munkorg ...

B

blohme

jag vet inte riktigt var tråden ska ligga, hör lite hemma på utrustning & lite foder ... men men ...

jag funderar på & köpa en munkorg till pållen min eftersom hon börjar se ut som en tunna .
men hur länge ska man ha dom på ? & hur mycket begränsar den ätandet?
& lite foderfrågor
jag ger just nu minimalt med betfor & ½kg grund ...
bör man ändra ngt på maten?

funderar på att kanske låta henne ha munkorgen på ganska mycket så kan jag öka kraftfodret, (det är inte de som gör henne tjock utan det är gräset)

Tacksam för svar (snabbt innan pållen spricker :angel:)

Sv: munkorg ...

En bekant har munkorg på sin häst som JA, redan ser ur som en tunna! Han har gått med den på hela tiden, med några pauser då dom stängdes in i vinterhagen. Vissa dagar har han dock fått gått utan. Vet inte riktigt hut mycket den begränsar ätandet men den har hjlpt iallfall. Den här hästen är ivarjefall en sån häst vars liv går ut på att äta så han vräker i sig FÖR mycket mat! Kan tänka mig att den begränsar ätandet till hälften! Dom får ju fortfarande i sig mat!

Tack för svaret :)

Du vet inte någon bra sida som man kan kolla på dom ? läste i en tråd om en från globus som man inte behövde grimma för ?

Varför vill du öka kraftfodret när hästen redan är för tjock? Har du inte fått det lite om bakfoten?;)
Hästen är ju först och främst gräsätare.

jag tänkte så att om hon har munkorg på sig så behöver hon kanske lite mer kraftfoder ... men eftersom jag inte har provat munkorgen ännu så vet jag inte fall det räcker med samma som hon äter nu ...
därför fråga jag :p

har förresten pratat med närmaste ridsportsbutik ..
dom har en för 560:- ... är det normala priser ?
såg nämligen någon på internet för 65:- & en för 225:- dom 2 var i plast .
kanske någon som kan berätta om någon bra?

jag vet inte riktigt var tråden ska ligga, hör lite hemma på utrustning & lite foder ... men men ...

jag funderar på & köpa en munkorg till pållen min eftersom hon börjar se ut som en tunna .
men hur länge ska man ha dom på ? & hur mycket begränsar den ätandet?
& lite foderfrågor
jag ger just nu minimalt med betfor & ½kg grund ...
bör man ändra ngt på maten?

funderar på att kanske låta henne ha munkorgen på ganska mycket så kan jag öka kraftfodret, (det är inte de som gör henne tjock utan det är gräset)

Tacksam för svar (snabbt innan pållen spricker :angel:)

Jag känner hästar som kan hålla bra hull trotts munkorg, vissa tappar fort i vikt. Du skriver att du funderar på att låta henne ha munkorgen på ganska mycket. Om det ska ha någon sörre verkan så skulle jag rekomendera att ha munkorgen på dygnet runt annars kommer hästen beta intensivt de timmar den är utan munkorg. Men låt hästen vila från munkorgen genom att gå i paddok eller ta in den ibland. Vilken modell du bör välja beror lite på hästen. Plastbyttorna kan skava om hästen har kort huvud. Jag gillar de i tyg, de formar sig bra.

Jag skulle i första hand utesluta kraftfodert eller dra ner på det, hästen verkar ju klara sig bra på gräset. Kraftfodert och betfor är energirikt och det är ju överskotts energin som lagras som fett. Hästar behöver stora mängder stråfoder så energin från gräset är bättre än energin från kraftfoder enligt min mening. Hur mycket rider du och hur hårt tränar du? Det avgör ju ochså hur du bör banta ner hästen.

Hon behehöver kraftfodret då hon rids minst 5 dagar i veckan ganska så hårt & ska tävlas varannan helg. Om jag tar bort det (vilket jag provat) så blir hon ngt seg i ridningen ...

jag ska kolla runt , hon har ganska lätt för att få skav .. så måste ha ngt mjukt .. alternativ att jag sätter ludd eller ngt runt kanterna.

kan man förresten bara sätta på munkorgen eller ska man "vänja in" dom??

Segheten kanske försvinner om hon går ner i vikt. Jag skulle som sagt tidigare här, ta bort kraftfodret och provat med munkorg ett tag. Går hästen ner i vikt och inte blir piggare, då kanske kraftfoder kan vara bra.

här är en bild på henne , & hon har 2½månad kvar på betet ... =jag måste skaffa munkorg ...
http://blohme.zoomin.se/P432957#body

ska prova med munkorgen & se .. :)

Varför har det blivit så poppis att så fort hästen rundar på sig så ska man sätta på munkorg!? Låt pållen beta även om hon blir lite knubbig, så länge den inte mår dåligt t.ex. av fång så är det väl inga problem. Munkorg är väl bra men jag tycker att det ska användas på hästar med anlag för fång eller som av någon anledning mår dåligt av att tugga i sig för mycket. Då är det ju ett bättre alternativ än att måsta stå och stampa i en grushage.

Tycker att man ska undvika att både "ha kakan och äta upp den". Ta bort kraftfodret och låt hästen käka, att hon blir lite seg på t.ex. tävlingar tycker jag att du får bjuda på, sommaren är till för att njutas av även för hästar.

Kicki :)

:bow::bow::bow:

Hittade inte rätt formulering att skriva i mitt tidigare inlägg. Men det var precis det här jag ville ha sagt. Tack för det!:)

Varför har det blivit så poppis att så fort hästen rundar på sig så ska man sätta på munkorg!?

Därför att folk börjat inse att det inte är bra för hästen att vara överviktig. Inte minst om hästen dessutom tränas hårt/tävlar så sliter det onödigt på dess kropp. Att äta upp sig hela sommaren för att sedan bantas hela vintern är inte heller hälsosamt precis. :crazy: Blir hästen för tjock av det bete man har så tycker jag att betesbegränsare är en mkt god investering: hästen får leva "sommarliv" utan att för den sakens skull fresta på sin kropp i onödan.

ts: Jag tycker att du ska ta bort kraftfodret, det gör bara din häst tjockare. När hästen väger mindre blir den oftast piggare.

Därför att folk börjat inse att det inte är bra för hästen att vara överviktig. Inte minst om hästen dessutom tränas hårt/tävlar så sliter det onödigt på dess kropp. Att äta upp sig hela sommaren för att sedan bantas hela vintern är inte heller hälsosamt precis. :crazy: Blir hästen för tjock av det bete man har så tycker jag att betesbegränsare är en mkt god investering: hästen får leva "sommarliv" utan att för den sakens skull fresta på sin kropp i onödan.

ts: Jag tycker att du ska ta bort kraftfodret, det gör bara din häst tjockare. När hästen väger mindre blir den oftast piggare.

Klart att det inte är bra att vara överviktig varken för folk eller fä!Men om hästen tränas och tävlar så blir den ju knappast smällfet. Och tycker ändå att det är konstigt att sedan betesred. kom så har problemet "ökat". Var och varannan ska ha betesred. till hästen.

Och jag vet inte vad andra har för hästar men våra går då ner i vikt utan att bantas för den skull. Då har dom ändå betat under 4 veckor utan att göra ett barr och på bra odlad vall. Att hästar är olika är väl inget snack om men personligen så tycker jag att allt för många allt för snabbt är inne på betesred.

Kicki :)

Varför då inte begränsa hästens betestid genom att flytta den till annan inhägnad eller stalla in den över natten? Varför ska man ta till en massa jox för människans lathet???

Varför då inte begränsa hästens betestid genom att flytta den till annan inhägnad eller stalla in den över natten?

Alla har inte möjlighet till det. Dessutom kan det i många fall vara värre för hästen, då den ofta tvingas gå ensam större delen av dygnet.

Jag använder inte betesbegränsare av lathet utan för att min ena häst ska må så bra som möjligt. Jag flyttar hästarna mellan bete och vinterhage, och 8 timmar på betet är lagom för min ena, men inte för min andra häst. Hon skulle snarare behöva gå där enbart 2 timmar. :crazy: Hon är otroligt lättfödd. Därför går hon med betesbegränsaren på betet, och kan således gå där lika länge som sin bror. Då är de bägge glada och nöjda!

kl
Lite OT
Varför är det mer okej att lägga på hästen ett täcke (vilket begränsar rörelserna på den till viss del) än att sätta på en häst med anlag för fetmna en munkorg?

TS Varför ska din häst ha kraftfoder blir den fet så är det ju inte direkt mer energi den behöver. Både betfor och Krafft grund är ju ganska energirika. Hästen blir inte piggare av mer energi när den är tjocck utan den behöver gå ner i vikt för att bli pigg (egen erfarenhet).

Hon behehöver kraftfodret då hon rids minst 5 dagar i veckan ganska så hårt & ska tävlas varannan helg. Om jag tar bort det (vilket jag provat) så blir hon ngt seg i ridningen ...

jag ska kolla runt , hon har ganska lätt för att få skav .. så måste ha ngt mjukt .. alternativ att jag sätter ludd eller ngt runt kanterna.

kan man förresten bara sätta på munkorgen eller ska man "vänja in" dom??

De flesta hästar behöver vänjas vid munkorg. De kan bli lite frustrerade innan de kommer att de kan beta med munkorgen på. Det viktigaste är att övervaka tills man ser att hästen vågar dricka med munkorgen. Eftersom du rider 5 dagar i veckan och tävlas så tycker jag inte att hon ska bantas ner för fort det tar på krafterna. Jag förstr att du vill att hon ska ha kraftfoder men prova att dra ner till halva ransonen eller ge henne en mindre mängd som belöning efter träningspassen. Jag tycker inte hon ser så farligt fet ut på bilden men ska något minskas ner så tycker jag i alla fall att det är kraftfodert du bör minska ner på i första hand.
Lycka till med din häst

Varför då inte begränsa hästens betestid genom att flytta den till annan inhägnad eller stalla in den över natten? Varför ska man ta till en massa jox för människans lathet???

hade jag haft möjlighet att ha henne inne tex över natten eller en hage utan så mkt gräs hade jag självklart gjort så ... men det har jag inte ...

okej , men hur länge / gång är bra att låta henne gå med den på i början? är det svårt för dom & dricka med den på eller det är bara att dom inte förstår att dom kan kanske?

har aldrig använt en sån tidigare så ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!