Murade väggar i stall

the_connemara

Trådstartare
Hur fixar man en lättskött insida?

Så kort var frågan :angel:

Är det "bara" att lägga puts men göra ytan så jämn som möjligt och sedan måla med någon lättskött färg? Vad för färg?


Gärna lite bilder på hur era väggar ser ut :)
 
Sv: Murade väggar i stall

Plastfärg som används till betonggolv.

Grått kanske?
 
Sv: Murade väggar i stall

kanske det.. beror väl på vad som finns bakom putset?

tätt på båda sidor = illa
 
Sv: Murade väggar i stall

En fråga till förresten. Hur lätt är det att få insidan jämn och slät? Kan man få det liknande spackel?
 
Sv: Murade väggar i stall

Man kan kalka dem, blir väl vitt så fall. Kan även måla dem med silikatfärg (om det nu stavas så)
:)
 
Sv: Murade väggar i stall

Våra putsade väggar är målade med silikatfärg, den ska låta väggen "andas". Använde kalkfärg innan, men då fick vi måla flera gånger innan färgen täckte - med silikaten räcker det med en målning + att jag tycker färgen håller bättre.
 
Sv: Murade väggar i stall

vi har någon specialfärg som vi målar de gjutna väggarna i stallet med. ska kolla upp vad det är för nån, men jag vet att den iaf är dyr ;)
 
Sv: Murade väggar i stall

Vi målar om nu och har köpt stallfärg på Granngården. Dyr är den... Men vad fint det blir! Fungerar till trä, betong och puts.
 
Sv: Murade väggar i stall

En "lättskött insida" på stallet skulle för mig vara anpassad för permanentbäddar som kan mockas ut med traktor - dvs flyttbara och flexibla boxväggar. Skall man ha betongväggar faller idén, men då kan betongen genomfärgas så att inte sparkskador och annat syns så väl.
 
Sv: Murade väggar i stall

Man kan kalka dem, blir väl vitt så fall. Kan även måla dem med silikatfärg (om det nu stavas så)
:)

Inget kalk i mitt stall :eek: Ack så fint när det är nygjort men sen, nej tack. Jag vill lätt kunna spola och skrubba av årligen och efter x antalt år bara måla om. Mitt enda minne av kalkningen som liten är inte positivt :p

Tack för tipset om silikatfärg :)
 
Sv: Murade väggar i stall

Våra putsade väggar är målade med silikatfärg, den ska låta väggen "andas". Använde kalkfärg innan, men då fick vi måla flera gånger innan färgen täckte - med silikaten räcker det med en målning + att jag tycker färgen håller bättre.

Låter bra :)

Hur ofta målar ni om? Hur lätt är det att hålla rent?
 
Sv: Murade väggar i stall

En "lättskött insida" på stallet skulle för mig vara anpassad för permanentbäddar som kan mockas ut med traktor - dvs flyttbara och flexibla boxväggar. Skall man ha betongväggar faller idén, men då kan betongen genomfärgas så att inte sparkskador och annat syns så väl.

För tillfället är snarare tillräckligt stora boxdörrar/öppningsbara väggar mot stallgången lösningen på utmockningen av bädden. Det kommer bara vara 2 boxar så lösnignen att dra ut mellanväggarna känns lite overkill när det inte är ett gäng boxar på rad. Men vi får se. Nedsänkta boxar kan ju dock ställa till det, de kommer nog bli nedsänkta en hel del.

Väggarna ska isf vara av lecablock. Det är insidan på dem jag avser som "lättskött insida" i denna tråden.
 
Sv: Murade väggar i stall

Ah, smart. Och lecablocken, kan du inte ha dem naturligt "bruk-gråa" även efter målning - slitage syns mindre?! Det bör vara en färg som andas, men färghandeln är nog säkraste rådgivaren. Tänk på att ett stall ofta har högre luftfuktighet, vilket påverkar.
 
Sv: Murade väggar i stall

Ah, smart. Och lecablocken, kan du inte ha dem naturligt "bruk-gråa" även efter målning - slitage syns mindre?! Det bör vara en färg som andas, men färghandeln är nog säkraste rådgivaren. Tänk på att ett stall ofta har högre luftfuktighet, vilket påverkar.

Jag vill INTE ha lecablocken utan puts på, fy jösses vad det inte kan gå att hålla rent. Men hade tänkt ljusgrått eller liknande :)

Att rådfråga färghandeln när det är dags är självklart, men jag är så nyfiken så jag måste ju ställa tusen frågor här oxå :D
 
Sv: Murade väggar i stall

Kan tipsa om en färg från Teknos, som heter Ranch Exklusive, det är en ladugårds/stallfärg som är mkt tålig, går att högtryckstvätta.
Mvh Cissi (som jobbar i färgbutik :D)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 652
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp