Munsår vid stress?

alazzi

Trådstartare
Jag har haft det rätt tungt den senaste tiden. Naturligtvis blossar värsta sortens munsår upp. Oavsett vad "folk" säjer så får jag alltid munsår när det är mycket stress i livet. Aldrig annars. Det kan gå flera år mellan utbrotten men de kommer vid stress.
 
Det är väl rätt allmänt känt att stress kan trigga herpesvirus :confused:

Screenshot_20230520_221319_Chrome.jpg
 
Jomen det stämmer! Det är väldigt väl vedertaget också, både 1177 och Kry nämner stress som en av de huvudsakliga anledningarna till ett utbrott (tillsammans med stark sol och förkylning).

För mig är det nästan alltid stress som utlöser det, men sedan jag åt en omgång aciklovir förra året har jag, peppar peppar, inte haft några utbrott alls. Året innan det hade jag haft typ 6-7 utbrott på ett år men det verkar som att det kom av sig efter en kur aciklovir.
 
Jag är inte vårdutbildad, så ta det med en nypa salt. Men jag har fått lära mig att den typen av infektioner kan ligga "tyst" i kroppen och blossa upp när ens immunförsvar är nedsatt. Vilket det kan bli av t.ex stress. Så jag tycker inte att det låter konstigt alls.

Edit: Jag skrev visst för långsamt, trea på bollen 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 794
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 550
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 849
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1...
2
Svar
22
· Visningar
2 156
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp