I

igge

Jag har en islandshäst som har lätt för att bli tjock. Oroar mig för sommaren och gräsätandet. Han har aldrig haft fång men risken finns ju.. Vi ska snart flytta stallets hästar till vårbetet för att senare flytta dem till sommarbetet. Vill gärna att min häst ska kunna gå med sina kompisar på betet, men jag vet sen tidigare somrar att han kommer att bli fet, trots regelbunden motion. Han har gått i "bantarhage" förut men har då haft så tråkigt att han har börjat väva, fastän han har haft en annan häst som sällskap. Vet att Börjes säljer en munkorg, greenguard, och undrar om det är någon som har erfarenhet av den. Finns det någon annan modell av munkorg? Har försökt att leta på nätet utan resultat.Behöver hjälp!

Sv: Munkorg?

Jag köpte en på Granngården förra sommaren. Det finns två storlekar, ponny och stor. Den fungerade mycket bra på min glupska häst, som annars vräker i sig så att hon blir sjuk.

Det var lite svårt att få henne att börja använda den. Hon blev sårad och vägrade att beta under två dagar, men sedan lärde hon sig tekniken. Jag visade henne "för hand" att det faktiskt gick att komma åt lite gräs trots masken. Efter några dagar hade hon vant sig och det fungerade utmärkt.

(ännu några dagar senare lärde hon sig att det gick att dra av sig grimma+mask när hon rullade ... :crazy: Så efter det fick jag passa på så att hon verkligen hade masken på)

hur fungerar den?? Så dom KAN äta men inte gluffsa i sig? (låter perfekt ju :) ) Finns det i shettisstorlek. Bild? Får surfa vidare till börjes och kolla kanske...

jag letar också efter en i shettis-storlek...gärna något mindre! Är därför lite nyfiken på om ni hittar nån i rätt storlek.

Jag köpte nyligen en greenguard som jag har tänkt ha till min shettis i sommar. den finns bara i ponny och storhäst storlek. inga mellanstorlekar alltså. den passade och så men jag tycker inte den satt som på bilden i tex. börjes eller förpackningen den kom i.
jag är rädd att den kanske kommer skava lite eftersom den går så långt upp på kinderna så jag funderar på att försöka limma dit lite teddy på insidan och se hur det blir.
annars är det en utmärkt konstruktion, det är som hål i botten där det bara kommer in knappt hälften så mycket gräs till munnen mot utan masken. han kommer se ut som värsta Hannibal Lecter.

En bekant hade en fånghäst som glufsade i sig (precis som min!), hon testade en förra sommaren. Den satt kvar i en halvtimme, sen kom hästen på hur man tog av den! :smirk:
I vissa fall är det bra att ha en korkad häst som inte ser hur man sätter på den... :angel:

Har aldrig provat greenguard och behöver det dessbättre inte just nu till våra hästar. Men jag skulle i det längsta undvika att använda någon form av munkorg på hästen; de bara inte äter med munnen, de kliar sig själva, putsar kompisen och busar osv - så det blir ju ett än större ingrepp på deras liv.

Klart, det är mycket vi människor gör som är ett ingrepp i deras naturliga livsbetingelser så man får ju själv bestämma vad som är värt eller nödvändigt att åtgärda. Magrare bete känns som det allra bästa om det går att ordna.

Jag har också köpt en greenguard till min minishettis. Men den såg verkligen inte ut att passa. Efter en liten stund hade han lyckats få ut mulen och masken satt på sniskan.
Själv kände jag mig hemsk den lilla stunden den satt på.

Jag har haft mina hästar i nerbetad hage och gett dom hö om somrarna. Där har funnits lite gräs så dom hållit sig sysselsatta ändå. Tror att vi fortsätter på det viset.

Tyvärr fungerar inte nerbetad hage hos oss, för det kommer inte att finnas någon när det börjar växa. alternativet är att hålla shetlandsponnyn instängd hela sommaren. vi har bara 3 hästar och gräset kommer dra ifrån dem med stormsteg. vi måste nästan hyra ut några platser.
Sen är meningen att ponnyn ska sällskapa våran nordsvensk när den tredje är ute på något och då skulle nordisen dö ut om han skulle gå på det bete som passar shettisen. hos grannen har det fungerat mycket bra, deras shettis sto har ivrigt mumsat vidare trots masken och utan krånglande.
jag tycker att det skulle kännas bra att shettisen ändå får chansen att uppleva sommar och bete utan hälsorisker, man vill ju försöka utnyttja bete när det finns. en annan granne har nämligen haft sin shettis instängd hela somrarna i deras lösdriftslada, utan möjlighet att kunna gå ut i solen.

Jo, jag kan också känna att jag skulle vilja låta mina minishettisar får uppleva en "normal" sommar tillsammans med mina andra hästar och då hade självklart masken varit perfekt.

Usch, hålla hästen instängd är ju hemskt tycker jag!

Men låter man masken sitta på dygnet runt? Jag hade kunnat tänka mig att ha den på dagtid för att över natten släppa in dom i vår nerbetade hage utan mask.

Jag har bara provat GG på shettis och det gick inte hon är väldigt liten och ponny modellen var något för stor så hon fick av den efter ca 1/2 timma slängde runt med den i luften för att avsluta med att kasta den på hingstens ena bajshög :angel: Det talar ganska bra om vad hon tycket om GG :rofl: :rofl: En kompis till mig har GG till sitt halvblodssto som också haft fång och där funkar det jättebra.

jag har nog ändå tänkt att hålla hästarna inne en del nätter och då slipper han korgen. om insekterna blir lika överjäkliga som förra året så ska de slippa stå ute i det ibland. jag köpte alla medel jag kom över förra året och stod desperat och smetade på dem men jag tyckte inte att nåt hjälpte. jag tror att jag ska ge dem vitlök att äta iallafall, jag har hört att det minskar fästingangrepp hos både människor och hundar och då borde det ju funka på hästar oxå.
sen kommer vi att dela av våran mindre hage lite till och då kommer han att kunna gå utan masken när de andra har betat ner den, men det blir nog inte förräns i slutet av sommaren. jag vill bara inte ha honom där själv med de andra i stora hagen, då är jag rädd att han smiter ut.

burton skrev:
jag vill bara inte ha honom där själv med de andra i stora hagen, då är jag rädd att han smiter ut.

Det problemet hade jag för några år sen. Hade köpt en minishettis (sällskap till vår fjordhäst) som vi efter ganska kort tid märkte att han inte klarade av betet. så vi gjorde en liten hage i den stora hagen där resten av hästarna gick. Det var inget som kunde hålla lillplutten inne, han rymde ut i stora hagen och allra helst ut ur den också. Efter ett tag ordnade vi en annan hage där han gick ensam, men han var så olycklig så vi köpte en sällskapshäst till honom. En sällskapshäst till vår andre sällskapshäst.... :D
Därefter var problemet löst, de två gick i en nerbetad hage och alla mådde bra. Nu har vi istället problem med fjordhästen, han fungerar att ha på bete (förutom att han sväller upp nåt enormt om magen) men nu kommer han vara ensam på betet och vara olycklig. Därför hade det varit perfekt om småttingarna också kunde gått med honom. Det dyker alltid upp nya problem tycker jag!

ang skrev:
Har aldrig provat greenguard och behöver det dessbättre inte just nu till våra hästar. Men jag skulle i det längsta undvika att använda någon form av munkorg på hästen; de bara inte äter med munnen, de kliar sig själva, putsar kompisen och busar osv - så det blir ju ett än större ingrepp på deras liv.

Klart, det är mycket vi människor gör som är ett ingrepp i deras naturliga livsbetingelser så man får ju själv bestämma vad som är värt eller nödvändigt att åtgärda. Magrare bete känns som det allra bästa om det går att ordna.

Du tog mina ord.
:bow:

Jag har lite samma problem, att man skulle behöva en sällskapshäst till sällskapshästen för att den ska vara glad och kunna gå hagen utan munkorg. i det här läget önskar jag nästan att det vore höst el. vinter jämt. sommaren är trevlig men det medföljer en del tråkiga saker när man har häst som fång och insekter som äter upp hästen och lägger snubbiga ägg på/i den.
Ett tips om de tar av sig hela grimman med GG på är att sätta på en halsrem och sätta fast nackstycket på grimman i, då får de svårare om inte nästan omöjligt att få av allt.

Och det gäller självklart även omvänt; om hästen fastnar i något, då sitter den fast.

Jo visst, fast här handlar det ju lite om att välja mellan pest el. kolera. Fång el. inte fång. då får du väl se till att det inget finns att fastna i. hästar har ju strypt sig i täcken också. och på en del ställen (mest utomlands) går hästar med transponderhalsrem, då kan ju de också fastna. jag vet en ardennerhingst som alltid gick med halsrem och grimma, det hade inte varit så lämpligt om han hade råkat komma lös utan grimma så det var en säkerhetsåtgärd.

Ja, fast det gäller att vara medveten om risken. Det är ju som jag skrev tidigare hela tiden en avvägning som man själv måste ta ställning till.

Är det någon som har provat både Börjes och Willab´s (Willab´s de säljer på Granngården?) och kan säga vilken som är bäst? Är ju viss prisskillnad... Tror att Willab´s kostar 56kr medan Börjes kostar över 400kr... Vilken storlek i respektive munkorg passar islänning? ponny eller full?
/Em. :confused:

Jag köpte min på granngården och där sålde de bara samma som börjes har(eclipsebiofarmab). Ingen annan får nog kalla sin grej för greenguard, det verkar vara ett skyddat namn.
Finns det nåt liknande som kostar 56:- så tror jag inte den håller nån bra kvalitet. jag tror att du ska prova en stl full först och se för den lilla visar tendenser till att kunna skava redan på min shettis.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?