Munkpeppar

Sv: Munkpeppar

Sökte på gamla trådar ang munkpeppar och hittade denna så jag årerupplivar istället för att skapa ny.....

Mitt problem. Superhingstig vallack. Köpt munkpeppar, sitter här gladerligen med påsen.....Men hur 17 får jag i hästen pepparn??? den stinker ju peppar och hästen VÄGRAR. Vad har ni blandat med? Jag har provat blanda med korn, eggersman, blött och torrt. Tacksam för förslag!!!

Jag ger mitt "stoiga" sto munkpeppar just nu, under en "prövotid". Ger ca 15 g/dag och delar upp denna mängd på två givor - morgon och kväll. Blandar pepparn med vetekli och linfrökaka - blött. I foderhinken finns även torr pellets (åsebro cool), soja och oftast lite frukt. Inga problem att få i tösa detta.

Hur mycket peppar ger du??

Om du har tillgång till betfor, kanske det skulle funka att blanda i pepparn i detta - behövs nog ingen större mängd. Jag köpte ett kilo munkpeppar via nätet och frågade säljaren hur jag ska ger detta - hel peppar rekommenderade hon, då krossad smakar väldigt illa.

Annars vet jag inte riktigt vad man skulle kunna föreslå... *funderar*

Mvh Tessan

Jag måste helt fel ha fattat mängden.............Usch nu skäms jag. Har blandat i 1 dl per giva. Men 15 gram säger du, jag är ingen mat och bakmänniska, men det är väl ca 1 matsked? Det skulle bli 1/2 msk per giva??

Usch så dum jag känner mig.............stackars hästkrake:eek: Han har väl lagt av med hingstigheten bara av lukten från krubban...:rofl:

Jag måste helt fel ha fattat mängden.............Usch nu skäms jag. Har blandat i 1 dl per giva. Men 15 gram säger du, jag är ingen mat och bakmänniska, men det är väl ca 1 matsked? Det skulle bli 1/2 msk per giva??

Usch så dum jag känner mig.............stackars hästkrake:eek: Han har väl lagt av med hingstigheten bara av lukten från krubban...:rofl:

15 gram munkpeppar är ungefär 1½ msk. Men du kan ge både mer och mindre :). En dl är dock lite mkt :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 979
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka