• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Itchie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 506

Itchie

Trådstartare
Hittade denna shettis

som anges vara silver/mushroomsfärgad. Blev nyfiken då jag aldrig hört uttrycket mushroom eller sett en shettis med färgen samtidigt som silveranlagets förekomst eller frånvaro bland våra vänner shettisarna är föremål för diskussion. Vad är det :confused:? Den ser ju ut som en musblack utan vilttecken. Eller en isabell som är blekt till grå i stället för creme :p.

Vetgirig som jag är började jag genast googla efter info och kom över det här: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm.

Så - nu vill jag diskutera denna "nya" färg med er, kära bukare och färgnördsvänner som jag själv :angel:!

Sv: Mushroom?

Hittade denna shettis

som anges vara silver/mushroomsfärgad. Blev nyfiken då jag aldrig hört uttrycket mushroom eller sett en shettis med färgen samtidigt som silveranlagets förekomst eller frånvaro bland våra vänner shettisarna är föremål för diskussion. Vad är det :confused:? Den ser ju ut som en musblack utan vilttecken. Eller en isabell som är blekt till grå i stället för creme :p.

Vetgirig som jag är började jag genast googla efter info och kom över det här: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm.

Så - nu vill jag diskutera denna "nya" färg med er, kära bukare och färgnördsvänner som jag själv :angel:!

Än så länge vet man inte mer än vad som står på den sidan. Jag har varit i kontakt med en som är "inblandad" i det här (hon heter Carol och jobbar annars med silveranlaget hos Welsh bla), och de som hittills är testade är fuxar genetiskt och har inget silveranlag. Så det är nog bara och vänta och se....

Senast ändrad av en moderator:

Häftigt!

...det finns ju en del mycket konstiga färgvarianter som ingen verkar känna till riktigt...

Just denna är ju väldigt ljus, det finns en hel del mörkare mushroom-fuxar också och dessa är väl de som många trott är silverbruna eller silversvarta - vilket alltså inte är fallet eftersom de är testade genetiskt till fuxar.

För alla nyfikna så är det väldigt intressant läsning på Kellas Studs sida som Itchie länkade till. Man misstänker ju, som sagt, att det en ny okänd gen som orsakar denna färg och det som talar för det är att de flesta kommer från samma blodslinjer.

vilken snygg färg =)
den gillade jag, dock har jag själv aldrig sett den förut. Tycker det verkar som om det nästan är en mix :p

Alltså, jag blir bara mer och mer nyfiken på den här färgen! Tyvärr är nu annonsen borttagen och jag missade att skriva upp säljarens namn etc.

Det hade varit himla spännande att betäcka min Gletness Rockall-avkomma

med en "mushroom"hingst och se vad som ploppar ut...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka