat en del msukler nu, men så får det vara. Han har hellre att jag står och pysslar med honom och vi promenerar lite och gosar än att han longeras.

Har du några tips på hur jag ska känna om han ahr ont i ryggen? Min häst visar inte alltid sitt missnöje, ibland klipper han bara med öronen, men ibland gör han det för att hans pannlugg har flygit in i öronen. (lång lugg ;) ) Så jag vet inte alltid vad jag ska tro... Som det är nu visar han ju inget vad jag kan se eller känna, men det kanske är något i hans gång eller i ridning som jag ska vara extra upppmärksam på?

Kände igenom honom idag igen... De finns fortfarande kvar, men de är inte som kokta ägg. De är lite segare än så. Jag känner att något är fäst i dom, att det finns något under. Båda ligger på det 17:e revbenet, och det var snarare 15-20 cm från ryggraden, inte 10-15.

Är detta bra eller dåligt?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 322
Senast: lundsbo
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama