Munkpeppar

_Runaway_

Trådstartare
Någon som ger sin häst det? har hört av en tjej i stallet att det är bra för ston då de blir lugnare vid brunst. Hon använder det på sitt sto. undrar hur/om det funkar och så.
 
Inte häst och inte nu. Marsvin, samma effekt fast det har också effekt på om de blir lättare att få dräktiga eller att para, är inte riktigt säker på det... (har gett det även till hanar)
 
Munkpeppar ska väl användas till exempelvis ston som är besvärlig vid brunst eller för att lugna ner hingstar och dyl. Alltså vid hormonproblem?

Det här var det enda jag kom på, är en örtblandning från Dodson&Horrell:
"STROPPY MARE - örtblandning avsedd för ston med uttalat 'märr-beteende'. Innehåller bland annat örten 'Monks Pepper Berris' så kallad då det sägs att munkar och nunnor använde denna ört för att upprätthålla kyskheten!"

Mvh Huntress :)
 
Ja och min pålla är väldigt besvärlig vid brunst. Därför tänkte jag testa det och se om det funkar.
 
Men börja med att titta på vilken typ av besvär din pålla har vid brunst, för det är avgörande för vad du bör välja. Det är här som man kan falla på eget grepp, och inte få det önskade resultatet.

Munkpeppar används för det mesta vi sk översexualitet, passar bla bra till hingstar som står på blandstall men även nyligen kastrerad valack. Ston som uppvisar klara översexuella symtomer, typ rider på sina hagkamrater vid brunst osv.

Örtblandningar passar till ston som uppvisar tjurighet och bli mer eller mindre ohanterbara, eller oridbara i smaband med brunst. Även uppvisat obehag och annan lynnighet, örtblandning innehåller även den munkpeppar men också örter som verkar hormonstabiliserande. Funkar mycket bra även på pilska valacker.

Man brukar rekommndera en kontroll av vet om stoet har jobbiga brunster, det finns även medicinska orsaker som kan bidra till detta. Och varför annan behandlingsmetod kanske är mer lämplig, finner man inget på en sådan undersökning kan örter passa utmärkt.
 
Hade tre ston ett tag i stallet alla lika :devil:. Konstant totalt urflippade och hysteriskt brunstiga. Det räckte med att någon tittade på dom så blev de galna och de slogs inbördes och med allt och alla ägarna hade problem och det gick inte att arbeta dem på ett normalt vis och svansarna stod rätt ut och det skvalade om dem även när de var ensamna utan andra hästar, efter en helvetes fm. i stallet så fick jag nog och sa åt ägarna att de var tvungen att göra något åt dem och de har nu käkat munkpeppar en stund.
Idag var första gången alla hästarna var inne tillsammans sedan de började för ca två veckor sedan och det var två helt nya ston, de var lugna och mer harmoniska och det var inget av det gamla beteéndet kvar så långt :bump:

Så på dem har det gjort stor nytta. Dessa ston var helt urflippade och sexuellt totalt frusterade och de äter tydligen utan att blinka.

Min valack som dinglar ofta och mer än gärna med snorren har dock inte det sexuella behovet utan bara kontrollbehov som är nog så jobbigt både för honom och andra äter inte munkpepparen.

Så mitt tips till dig är - det är nog som det sägs, hästarna äter de örter de känner att de verkigen behöver- så be att få lite först av någon som använder detta för att prova innan du slänger ut pengar så du inte handlar i onödan.

MVH/
 
Ang. koll av dessa ston..
Vet. var ute i stallet för att göra vanlig vet.genomkoll av dessa två ston jag skrev om i tidigare inlägg och ena ägaren frågade just om detta med brunsterna.

Som vanligt... - Nej, det är MKT. sällan det är något fysiskt med dessa ston och det finns inte mkt. att göra åt det :devil: En del är sådana :confused: En del kan man spruta. Men om munkpeppar hjälper så är ju det bra!

Suck! Men vad kan man begära, när samma vet tittar in i en mörk mun utan lampa och känner efter med handen lite och säger - en hake-, tar fram raspen, raspar fem-sex drag och så var det klart :rofl:

MVH/
 
jag får låna av stallkompisen än så länge, hon vill ju inte att jag ska bli uppträngd i väggen etc etc, så hon hjälper gärna till. annars låter det ungefär som mitt sto, hon blir näst intill ohanterbar.
 
Jo det ges som lugnande...men ska absolut inte ges till dräktiga ston!Då funkar det som ett gift!
 
Så mitt tips till dig är - det är nog som det sägs, hästarna äter de örter de känner att de verkigen behöver- så be att få lite först av någon som använder detta för att prova innan du slänger ut pengar så du inte handlar i onödan.

MVH/

den enda brist hästar känner är saltbrist och de äter sålunda inte de örter den känner att den behöver, eftersom den inte kan känna behov av en ört
 
jag vet inte om munkpeppar fungerar, men du bör tänka på att det är karenstid för tävling på detta preparat
 
Mitt sto blir mer "nervig" (inte lika avslappnad, utan på tårna och spänner kroppen), en period i "cykeln". Har inte kommit fram till exakt när det är, men tror att det är som PMS; dvs innan brunst.
Har du erfarenhet av såna ston?
 
Om jag har, har själv en sådan märr som inte kan gå på ett normalt sett under brunst. Hon blir spänd och takten påverkas i allra högsta grad, dessutom ser hon ut som en carport i ändan med en traktor inkörd. Det är nära nog en ½mil mellan bakbenen.

Jag provade själv just munkpeppar från början, men se här bedrog snålheten visheten. När jag gick över på örtblandning, fick jag tillbaka min pålla i humör oavsett om hon brunstade eller ej. :cool: Alla spänningar försvann, vilket gjorde att jag inte behövde tänka på om hon skulle brunsta under en tävling etc. Sådant påverkade resultatet i allra högsta grad, det enda medel som jag vet har en viss tävlingskarens är djävulsklo med 96 timmar. Övriga är befriade ännu så länge.
 
Det finns väl en del olika blandningar; vilket "märke" har du provat (=varifrån köper du eller vilka örter?).
 
Jag har använt munkpeppar till två hästar men det var absolut ingen skillnad. Tror det är lite humbug- om det har någon verkar så är det väl på ägarens psyke :p ;)
 
Min veterinär rekommenderade att jag skulle ge mitt sto munkpeppar när jag skulle börja rida igång henne efter 18 månaders konvalecens (Engelskt Fullblod). Jag misstänkte starkt att jag skulle hamna i blåbärsriset alltför ofta, med tanke på att hon lekte vildhäst/BallaAllan på våra promenader.... Munkpeppar skulle ha en lugnande effekt.
Men jag gav det aldrig, började rida igång några dagar efter betessläpp istället,hon var lugn och fin eftersom hon antagligen inte sov så mycket i början.. Gräs liksom :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp