muskel "bullar"

E

Equine

Min häst har konstiga "bullar/celluliter"(ser det ut som) på rump/lår muskulaturen har haft en kiropraktor ute men hon kunde inte svara på vad det va för något.

De är rätt stora och synliga för blotta ögat, inte direkt hårda, så några vanliga muskel knutar är det nog inte. Min häst är inte heller fet så att det kan vara fett som bullar ut

Någon som vet?

Sv: muskel "bullar"

Varför tar du inte ut en massör istället?

Jag har också sett hästar som ser ut på detta sätt, det du kan kolla är om det är likadant på bägge sidor, är det det så kan det vara något hästen bara har.

Annars kan ju orsak vara en gammal muskelskada så det är bindväven du känner.

Vi har ett knöligt sto i stallet och det är myskelbrisningar hon har. den "tunna muskel påsen" runt musklerna har gått sönder och muskeln har tappat sin form :o
(ett seriöst svar skrivet i en oseriös form :p )

Muskelbristningar brukar lämna spår i form av gropar eller "hål" i musklerna. Muskeln lagar sig med bindväv och detta kan kännas som knölar eller områden med annan konsistens än den omgivande muskeln. Det kan även vara ärr/förtjockningar som sitter i huden, inte i muskeln. Det kan vara skador i muskelfascian som Vimsan beskrev. Jag skulle vilja se bilder om du har eller ännu hellre känna med fingrarna :) har din häst några problem eller besvär av det hela?

Hälsningar
Lejonelle (hästmassör)

Lejonelle skrev:
Muskelbristningar brukar lämna spår i form av gropar eller "hål" i musklerna. Muskeln lagar sig med bindväv och detta kan kännas som knölar eller områden med annan konsistens än den omgivande muskeln. Det kan även vara ärr/förtjockningar som sitter i huden, inte i muskeln. Det kan vara skador i muskelfascian som Vimsan beskrev. Jag skulle vilja se bilder om du har eller ännu hellre känna med fingrarna :) har din häst några problem eller besvär av det hela?

Hälsningar
Lejonelle (hästmassör)

kan inte direkt svara på om han har besvär av det, han har varit lite kantig från och till, veterinären finner inget,därför tog jag ut kirop. han hade låsning i manken, vilket i sin tur har lett till att han avlastat hö.f och tagit upp mer belastning på vä.f för där hade han såk änglavinge, fanns inte ngt större i bak kärran förutom att hälsenan va lite ifylld och så dessa bullar.

Det är nog snart 2v sedan kirop va ute o jag tycker att de redan har blivit mindre, så det verkar ju uppkommit pga avlastningen fram,.

hmm, min häst har en "bulle" som sticker ut (avlång ca 9 cm :D ) på ena låret, detta har han haft länge, o när vi vet.besiktiga honom passa förra ägaren på o fråga va det va för nånting, o hon kände på den (mjuk o "dallrig" ;) ) och sa att det förmodligen va nån av senorna -eller va de är som håller ihop musklerna-, som hade åkte på sniskan eller hur hon uttryckte sej, iaf inget o bry sej om sa hon.
men de e ju va min häst har, nu vet ju inte jag hur det ser ut på din, men du kanske känner igen??

nej det låter inte som på min, min har en större(hade) ansammling med "knölar" typ

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama