Munkpeppar, vad har ni för erfarenheter...

Sv: Munkpeppar, vad har ni för erfarenheter...

Kanelbulle skrev:
hmmmmm *funderar så det knakar*

Kan du inte hitta en lämplig flickvän åt honom?
Så han har nån att kasta ömma blickar på?
Tänk om nån sa till dig att du var "för gammal"? Hur skulle det kännas, även om de försökte säga det på ett fint sätt?
KAN man säga sånt på ett fint sätt??
Hoppas verkligen att det eminenta verket "Hästägarens Örtbok"
har nåt att komma med. :bump: :bump:

Den enda jag kan komma på som är i passande ålder, är i såfall "Ledar-Faster", men hon tittar mest åt ungvallackerna.
Hon vill inte heller samla på frimärken.

Ja vad ska man GÖRA, ingen bär sig åt som man vill...

Vårgalna är vad de är.

Tez1 skrev:
Funkar kanon på min vallack jag ger det vid behov dvs när han ser lite "sugen ut". Annars hoppar han så fort stot viftar med svansen.

/T

Skönt att höra att det funkar på någon individ i allafall.
Någon mer som har testat på vallack?

Boj skrev:
Försök först klura ut om valcken har hormonproblem eller bara allmänt översexuell, detta gäller även vid brunstproblem faktiskt. Här i ligger avgörandet för vad man skall välja, de flesta väljer enbart munkpeppar därför att den är "billigast", och går på ett rejält bakslag.

Munkpeppar kan användas när hästen uppvisar en översexualitet, dvs klänger på i stort sett allt som rör sig.

Örtblandningar som även innehåller munkpeppar, samt annat hormonstabiliserande. Används på hästar med hormonstörningar, dit kan även hingstiga valacker räknas. Dessa brukar ge de allra bästa resultatet, och man ger inte hela året utan endast under sommarsäsongen. Ston kan man behöva starta lite tidigare på, och även behöva avsluta lite längre fram på hösten.

Den jag ger fn till mitt sto är Tempremental, den är i flytande form och funkar kanon.

Titta lite här och läs, kanske något som stämmer överens med eran situation.

http://www.equimins.se/

http://www.hippok9.nu/

Har varit runt och kollat på de här hemsidorna nu, men har svårt att finna det jag söker...tacksam för hjälp.

Hästen ifråga klänger inte på allt som rör sig.
Klänger bara på ston.
Alla månader på året.
Preparatet du ger ditt sto, är det ämnat till vallacker också?

Nicke skrev:
Munkpeppar till hoppande vallack...fungerar det? Hur lång tid tog det innan det verkade i så fall? Måste man ge det livet ut, eller räcker det med en kur?
Dyrt och tveksam effekt tycker jag som provat på mitt sto i ett år.

Då återstår frågan, är det någon därute som har provat örtpreparatet "Tempremental" till sin hingstiga vallack? (tacksam för era erfarenheter..)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Kakis
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama