Munkpeppar

TwiggyM

Trådstartare
Har sökt i gamla trådar men inte riktigt funnit det jag söker.

Är det någon som använt munkpeppar på sin hingstiga valack och hur har det fungerat?

VAR hittar man detta preparat?

Sv: Munkpeppar

Har sökt i gamla trådar men inte riktigt funnit det jag söker.

Är det någon som använt munkpeppar på sin hingstiga valack och hur har det fungerat?

VAR hittar man detta preparat?
Svar ja!
Det fingerar utmärkt på min lilla ponny o nu efter ett par omgångar med munkpeppar är hans beteende borta.
han fick senast för ett år sen ungefär.
han försökte betcäka mitt sto o jagade henne då hon brunsta. Var dag satt han fast med ett ben i henne täcke och bensnören.
Inget av detta ser jag till nu.
Du kan pm:a mig om du vill ha lite prov....

jag har aldrig prövat det själv, men har bekanta som gjort och är nöjda med resultatet. www.equiterapi.com är en sida/butik som jag tycker är bra :)

Det fungerar super på mina.
Under vissa peroider är det en förutsättning för att stot och vallacken ska kunna gå ihop öht(han betäcker gärna).
Stot blir lite dämpat i sin brunst och vallacken blir vallack igen.
Absolut värt att prova. För hans del är han så "känslig" på örter att halva dosen räcker.

/T

Vi hade probelm med ett sto som brunstade hela tiden o vallacken som blev hingst o vi fick ett mkt gott resultat på båda två.

http://www.hippok9.nu/

Nej, Munkpeppar fungerar inte på alla hästar, liksom allt annat preparat. Alla är olika individer, liksom oss människor. en sak fungerar på några, andra inte. Man får prova sig fram till rätt preparat helt enkelt.

Örtagården Salsta är billiga på munkpeppar...

Hej!

Vill gärna veta var man kan få köpa billigast örter till min häst? Vet du även ngt om kvaliten är olika på olika ställen?
Tacksam för svar. Munkpeppar mm.:rofl:

lite OT: Så munkpeppar kan även fungera väl på ston? Har ett sto som är väldigt.... stoigt. Myxket temperament/humör och rätt stark brunst.

Kanske något att ge även en sådan här häst då?! Djävulsklo är väl en annan ört som rekommenderas till detta?

Mvh Tessan

det är väl olika från häst till häst. ett par bekantas märr var så jävlig vid brunst att hon inte kunde åka transport, kunde inte köras inget gick och det blev inte bättre av munkpeppar.

testade det på min då hon brunstade som värst i sommar inte kul med en som dagarna i ända tar ut sig på att pissa och kråma sig för hingstarna bredvid då de tär tävlingsäsong :( och det hjälpte inte på henne heller. trode det först men icket gick över efter 3 dagar :(

vet dock vissa som det tydligen fundgerat för både märrar och nån hingst men tror ju inte du ska förvänta dig nån makaber förbättring. kanske lite? tror inte själv det hjälper eftersom det inte hjälpte pissmärrarna ;)

Som några redan skrivit så är det väldigt individuellt om det fungerar eller inte. Jag har dock bara bra resultat, och bla. mina hästar har jag fått riktigt bra resultat med. Både ston med riktigt jobbiga brunster (naturligtvis kollade jag upp henne hos vet. innan då hon var extrem), men även väldigt "hingstiga" valacker och hingstar.

Priserna varierar ganska mycket - finns både billigt, mellanpris och hutlösa priser :crazy:.

Bara att googla på örter för häst :)

Tackar för alla tips!

Allt har lugnat ned sig nu iom. vintens antågande och snart har valacken en unghingst i hagen istället frö sto.

Skall dock testa munkpeppar frammåt våren då valacken åter kommer att dela hage med sin flickvän.

Använde munkpeppar på mitt oerhört brunstiga sto som inte var ridbart. Kan inte påstå att det hjälpte särskilt mycket, men sen var hon ett extremfall också tror jag. Vet inte riktigt var vi köpte det, men var nog vi nätet någonstans, var så länge sedan så minns ej.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 979
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka