Munsår vid stress?

alazzi

Trådstartare
Jag har haft det rätt tungt den senaste tiden. Naturligtvis blossar värsta sortens munsår upp. Oavsett vad "folk" säjer så får jag alltid munsår när det är mycket stress i livet. Aldrig annars. Det kan gå flera år mellan utbrotten men de kommer vid stress.

Det är väl rätt allmänt känt att stress kan trigga herpesvirus :confused:

Screenshot_20230520_221319_Chrome.webp

Jomen det stämmer! Det är väldigt väl vedertaget också, både 1177 och Kry nämner stress som en av de huvudsakliga anledningarna till ett utbrott (tillsammans med stark sol och förkylning).

För mig är det nästan alltid stress som utlöser det, men sedan jag åt en omgång aciklovir förra året har jag, peppar peppar, inte haft några utbrott alls. Året innan det hade jag haft typ 6-7 utbrott på ett år men det verkar som att det kom av sig efter en kur aciklovir.

Jag är inte vårdutbildad, så ta det med en nypa salt. Men jag har fått lära mig att den typen av infektioner kan ligga "tyst" i kroppen och blossa upp när ens immunförsvar är nedsatt. Vilket det kan bli av t.ex stress. Så jag tycker inte att det låter konstigt alls.

Edit: Jag skrev visst för långsamt, trea på bollen 😅

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera...
2
Svar
23
· Visningar
1 063
Senast: Aliide
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 192
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 567
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar