Sv: Munkorg?

Jag funderar också på en GG till fjordingen som fått fång i höstas.. Tycker det verkar vara ett bra alternativ. Men jag har klurat lite, borde man inte kunna ha den på på nätterna bara och inte dagtid? Då kan ju hästen klia, bråka me andra hästar ( :smirk: ) mm på dagarna iaf? Fruktanhalten i gräset är ju högre på natten också och minskar på dagen... Nån som tror de skulle va en bra idé?

Jag har tyvärr ett bete med alldeles för mycket klöver. Båda fjordhästarna kan ha haft lindrigare fång förra sommaren (hovslagare och veterinär oeniga) och måste behandlas därefter.
Min ena häst började med greenguarden (den dyra som kostade cirka 500:-) och det fungerade perfekt. I affären rekommenderades den (kanske på grund av priset :angel: , och att den andra inte fungerade.
Min andra häst lyckades få av den ett 10-tal gånger innan vi fick till det. Hon fick tyvärr lite skav så det blev en del nosluddspillande. Hon fick sig också en kraftig mustasch :D
I alla fall höll de sig jättebra på greenguard. De var flera timmar om dagen i en mager hage där de kunde klia varandra, sig själva, slicka saltsten och äta hö.
Jag är nöjd, för på det sättet kunde hästarna gå i hagarna trots det kraftiga betet och slippa käka hö hela sommaren.

Men jag skulle i det längsta undvika att använda någon form av munkorg på hästen; de bara inte äter med munnen, de kliar sig själva, putsar kompisen och busar osv - så det blir ju ett än större ingrepp på deras liv.

Ja fast här måste jag protestera, för klia sina kompisar lyckades min häst med även när munkorgen var på. I början var hon nog så förnärmad det erkänns, men efter ett par dagar åt hon på som vanligt fast mängden blev mindre. Den sociala delen haökade inte efter heller, så här vill jag alltså inte hålla med.

Fång. Det är ju det man är mest rädd för.
Sedan för att slippa få hästen superfet som vissa blir, trots motion och träning sommartid....

HTML:
 Han har gått i "bantarhage" förut men har då haft så tråkigt att han har börjat väva, fastän han har haft en annan häst som sällskap

Fast jag tycker också att du ska kolla på andra saker än "bara" den tråkiga hagen, så att du är helt säker på att det inte bara är det som orsakat vävningen!!
Sällskapet har kanske ingen större betydelse om han är stressad själv.
Kolla även över träning och stallmiljö.
Det är HEMSKT att ha en vävare.... :( så ju tidigare man hittar den egentliga orsaken (allt kan ju även ha samband med varandra) ju snabbare kan man få dem att sluta, och då kan det ju fortfarande GÅ att få dem att sluta!!
Lycka till!

Jag skulle aldrig sätta en munkorg på min häst, det tycker jag känns fel ( min åsikt bara). Om hästen blir tjock så kanske man får sätta den på ett magrare bete? Fång får de inte av proteinet i gräst och fruktan eller vad et heter finns det ju lika mycket av om gräset är lång eller kort eller om hästen äter mycket eller litet.
Munkorg på häst? Nä, för mig känns det inte bra, fast det är ju bara vad jag tycker!

Ja om man har en sådan hage. Och då behöver man dessutom ha flera hästar, det är ju inte kul för en häst att gå ensam i en hage utan gräs en hel sommar, så där får man kanske börja överväga vad som egentligen är det bästa för hästen, att få det sociala umgänget och få i sig lite mindre gräs, eller gå ensam och bara äta hö (och inte riskera fetma och fång).
Gillar heller inte munkorg, men som sagt, jag tycker ändå att man måste väga det där lite, jag tror inte att hästar LIDER av munkorgen, de kan kanske få gå i alla fall halva dygnet med sina vänner med munkorgen på och andra halvan i en urbetad hage utan munkorg....

Måste vara jättesvårt när dom blir jättetjocka.
fast så länge mina bara skulle bli tjocka så skulle ja låta dom gå.kanske stå inne om nätterna. Så länge dom inte blir sjuka el så menar jag.

jag skulle nog dra mig för att sätta på någon en munkorg. För det hindrar ju dom från allt. Dom kan inte klia varandra, men det viktigaste dom kan inte försvara sig. Till och med dom bästa vännerna i hagen kan ge varandra tjuvnyp och då tycker jag det är hemskt om bara den ena får och den andra inte kan göra något alls. :confused:

jag vet inte. är glad att mina tål så pass mycket bete. Visst dom kanske lägger på sig några extra kilon men det klär dom. :o

igge skrev:
Jag har en islandshäst som har lätt för att bli tjock. Oroar mig för sommaren och gräsätandet. Han har aldrig haft fång men risken finns ju.. Vi ska snart flytta stallets hästar till vårbetet för att senare flytta dem till sommarbetet. Vill gärna att min häst ska kunna gå med sina kompisar på betet, men jag vet sen tidigare somrar att han kommer att bli fet, trots regelbunden motion. Han har gått i "bantarhage" förut men har då haft så tråkigt att han har börjat väva, fastän han har haft en annan häst som sällskap. Vet att Börjes säljer en munkorg, greenguard, och undrar om det är någon som har erfarenhet av den. Finns det någon annan modell av munkorg? Har försökt att leta på nätet utan resultat.Behöver hjälp!

Vissa hästar lägger på sig klädsamma extra kilon ja, andra lägger på sig kilon som är mindre klädsamma och defentivt inte nyttiga för kroppen i sin helhet. 150 kg extra kan vara en ren kataststrof, och att då välja mellan att låta pållen få denna övervikt eller skilja dem från socialt umgänge här är valet enkelt tycker jag.

Munkorg är en sak, betesbegränsre som vissa vill kalla munkorg är en helt annan sak. Den hindrar inte hästen från någonting i praktiken, mer än att äta i ohejdad mängd. Har själv en häst som tidigare haft betesbegränsare, och de du beskriver har jag inte upplevt tvärtom.

Det är klart, blir hästen "bara" tjock och inte sjuk vore det ju guld.
Om man visste att det skulle hålla sig så ja.
Problemet är bara att rätt som det är, så är det för sent.
Man märker att hästen blivit sjuk först efteråt.
En del jag känner till har slängt ut sina småponnys på bete och resonerat som så att det går så länge det går och vips står där en med fång innan de visste ordet av.
Så skulle jag aldrig drömma om att göra. så fruktansvärt oansvarigt eftersom man vet att småhästar ska hållas undan kraftigt bete.
Därför går min shettis med betesbegränsare som jag också väljer att kalla det tills bättre lösning ges.
(visst, det finns undantag, en grannes shettis har klarat bete hela sitt liv. men den är också rund som ett oljefat konstant. hela året)

Boj skrev:
Vissa hästar lägger på sig klädsamma extra kilon ja, andra lägger på sig kilon som är mindre klädsamma och defentivt inte nyttiga för kroppen i sin helhet. 150 kg extra kan vara en ren kataststrof, och att då välja mellan att låta pållen få denna övervikt eller skilja dem från socialt umgänge här är valet enkelt tycker jag.

Munkorg är en sak, betesbegränsre som vissa vill kalla munkorg är en helt annan sak. Den hindrar inte hästen från någonting i praktiken, mer än att äta i ohejdad mängd. Har själv en häst som tidigare haft betesbegränsare, och de du beskriver har jag inte upplevt tvärtom.

näe 150 kilo är aldrig bra om dom går på sig. var inte så jag menade :confused: . Och jag skulle nog göra en liten hage bredvid dom andra hästarna och låta den gå ensam utan munkorg.. jag vet inte.. kanske är för at jag är motståndare till att ha grimma och sånt i hagen också o dom flesta sätts väl i grimman, el ja kanske har helt fel :angel:

jag har själv haft hästar som inte kunnat gå på mycket bete pågrund av fång men jag har väl antagligen alltid haft tur då o inte varit ensam om det problemet utan man har kunnat haft ett par hästar som ej kan gå på rejält bete i en egen hage. och dom som kan/kräver mer har fått hagar som det har funnits massa mat i :idea:

och visst betesbegränsare är ju bättre än att hästen får fång. självklart. jag tog väl kanske inte trådskaparen på rätt sätt antar jag. utan tog det mer som att hon främst ville ha hästen i normalt format. :angel:

kan se mina hästar me sån dära munkorg som ja kallar det då det låter enklast. dom skulle bliii såå sura. :idea:

burton skrev:
Det är klart, blir hästen "bara" tjock och inte sjuk vore det ju guld.
Om man visste att det skulle hålla sig så ja.
Problemet är bara att rätt som det är, så är det för sent.
Man märker att hästen blivit sjuk först efteråt.
En del jag känner till har slängt ut sina småponnys på bete och resonerat som så att det går så länge det går och vips står där en med fång innan de visste ordet av.
Så skulle jag aldrig drömma om att göra. så fruktansvärt oansvarigt eftersom man vet att småhästar ska hållas undan kraftigt bete.
Därför går min shettis med betesbegränsare som jag också väljer att kalla det tills bättre lösning ges.
(visst, det finns undantag, en grannes shettis har klarat bete hela sitt liv. men den är också rund som ett oljefat konstant. hela året)

