Munkpeppar

krambanan

Trådstartare
Hur använder man munkpepparfrön? Krossar och ger i maten bara? Dosering?

Vilket blir billigaste i längden? Frön eller flytande (eller om det finns andra)?

Var köper ni eran munkpeppar?

/Maria

Senast ändrad:
Sv: Munkpeppar

Köpte från hippok9 här på nätet. VÄÄÄÄÄLDIGT lång levaranstid och dyrt.
Kika runt bland trådarna här, det finns fler tips på var man kan få tag på det.

Jag gav min shettisvalak ca 1 msk av kornen. Hade ingen mortell så jag kunde inte krossa dom.
Men dom fungera utmärkt för det.
Gav honom i ca 1 månad, hans hingstiga beteende försvann på en vecka. Han blev mycket lugnare också.
Fick upprepa och ge en omgång till sedan vid återfall.

Är det pga hingstbettende du ska ge din häst?

Eustace gjorde en studie av munkpeppar - Vitex agnus castus mot Cushing, det var en del intressanta fynd i prel rapporten. Har inte sett slutrapporten.

Om du vill pröva bör du ju använda en beredning med standariserad dos, tablett eller flytande inte bara torkade växtdelar. Sök på Eustace och latinska namnet. Läkemedelsverket har en del produktuppgifter också. HH

Vi gav munkpeppar till vårt sto som var lite tråkig vid brunst ibland. Vi köpte först torkade korn, det vägrade hon att äta, varken krossade, malda, inpetade i äpplen, blandade med betfor....
När vi köpte flytande så gick det bra!

Eustace gjorde en studie av munkpeppar - Vitex agnus castus mot Cushing, det var en del intressanta fynd i prel rapporten. Har inte sett slutrapporten.

Om du vill pröva bör du ju använda en beredning med standariserad dos, tablett eller flytande inte bara torkade växtdelar. Sök på Eustace och latinska namnet. Läkemedelsverket har en del produktuppgifter också. HH

Tack. :bow:

Det var precis den studien som gjorde att jag nog ska testa Munkpeppar. Har inte heller hittat slutrapporten.

Vet du några mer preparat än den i studien som är standardiserad (om ens den är det)? Finns ju Femicur. Men har ingen aning om hur många tabletter jag skulle behöva ge av det.

Ska kolla på läkemedelsverket.

/Maria

Vi gav munkpeppar till vårt sto som var lite tråkig vid brunst ibland. Vi köpte först torkade korn, det vägrade hon att äta, varken krossade, malda, inpetade i äpplen, blandade med betfor....
När vi köpte flytande så gick det bra!

Bra att veta. Min är med rätt kräsen. :d

/Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
640
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023