Munkpeppar för hingstiga valacker?

Sv: Munkpeppar för hingstiga valacker?

Jag läste lite om det nu, lät onekligen ganska så användbart. Till mina egna PMS-monster-besvär också, haha :D

Kanske skulle värt att sprida infon till mina stallvänners odrägliga hästar...

Joru! :D här går det undan!

Där ser man vikten av att använda en attraktiv huvudrubrik :D
försökte nämligen plocka upp en tråd i samma ämne inne på Foder genom att använda en redan existerande tråd, men ingen va intresserad!

tack alla... ska i samband med flytt prova att ha min valack med ston i samma flock och han har ej gått med ston tidigare, är ej särskilt hingstig av sig, men stona är super ston som har lyckats övertala de flesta valacker tidigare :angel: så jag befarar det värsta. vi vill gärna att det funkar att ha dem tillsammans då allt blir smidigare, så jag tänkte att munkpeppar kanske kunde vara en hjälp att iallafall testa.

TACK återigen för alla svar och för intresset av ämnet! :rofl: :bow:

Ja det gör det, munkpeppare (agnus castus) har fått sitt namn just för att det användes av munkar, som ju måste leva i celibat... ;)

Ja det gör det, munkpeppare (agnus castus) har fått sitt namn just för att det användes av munkar, som ju måste leva i celibat... ;)

Ha! såklart! Tänkte inte ens på det, men det är ju givet nu när du påpekar det. vad kul, hoppas det hjälper!

Ja nu har jag beställt munkpeppar men hur mycket o hur ofta ska man ge då????? Vill inte göra fel!!!:crazy:

Fråga dem du beställde av, det kan säkert variera om du köpt flytande hur pass koncentrerat det är etc.

Där ser man vikten av att använda en attraktiv huvudrubrik :D
försökte nämligen plocka upp en tråd i samma ämne inne på Foder genom att använda en redan existerande tråd, men ingen va intresserad!

tack alla... ska i samband med flytt prova att ha min valack med ston i samma flock och han har ej gått med ston tidigare, är ej särskilt hingstig av sig, men stona är super ston som har lyckats övertala de flesta valacker tidigare :angel: så jag befarar det värsta. vi vill gärna att det funkar att ha dem tillsammans då allt blir smidigare, så jag tänkte att munkpeppar kanske kunde vara en hjälp att iallafall testa.

TACK återigen för alla svar och för intresset av ämnet! :rofl: :bow:

Du kanske ska stoppa i dom framfusiga stona istället:rofl:
Min lilla fia håller t o m hingstarna kort :mad: (självklart går DOM inte i samma hage, dock) men hennes yngre halvsyster är en riktig pissmärr som lyckades få igång t o m en gammal 18-årig valack att tro han var hingst plötsligt.:angel: Storasyster tog dock ur honom dom idéerna snabbt.:rofl: Hon håller ordning på killarna och även tjejerna.

Du kanske ska stoppa i dom framfusiga stona istället:rofl:
Min lilla fia håller t o m hingstarna kort :mad: (självklart går DOM inte i samma hage, dock) men hennes yngre halvsyster är en riktig pissmärr som lyckades få igång t o m en gammal 18-årig valack att tro han var hingst plötsligt.:angel: Storasyster tog dock ur honom dom idéerna snabbt.:rofl: Hon håller ordning på killarna och även tjejerna.

Ja egentligen vore det 100 ggr mer logiskt, för de är helt sanslösa, de TRYCKER nästan upp valackerna - har tidigare vad jag sett av dem typ backat in dem i hörn så att de typ MÅSTE klättra :D sett dem under flera års tid och de har väckt liv i de mest döda av män : )
men de är 3 stycken lika extrema, så det blir jäkligt mkt munkpeppar att trycka i andras hästar..... :D

vi får helt enkelt se hur det går. funkar det inte särar vi dem punkt slut - men det vore optimalt om det funkade.

Jag har ett sto som brunstar tok :crazy: mycket o ofta, har kollat upp genitalierna :angel: på henne o det är inget fel där.jag har oxå hört talas om munkpeppar men kan man andvända det för att få dom att brunsta mindre, hon är inte aggresiv o sparkas men hon "fjölar":rofl: massor...... o kan brunsta upp till en gång i månaden ibland :crazy: Börjar bli lite drygt nu:eek:
Tacksam för om någon kunde svara på min "lilla" fråga.

Stonas bunstcykel är på 21 dagar. Alltså var 21:a dag börjar en ny brunst, som kan vara från 2 - 7 dagar. Detta kan dock variera +/-.
Ditt sto verkar hur normal som helst och jag som håller på med avel skulle bli jättelycklig över ett sådant djur!

Ska man skicka mejl till dom och fråga?

men alltså hallå! :rofl: måste du fråga om det i en tråd, det är väl bara att maila eller ringa eller vad som helst? Förlåt att jag skrattar - ta det inte på fel sätt! men det verkar så mkt enklare att bara ta tag i det än att fråga i tråden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 866
Senast: mars
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 059
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30