Muskelartrofi eller bara otränad?

Z

Zambezi

En häst här hemma har fått en grop på korset. Det är en ca 20 cm lång nersänkning (= grop) längst mittlinjen, och börjar någon decimeter ovanför svansroten och går framåt till ungefär korsets högsta punkt.
Någon som fattar, och som har någon teori om vad det kan vara?
Hästen rids inte alls hårt, men hon rids, så jag tycker att artrofi vore knepigt.

Hon är inte öm på gropen, och verkar inte besvärad av den i sitt dagliga liv, men hon är attans stel, och verkar inte bli mjukare vartefter vi rider henne. (Fast på den punkten får man kanske ha lite tålamod ... :angel:)

Det är säker en muskelbristning. Kan bero på spark eller överansträngning. Min pålle har en sådan på halsen.

Bristning? Hjälp!!! :eek: Vad gör man då? Hon HAR varit lite grinig och - som sagt - stel vid ridning, men inte så anmärkningsvärt mer än vanligt så att man tänkt nå't vidare på det.
Åtgärdar man eller låter man hästen vila?

Sacrum som trycker nerat? ganska vanligt att sacrum ligger fel, men inte alltid sa att det bildar en grop. Kan vara.

Bristning later konstigt, just där.

Jag tror inte man kan göra någonting. Min kompis häst fick en sådan grop när den haft korsförlamning. Den fick ju vila i samband med korsförlamningen men gropen får den nog dras med hela livet. Det är inget farligt, muskelvävnaden runt omkring kompenserar. Fast jag är ingen expert, har bara sett att många hästar (inklusive min egen) har sådana gropar.

Aha! Jag hade aldrig sett det förr, men å andra sidan har jag inte sett all världens hästar heller.
Så då kan man inte skylla på gropen att hästen går dåligt då ... ;)

Jag tror att det ska vara så. Är du orolig tycker jag att du ska fråga nån duktig häst människa i din närhet, som kan komma och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
Hästvård *suckar* vad är det nu som är fel. någon som vill analysera lite? för 3 år sedan köpte jag min nuvarande häst. en mycket speciell...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: calind
·
Hästvård gick runt i stallet och jämförde lite. det verkar som alla hästar har en öm punkt på ryggen längst bak i svanken. det var som att knäa...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: filliippaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka