Munkpeppar för hingstiga valacker?

Sv: Munkpeppar för hingstiga valacker?

Stonas bunstcykel är på 21 dagar. Alltså var 21:a dag börjar en ny brunst, som kan vara från 2 - 7 dagar. Detta kan dock variera +/-.
Ditt sto verkar hur normal som helst och jag som håller på med avel skulle bli jättelycklig över ett sådant djur!

Hon kan alltså brunsta först i ett par dagar så går det typ 1 vecka sedan brunst igen osv :crazy: visst om man vill avla så:smirk: men jag hade tänkt mig henne som ridhäst o eftersom hon är så kittlig o känslig runt om "härligheten" :crazy: o "virveln" ner under magen o just där man har sin fot vid skänkling så är det lite av ett problem då hon gärna sparkar med bakbenet när jag bara försöker skänkla o ibland även bockar hon, :cry: har talat med vet, om det o dom säger att det hör ihop med brunsten, tyckte oxå jag skulle prova munkpeppar.;)

Finns örter att köpa på Örtagården salsta med. Dom Har jättemånga örter till hästar!

Min kompis gav sitt sto det, och jag fattade det som att hon gav kornen som de var. Men återförsäljaren måste väl veta?

KL
Jag skulle rekommendera att ge munkpeppartinktur till stona med krånglig brunst.
Och munkhumletinktur till hingstar o valacker.

Mitt sto var en rabiat okontaktbar pissmärr. Efter någon vecka med 20 cl munkpeppartinktur/dag (örten i flytande form, "avkok fast ändå inte...) kissade hon ur sig en massa frätande hormoner och blev som ny.

Det gick knappt att mocka den dagen. Det sved och rann ur ögonen så jag fick springa ut och andas. Och hästen blev regelbunden och mild i sina brunster. Innan var det jämt och hur som helst. Det rann klet och hon rullade med ögonen om man rörde henne. Kom en häst av manskön förbi höll hon på att ramla omkull av frustration...

Efter munkpepparkuren gick hon med valacker utan problem och kunde tränas även under brunsten. Mådde MKT bättre i allmänhet!!

Hingsten fick munkhumle och var helt ok att träna o hantera hemma. :love: Enda kruxet var inne på banan då han mest sprang och tittade på andra hästar. Så det blev kastrering ändå..:cry:
Om han sprungit mer framåt hade det aldrig behövts. var trevlig och vettig som hingst. Kanske pga att han fått munkhumle då och då sedan två års ålder.

Hej
vart köper man munkhumletinktur??
hittar det ingenstans.. har en 3 årig hingst som egentligen är världens snällaste men , är nu bara för hingstig när vi är borta
tänkte det kunde vara värt o prova..
mvh
prillan

Vi testade den rinnande munkpepparn till mitt sto o kompisens valack.. Fungerade inte alls på ngn av dem de sägs tydligen att de fungerar på ca 50%.
I den rinnande är det 25% alkohol:P

Kan vi inte dra igång denna tråden igen! Är ganska aktuellt för mig just nu!

Vart köper man det, vilken konsistens är bäst, hur mycket ska man ge osv osv!

Som sagt tidigare i tråden så är det bara att googla på munkpeppar så hittar du nog någon som säljer. Vad som kan vara bra att veta är att det är bra att börja INNAN man byter stall/hagkompisar - minst någon vecka innan så det hinner ta. Det är ingen akutmedicin.
För vår sent kastrerade ardenner funkar det jättebra.

Jag gav nog typ en matsked till islandspojken, en gång per dag i typ en vecka tror jag, så såg man resultat. Körde en period på några veckor, och sedan kunde vi sluta ge och han lät ändå bli stona.
Nu är han inte min längre, men jag ser att i år är han "lite väl" intresserad igen, dock går stona i hagen bredvid, så nya ägarna har inte givit munkpeppar i år. Kanske är det så att det behövs lite sådär i början på säsongen för att bryta beteendet.
8-åringen vi har har också varit väldigt intresserad av damer, men han verkar ha växt ifrån det nu.
Vi har köpt munkpeppar via internet av en svensk "örtleverantör", det ser ut som små lätta frasiga pepparkorn.

Det finns i flytande form som är mer effektivt och verkar snabbare. Dyrare också. Det finns också varianter med även andra örter som i Stroppy Mare och Stroppy gelding. Hormonise heter den rena flytande munkpepparen. Flytande är lättare att ge om hästen är misstänksam mot smaken, man ger ju väldigt lite då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 059
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30