Fång är ju en enkel förklaring till varför man skulle vilja välja en betesbegränsare, en rejäl övervikt kan orsaka väldiga problem för hästen resten av dess lliv. Visserligen så även fång, men den är högst påtaglig när den drabbar hästen men det är tex inte ledproblem.

Boj skrev:
Fång är ju en enkel förklaring till varför man skulle vilja välja en betesbegränsare, en rejäl övervikt kan orsaka väldiga problem för hästen resten av dess lliv. Visserligen så även fång, men den är högst påtaglig när den drabbar hästen men det är tex inte ledproblem.

ja det är ju bra att det finns. men finns det samtidigt inte magrare beten också?

usch känns som allt man säger blir fel :crazy:
menmen

"men finns det samtidigt inte magrare beten också? "

Tänk, vad glad jag skulle bli om jag kunde stå och stirra på gräset i hagen och säga sluta väx, sluta väx, och det gjorde det.......
Gräset växer tyvärr på sommaren, överallt....

burton skrev:
"men finns det samtidigt inte magrare beten också? "

Tänk, vad glad jag skulle bli om jag kunde stå och stirra på gräset i hagen och säga sluta väx, sluta väx, och det gjorde det.......
Gräset växer tyvärr på sommaren, överallt....

:( Förlåt då. hmmm.
Men om några hästar först kan beta av hagen o sen att man inte har jätte stor hage så det får chansen att växa upp och bli jättemycket.

Vet många som gör så... men men..

ska hålla mina åsikter för mig själv :idea:

Åsikter får man viss ha, dock stämmer de många gånger inte överens med hur verkligheten ser ut i olika stallar och platser. Tex har vi inte någon extra hage som hästarna kan gå i förutom den sommarhage de har, återstår en yttepytte liten sjukhage och då blir valet lätt. Dessutom är det bra för hästen att få gå på bete under sommaren, det finns saker i gräset som hästen faktiskt behöver för att hålla gång kroppen. Tex är det så för raser som fäller sent, att får de tillgång till gräs tidigt fäller de betydligt snabbare.

Betet ger även hästen en välbehövlig dos av diverse vitaminer, något de sen skall leva på under den delen av året då betestillväxten är lika med noll. Även om vi kan tillföra hästen diverse genom olika typer av tillskott, så är ändå de naturliga intaget det bästa för kroppen och gör att den mår bra. Många hästar har den down-period i samband med fällning och sättning, detta repar dom sig från väldigt snabbt med hjälp av gräs inte alls lika fort på vanligt grovfoder.

Därför tycker jag i varje fall att det är bättre med en betesbegränsare, det gör att hästen faktiskt kan gå på gräs och få äta i sällskap med sin normala flock. Allt detta tar man ju ifrån hästen om man hänsvisar den till en annan hage som inte andra vill låta sina hästar gå i. :cry:

Enya skrev:
Ingen som kan svara?
De flesta använder munkorgen för att hästen är benägen att få fång, och/ eller för att hästen blir för tjock av betet. Man är osäker på de exakta orsakerna till fång, men stora mängder krafigt foder kan utlösa fång, och tjocka hästar löper större risk att utveckla fång än de som är lite smalare.

Tänkte också rapportera om min green guard. Var ju lite osäker på storleken, men beställde i allafall en storlek ponny från Börjes. Passade perfekt till islänningen! Hästen har haft den nu i ett par veckor, och inte lyckats få av sig den en enda gång. (Inte ansträngt sig så mycket heller, tror jag) Verkar ha accepterat den, och börjar nu så smått lära sig äta de längre stråna som sticker in. Bra köp alltså! Mycket nöjd! Hon får dock gå in i en mindre gräsfri hage, med tillhörande ligghall på natten, då hon får vara utan munkorgen och får äta hö morgon och kväll. Annars hade hon nog inte fått i sig tillräckligt.

/ Em.
:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?